הקו המהיר | בלעדי

העומס ברכבת צפוי להימשך: מחלוקת עם האוצר מעכבת הגעת 64 קרונות

האוצר דורש לקיים מכרז חדש, הרכבת טרם הוציאה אותו, ו-64 הקרונות יתחילו להגיע רק בעוד שלוש שנים • הקרונות דרושים לעיבוי הקו לירושלים ולהפעלת קווים שהושבתו בשל המחסור בקרונות

הסאגה בין רכבת ישראל ל משרד האוצר לגבי הזמנת הקרונות נמשכת, ולכן צפוי כי העומסים הכבדים ברכבת יימשכו עוד זמן רב. לנוכח המחסור החמור בקרונות, בדיונים הפנימיים של רכבת ישראל נידון הנושא של הזמנת 64 קרונות. ואולם, הבקשה לא הוגשה עקב הנחיית משרד האוצר לצאת למכרז חדש לרכישת 150 קרונות. כך נודע ל"גלובס".

מספר הקרונות זינק פי 6 ב?20 שנה
 מספר הקרונות זינק פי 6 ב?20 שנה

כתוצאה מדחייה במועד ההזמנה וחיוב הרכבת לקיים מכרז, צפויה דחייה של כ-24 חודשים במועדי אספקת הקרונות, שמשמעותה המשך החוסר בקרונות ואי יכולת של הרכבת לספק שירות מלא בכל הקווים לפחות עד שנת 2021. זהו הזמן המינימלי הנדרש לביצוע מכרז חדש ולייצור הקרונות עצמם. בינתיים, גם ההזמנה של הקרונות מתעכבת וגם המכרז למציאת הספק החדש לא מתפרסם.

המנה הנוכחית של 64 קרונות, שעלותם קרוב לחצי מיליארד שקל, נדרשת לרכבת על מנת להפעיל באופן מלא את הקו המהיר תל אביב-ירושלים שכיום מופעל בתדירות של שתי רכבות בשעה, אך כבר בשנה הבאה צפויות לנוע בו 4 רכבות בשעה לכל כיוון. בנוסף, הקרונות שאותם ביקשה הרכבת להזמין דרושים בדחיפות כדי להחזיר לפעילות את תחנת הראשונים בראשון לציון שבוטלה ולהפעיל את הקו רעננה-ת"א מרכז, בו כבר קיימת תשתית מוכנה. כיום נאלצים הנוסעים מרעננה לת"א-מרכז לעבור דרך פתח תקווה, כי הקו הישיר לאורך כביש 531 לא הופעל עקב מצוקת הציוד ברכבת.

מלבד הירידה הדרמטית ברמת השירות לנוסעים, מאבדת הרכבת בשל המחסור בקרונות הכנסה פוטנציאלית גבוהה - מכירות הכרטיסים בחודש עומדות על כחצי מיליון שקל בממוצע פר קרון.

ואולם, לתפיסת משרד האוצר, הקרונות שהרכבת מבקשת להזמין הם על סמך חוזה בעייתי מול ספקית הקרונות הקנדית בומברדייה, שנחתם ב-2011 וזכה לביקורת נוקבת של מבקר המדינה ב-2013 - חוזה המבוסס על אופציה פתוחות להזמנת הציוד והוא בתוקף עד שנת 2022. בדוח המבקר נכתב אז כי "הרכבת פרסמה מכרז ולאחר שנותר מציע יחיד החליטה לוותר על רכיבים רבים ומשמעותיים במפרט, כנגד התחייבות הספק לקיצור לוח הזמנים לאספקת הקרונות". משרד מבקר המדינה הצביע על ליקויים חמורים בניהולו של המכרז ובתהליכי קבלת ההחלטות ברכבת. נציין כי בית המשפט העליון אישר את תקינות המכרז בו זכתה בומברדייה עוד ב-2011, כשהוועדים של הרכבת עתרו כנגד ההסכם.

