האם פרשת הצוללות תוליד פרשה נוספת הנוגעת לאופן שבו התנהלה החקירה?

אופן חקירת פרשת הצוללות, שנחשפה לראשונה בחדשות עשר, מעלה שאלות ותהיות רבות מצד גורמים שונים במערכת הפוליטית ומחוצה לה, ובהן כיצד חמק עו"ד יצחק מולכו מהמלצות המשטרה, ומדוע נתניהו לא נחקר?

עורך הדין דוד שמרון / צלם: איל יצהר
עורך הדין דוד שמרון / צלם: איל יצהר

האם פרשת הצוללות וכלי השיט עומדת להוליד פרשה נוספת, הנוגעת לאופן החסר או הלקוי לכאורה שבו טיפלו עד כה המשטרה והפרקליטות בתיק הזה?

חלפו רק ימים ספורים מאז שהמשטרה סיימה את חקירת תיק 3000, שידוע גם כפרשת הצוללות שנחשפה לראשונה ב"המקור" בערוץ עשר (ולא כפי שנכתב ב"גלובס" ביום חמישי האחרון).

המשטרה העבירה לידי הפרקליטות את תוצריה. היא המליצה להעמיד לדין בגין עבירות שוחד ומרמה את כל החשודים המרכזיים מלבד עו"ד יצחק מולכו. אמנם חלפו רק מספר ימים, וטרם נקבע מה יעלה בגורל ההמלצות, אך כבר נמתחת ביקורת על אופן ניהול החקירה מכיוונים רבים.

אחרי שבתחילת השבוע העביר שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, ביקורת חריפה על החקירה (ראו בהמשך), חושף הפרשה, העיתונאי רביב דרוקר, כתב ב"הארץ" כי "החקירה התנהלה לא פעם בידיים קשורות". לדבריו, המשטרה לא העזה לעשות חיפוש במשרד שמרון ומולכו, ולעו"ד דוד שמרון היה המון זמן להתכונן לחקירה.

בעניינו של עו"ד יצחק מולכו, דרוקר הוסיף וכתב כי "המסכת העובדתית שפרשה המשטרה היא כתב אישום חריף נגד מי ששימש במשך שנים שר החוץ בפועל של מדינת ישראל, השליח של ראש הממשלה לעניינים הכי רגישים ועדינים".

"האדמה הייתה צריכה לרעוד"

דרוקר ציין כי בניגוד להסדר למניעת ניגוד עניינים שעליו חתם, מולכו לא דיווח על כך שמיקי גנור הוא לקוח של משרדו. בנוסף, הוא ציין כי בפגישה שנערכה בין גנור למולכו, עוד בשלב רכישת הצוללת השישית ב-2011, גנור הציג בפני מולכו את הקשיים שמערימים הגרמנים: דרשו לפתור חסמים מול הפלסטינים - העברת כספי המסים ומתן אפשרות לבנות מתקן גרמני לטיפול בשפכים בעזה. מולכו טיפל באותן חסמים.

"זמן לא רב אחר כך החליט בנימין נתניהו לשחרר את כספי המסים, ובניית המתקן החלה", כתב דרוקר והוסיף: "מיד לאחר מכן הסכימה גרמניה למכור לישראל את הצוללת השישית. גנור קיבל עמלה. משרד שמרון-מולכו סיפק את הסחורה. על הפרשה הזאת לבדה הייתה האדמה צריכה לרעוד".

גורם המקורב לעו"ד יצחק מולכו שוחח עם "גלובס" ודחה בנחרצות את הביקורת של דרוקר. "זה שטויות במיץ עגבניות. המשטרה חקרה באופן יסודי את החשדות בכלל ונגד מולכו בפרט. אין שחר לדברים שכתב דרוקר. אלה דברים שאולי מתאימים לאג'נדה של דרוקר, אבל הם לא נכונים", הוא אומר.

ליצחק מולכו ולדוד שמרון יש משרד משותף כבר עשרות שנים. מיקי גנור היה לקוח של המשרד הזה. לפי המלצות המשטרה, שמרון קיבל כ-270 אלף שקל שהוגדרו כ"שכר הצלחה" ונחשד ב"תיווך לשוחד". האם יכול להיות שמולכו לא ידע על הפעולות של שותפו?

"במשרד גדול כמו מולכו-שמרון, הרבה פעמים אין לשותף בכיר מושג מה השותף שלו עושה או את מי הוא מייצג. יש מחלקות שלמות שאין לו מושג מי הלקוחות שהם מטפלים בהן הוא מה הן עושות. אם בא תיק ענק של לקוח ענק, אז אולי שומעים במסדרון 'הגיע ביל גייטס'. אבל גנור הוא לא גייטס. זה לא מרגש אף אחד, ולא כולם יודעים מי זה".

 אז מולכו כלל לא ידע שגנור לקוח של הפירמה?

"לא. לכל אחד יש את התיקים שלו. מולכו הקדיש 70% או 80% מזמנו לטיפול במשימות הלאומיות. הוא לא היה במשרד רוב הזמן".

מרביב דרוקר נמסר בתגובה: "הכול נמצא בהמלצות המשטרה".

"ניהול החקירה מעלה שאלות"

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי יעלון) פנה השבוע במכתב ליועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, וכתב כי "אופן ניהול החקירה מעלה בעיניי שאלות קשות של ניסיון מכוון שלא לחשוף את כל האמת".

יעלון ציין בפני מנדלבליט כי הוא נותר עם שאלות רבות לאחר שקרא את סיכום החקירה על-ידי המשטרה. בין השאר הוא כתב: "כמי שכיהן בתפקיד שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, שמכיר את השתלשלות העניינים, עלו שאלות רבות שאינן נותנות לי מנוח".

יעלון שאל מדוע לא בוצעה חקירה בפרשת האישור שניתן לגרמניה למכור הצוללות למצרים, ומדוע זומן ראש הממשלה להעיד "עדות פתוחה" בשלב מאוחר של החקירה, כאשר כבר בתחילתה היו ברשות החוקרים מסמכים המעידים על מעורבותו האישית וחייבו "חקירה באזהרה".

יעלון ציין כי הוא שומע בציבור את הטענה שחקירת מעורבות דרג פוליטי הייתה עוצרת את עסקאות הרכש ופוגעת בביטחון המדינה. לדבריו, "ייתכן שזה נכון לטווח הקצר. לטווח הארוך - יש חשיבות עצומה לאמון הציבור בהנהגתו ובשלטון החוק. אי-חשיפת כל האמת פוגעת באמון זה, שהוא מרכיב קריטי בביטחון הלאומי שלנו".

בתגובה לטענות על ליקויים לכאורה בחקירת תיק 3000, מסרה המשטרה: "נבקש להבהיר כי חקירת תיק 3000 נוהלה באופן יסודי ומקצועי, מתוך מטרה אחת ויחידה של בירור האמת. הטענות לפיהן חקירת תיק 3000 גודרה או צומצמה על-ידי מערכת אכיפת החוק, היא טענת כזב חסרת כל בסיס עובדתי. במסגרת החקירה נגבו הודעותיהם של בכירי המדינה ומערכת הביטחון בעבר ובהווה, וכל טענה שעלתה ואשר הצדיקה העמקת הבירור - נבדקה לעומקה. אין כל שחר לטענות שמרמזות את ההפך". 

*** חזקת החפות: ההליך בעניינו של עו"ד דוד שמרון נמצא עדיין בשלבים מקדמיים, הוא טרם הורשע, ולכן עומדת לו חזקת החפות.