פירמת אלקלעי-מונרוב ממזגת לתוכה את משרדו של רו"ח אבנר אליאב

בעקבות המיזוג תעסיק הפירמה הממוזגת מונרוב-אליאב 45 עובדים • המנכ"לים המשותפים של הפירמה, רוה"ח עופר אלקלעי וגיא מונרוב, סבורים כי בעקבות המיזוג הם יהפכו להיות משרד הבוטיק הגדול והמוביל בארץ בתחומי הבקרה, הייעוץ וניהול הסיכונים

רואי החשבון עופר אלקלעי, גיא מונרוב ואריה אליאב / צילום: אמיר מאירי
רואי החשבון עופר אלקלעי, גיא מונרוב ואריה אליאב / צילום: אמיר מאירי

פירמת רואי החשבון אלקלעי-מונרוב, מהמובילות בענף הביקורת החקירתית, ממזגת לתוכה את משרדו של רו"ח אבנר אליאב, המתמחה בביקורת פנים בתחום הנדל"ן. ביקורת חקירתית עוסקת בעיקר באיתור ובכימות של מעשי הונאה, הלבנות הון והונאות על גבי הרשת. בשנים האחרונות הייתה אלקלעי-מונרוב מעורבת בחקירת מעילות ואי-סדרים במפעל נגב קרמיקה (חקירת אי-סדרים בניהול המנכ"ל); בדיקת הסיבות שבגינן נוצר הגירעון בהתאחדות לכדורגל; חקירת תלונות על אי-סדרים בכספי הוועד של חברת עמידר; ועוד.

רו"ח עופר אלקלעי הוא אחת הדמויות הבולטות בתחום הביקורת החקירתית. בין היתר הוא שימש ומשמש כרואה חשבון חוקר ובודק חשבונאי מטעם בתי משפט ובוררים, במספר רב של תיקים סבוכים ומעוררי עניין, וביניהם התיק המתנהל בעניין פירוקה של הסתדרות פועלי אגדות ישראל; התביעה הייצוגית בעניין הטענות לגבייה עודפת לכאורה של חברת מנורה מבטחים ועוד.

ענף הביקורת החקירתית אינו תחום מוסדר ומאוסדר, בעיקר לא בתחום ביקורת הפנים. לדברי רו"ח אלקלעי, "יש חוק שלם העוסק בביקורת פנימית, אבל אין כזה המגדיר מה זה בכלל ביקורת חקירתית. לא צריך רישיון כדי להיות חוקר, על אף שמדובר בתחום שהעיסוק בו הוא ממש דיני נפשות, בוודאי שביחס לביקורת פנים".

ואלקלעי מסביר: "בעקבות חקירה שלך, אדם יכול לאבד את הפרנסה שלו ואף להישלח לכלא. זה מדאיג שהסמכויות האלה לא מעוגנות בשום מקום, במיוחד לאור העובדה שהרבה גופים חסרי ניסיון נכנסו לתחום בשנים האחרונות, ואין עליהם פיקוח. אין אפילו דרישה שהחוקר יהיה רואה חשבון. זה מצב ממש אבסורדי".

מתוקף תפקידו כרואה חשבון חוקר, אלקלעי נחשף לעתים קרובות לאופן שבו מנהלות חברות ציבוריות ופרטיות את ענייניהן. לדבריו, "לאור כך שגופים קטנים יחסית מעוניינים לחסוך עלויות ולצמצם את הרגולציה שחלה עליהם, הם משתקים את המנגנונים שלהם, שאמורים להבטיח ממשל תאגידי תקין". אלקלעי מציין כי דווקא בגופים שזקוקים הכי הרבה לממשל תאגידי תקין, כמו חברות משפחתיות וחברות עם בעל  שליטה דומיננטי, מתגלה רמת הממשל התאגידי הנמוכה ביותר.

לצד זאת, כך אלקלעי, בשנים האחרונות נרשמת עלייה ניכרת במעורבות החיובית של הדירקטורים בנעשה בחברות שבהן הם מכהנים. זאת, בין היתר, בשל ריבוי התביעות נגד נושאי המשרה. "המודעות של הדירקטורים עלתה, וזה מורגש".

עם זאת, אלקלעי מציין כי הדירקטורים חצויים כל העת בין הרצון לשמור על תפקידם ולכהן כדירקטורים במספר חברות - לבין הצורך להקפיד על ניהולה התקין של החברה שבה הם מכהנים. לטענתו, המתח בין שני קטבים אלה בולט במיוחד נוכח העובדה שרמת הממשל התאגידי ירדה בשנים האחרונות.

בעקבות המיזוג תעסיק הפירמה הממוזגת מונרוב-אליאב 45 עובדים. המנכ"לים המשותפים של הפירמה, רואי החשבון עופר אלקלעי וגיא מונרוב, סבורים כי בעקבות המיזוג הם יהפכו להיות משרד הבוטיק הגדול והמוביל בארץ בתחומי הבקרה, הייעוץ וניהול הסיכונים.

לדבריהם, "בשונה ממשרדים אחרים שפועלים בעיקר בתחום הביקורת הפנימית, הפירמה שלנו יודעת לתת מענה כולל (One Stop Shop) למגוון רחב מאוד של תחומי פעילות בתחום הבקרה וניהול הסיכונים, לרבות אבטחת מידע וסייבר, תקנות הגנת הפרטיות ו-GDPR, בקרה פנימית מתמשכת, Big Data ועוד".