מזמינים, מתווכחים, מאשרים

הסאגה בין האוצר לרכבת מתעוררת עם כל הזמנה של ציוד על ידי הרכבת כבר 6 שנים, מאז דוח המבקר. גורם בענף התחבורה הגדיר את יחסי הרכבת-אוצר "פינג-פונג" שתוצאתו הסופית ידועה מראש לכל המשתתפים במשחק: הרכבת מבקשת לממש אופציה בחוזה ולהזמין ציוד, באוצר דורשים ממנה לצאת למכרז, ההזמנה מתעכבת בחודשים, אך בסוף מאושרת ויוצאת לדרך באופן חלקי בלבד.

המחסור בציוד נוצר על פי גורמים שונים עוד ב-2015, אז ביקשה הרכבת להזמין 184 קרונות, אך אושרו לה רק 60. אחר כך הרכבת ביקשה להזמין עוד 80 קרונות, מתוכם אושרו רק 33. וב-2017 ביקשה הרכבת להזמין 54 קרונות, אך בפועל אושר לה להזמין רק 48. ההזמנה הזו של 48 קרונות אושרה באיחור רב, יצאה לדרך רק במארס השנה, ותתחיל להגיע לארץ ברבעון השני של 2019.

העלייה בביקושים לרכבת בשנים האחרונות, מעבר לתחזיות, יחד עם הפעלת הקו המהיר לירושלים ועיכובים בהזמנות הקרונות, שהוזמנו כל פעם במספר חלקי, גורמים לכך שהרכבת נקלעה למצב של ביטול קווים המשרתים אלפי נוסעים. הקרונות החשמליים להפעלת הקו המהיר והקווים האחרים שיעברו הסבה לחשמול יסופקו על ידי סימנס רק בשנת 2021.

ברקע של החלטת החשכ"ל להוציא את הזמנת הציוד של הרכבת למכרז חדש עומדים כאמור פגמים מנהליים שנפלו במכרז המקורי, שאת השלמתו ביקשה הרכבת כעת. גורם ממשלתי בכיר בענף התחבורה אמר ל"גלובס" כי ברכבת עובדים כעת על פרסום מכרז חדש והזמנת הציוד החסר תבוצע דרך מימוש האופציה הפתוחה בחוזה של בובמברדיה, אך את רוב הציוד תזמין הרכבת דרך המכרז החדש.

האוצר: לא הייתה פנייה מהרכבת

גורמים באוצר משוכנעים כי על ידי היציאה למכרז חדש, תשיג הרכבת מחירים נמוכים יותר - כעת עומד מחירו של קרון דיזל double deck שמוזמן מבומברדיה על 1.75 מיליון אירו. אבל במידה שהרכבת תצא למכרז חדש, גם אם תשיג מחיר נמוך יותר, הזמן שיבוזבז עד אז הוא קריטי, ומשמעותו המשך המחסור בקרונות וברכבות. כל זאת, במצב שבו הגודש בכבישי ישראל הוא הגבוה ביותר מבין כל המדינות המפותחות, ולמרות זאת פחות מ-10% ממשתמשי התחבורה הציבורית נוסעים ברכבת - בשל הצפיפות הגבוהה ברכבות שרק תחמיר בשנה הקרובה בשל העיכובים בהזמנת הקרונות.

במשרד האוצר מכחישים את הסירוב לאשר הזמנת הרכבת ואומרים: "מדובר במידע שגוי. לא הועברה לידינו פנייה כלשהי וממילא לא גיבשנו עמדה או תשובה. משרדי האוצר, התחבורה וחברת הרכבת עובדים במרץ ולבסוף יתוו תשתית עובדתית לקבלת החלטה בדבר היקף הרכש הנדרש, הרכב הרכש ולוחות הזמנים. זאת, בהתאם להתקדמות החשמול ויכולת הרשת הקיימת והמסילות - בהתחשב ברכש שכבר בוצע ועתיד להגיע בעתיד הקרוב - לשאת ציוד חדש נוסף".

ברכבת ישראל סירבו להגיב לידיעה.