ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הסתיימה; רה"מ תומך ברגיעה

בישיבה דנו השרים באירועי הימים האחרונים בדרום • כשעה אחרי סיום הישיבה אמר גורם מדיני שהחמאס פנה לישראל באמצעות ארבעה מתווכים וביקש להגיע להפסקת אש, ישראל השיבה שהצעדים בשטח הם שיקבעו

הקבינט המדיני-ביטחוני מתבוננים על תוכניות מיגון של פיקוד העורף / צילום: טל שניידר
הקבינט המדיני-ביטחוני מתבוננים על תוכניות מיגון של פיקוד העורף / צילום: טל שניידר

אחרי 7 שעות הסתיימה ישיבת הקבינט הביטחוני-מדיני. בישיבה דנו השרים באירועי הימים האחרונים בדרום. לפי הודעה בסיום הישיבה, שמעו חברי הקבינט סקירה מצה"ל וגורמי ביטחון בנוגע לתקיפות ולפעולות נגד הטרור בעזה.

"הקבינט הנחה את צה"ל להמשיך בפעולות ככל שיידרש" לשון ההודעה.

כשעה אחרי סיום ישיבת הקבינט אמר הערב גורם מדיני שהחמאס פנה לישראל באמצעות ארבעה מתווכים שונים וביקש להגיע להפסקת אש. ישראל השיבה שהצעדים בשטח הם שיקבעו וכי ישראל שומרת לעצמה חופש פעולה.

אחרי ישיבת הקבינט החלו (כמו במקרים קודמים) מחלוקות פוליטיות בנוגע למי שתמך בהסדרה, הכלה והרגעה, ומי שהצביע נגד.

ל"גלובס" נודע שהשרים נפתלי בנט, איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין, הובילו את הקו הניצי והתנגדו להרגעת השטח והסכמה לפניות להפסקת אש. בעוד שאר שרי הקבינט תמכו בעמדת ראש הממשלה שיש לתת הזדמנות להרגעת השטח.

בשעות האחרונות יש פרסומים על נסיונות להגיע לשקט באיזור, אך לא ידוע בשלב הזה אם ישראל משתפת פעולה עם ניסיונות ההרגעה. השליח של האו"ם לאיזור מלדנוב נמצא בקשר עם כל הגורמים. אתמול בלילה הוא כתב בטוויטר:

"האו"ם פועל בשיתוף פעולה הדוק עם #מצרים ועם כל הנוגעים בדבר על מנת למנוע מרצועת #עזה להתדרדר לתהום. ההסלמה ב-24 השעות האחרונות הנה מסוכנת מאוד ופזיזה. ירי הטילים חייב להיפסק! על כל הצדדים להפגין איפוק! אסור לחסוך במאמצים על מנת לעצור את סחרור האלימות!."

לשכת ראש הממשלה ציינה שנתניהו התקשר היום לנשיא צרפת עמנואל מקרון להתנצל על כך שעזב את צרפת מוקדם מן הצפוי. "נתניהו הודה לו על האירוח ואמר לו כי ישראל מקיימת את זכותה להגן על עצמה מול גורמי טרור הפועלים לפגוע באזרחי ישראל".

השיחה הזו מעניינת שכן ברקע הדברים החליט היום נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ להיכנס לקרבות טוויטר עם מקרון.

טראמפ מצייץ בשעות האחרונות סדרה של ציוצים אישיים נגד נשיא צרפת מקרון. למשל:

"הבעיה של עמנואל היא שהוא סובל משיעורי תמיכה נמוכים במיוחד בצרפת, 26% ושיעור אבטלה של 10%. הוא ניסה לעבור לדון בנושא אחר. אגב, אין עוד מדינה כה לאומית כמו צרפת, אנשים גאים מאוד…"

ועוד:

"עמנואל מקרון מציע לכונן צבא משלו כדי להגן על אירופה נגד ארה"ב, סין ורוסיה. אך היתה זו גרמניה במלחמות העולם הראשונה והשניה. איך זה עבד לצרפתים? הם התחילו ללמוד לדבר גרמנית בפריז וזאת עד שארה"ב התייצבה. שלמו עבור נאטו או לא!"

"בנושא הסחר, צרפת יודעת לייצר יין מעולה, אך גם ארה"ב. הבעיה עם צרפת היא שהם מקשים על האמריקאים למכור את היין שלהם בצרפת ומטילים מכסים גבוהים, בעוד ארה"ב מקלה על היינות הצרפתיים וגובה מכס נמוך. זה לא פייר. חייב להשתנות".