דוד לוי על ענף הבנייה: "אני אופטימי. אם יש קשיים, זה סימן שיש התמודדויות"

שר השיכון לשעבר היה אורח מפתיע בכנס של מרכז הנדל"ן לרגל 70 שנות בנייה ותשתיות • "המאבק להשיג תקציבים לא היה קל, אבל לאורך כל הדרך נאבקנו שהממשלה לא תשכח את חובתה הבסיסית להבטחת קורת-גג לכל אזרחיה"

דוד לוי / צילום: מרק ניימן, לע"מ
דוד לוי / צילום: מרק ניימן, לע"מ

"אני אופטימי, אם יש קשיים, זה סימן שיש התמודדויות, וזה סימן טוב כי לאנשים אכפת" - כך אמר הערב (א') שר השיכון לשעבר דוד לוי, שהיה אורח מפתיע בכנס לרגל 70 שנות בנייה ותשתיות שמתקיים בראשון-לציון. את הכנס ארגן מרכז הנדל"ן בשיתוף עם "ידיעות אחרונות".

"נתקלתי בענף הבנייה כל חיי. העבודה השנייה שלי בארץ הייתה בבניין", אמר לוי. "הראשונה הייתה בחקלאות ואחר-כך בבנייה. בהמשך הפכתי לשר הבינוי והשיכון במשך 13 שנה. היה משבר, היו שרידי מעברות, היו תנאים קשים בפריפריה, וההתמודדות הייתה משולבת של הממשלה ושל הגוף הפרטי שם הקבלנים. הסוגיה הראשונה שהתמודדתי איתה הייתה לבטל את המונופול שהיה בידי שלוש חברות הבנייה הגדולות, ואז פתחתי את ענף הבנייה לכל מי שמסוגל, וזה הביא לתנופת בנייה.

"נכון, המאבק להשיג תקציבים לא היה קל, אבל לאורך כל הדרך נאבקנו שהממשלה לא תשכח את חובתה הבסיסית להבטחת קורת-גג לכל אזרחיה, והסקטור הפרטי היה שותף - לפעמים פרובלמטי, אבל שותף נאמן.

"כל שנה בנינו 50 אלף יחידות דיור חדשות במשך 13 שנה, וזה במקביל לפרויקט שיקום שכונות, חיסול המעברות והפיכת ירושלים לעיר הגדולה במדינה. הבנייה הייתה עצומה, וקמו גם ישובים חדשים ביהודה ושומרון, בגליל, בנגב ובגולן; והיה לי המזל לעמוד בראש המשרד שהיה אחראי על כל העשייה הזאת".