ליברמן: "אני מודיע על התפטרות. נתניהו נכנע לטרור. מבקש לסכם תאריך בחירות מוקדם ככל האפשר"

שר הביטחון אביגדור ליברמן התפטר מתפקידו: "500 רקטות נורו לדרומה של ישראל, והמענה שנתנו היה לא מספיק ולא הולם" • רמז כי נתניהו משתמש בסוריה, איראן ומפעלי הנשק של החיזבאללה כתירוצים • על רקע הודעת בנט כי ידרוש את תיק הביטחון, רה"מ הודיע כי התיק יישאר בידיו

אביגדור ליברמן מתפטר / צילום: רפי קוץ
אביגדור ליברמן מתפטר / צילום: רפי קוץ

טלטלה במערכת הפוליטית: שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע לחברי סיעת ישראל ביתנו: אני מתפטר מתפקיד שר הביטחון וקורא לעריכת בחירות כלליות בהקדם. 

ליברמן כינס היום מסיבת עיתונאים בחדר ועדת הכנסת ואומר כי "כל אחד מכם ניסה לנחש מה פשר המפגש. ניחשתם נכון. אכן אני כאן על מנת להודיע על התפטרותי מתפקיד שר הביטחון. למה עכשיו? הפסקת האש בשילוב תהליך ההסדרה עם החמאס, היא כניעה לטרור. אין לכך שום משמעות אחרת. מה שאנחנו עושים במדינה, זה קניית שקט לטווח קצר במחיר פגיעה בביטחון הלאומי לטווח הארוך. אין זה סוד שהיו חילוקי דעות בין נתניהו לביני. למשל בנושא הכנסת הדלק הקטארי, חשבתי שזו שגיאה, ורק אחרי שראש הממשלה הוציא הודעה כתובה, נאלצתי לאפשר זאת. אותו הדבר בנוגע לפינוי חאן אל אחמר, השתלטות של שבט בדואי על אדמה. אני חשבתי שעלינו לפנות ולצערי ראש הממשלה הוציא הוראה קבועה, ומנע את הפינוי. שתי הנקודות הקריטיות הן הכנסת 15 מליון דולר לרצועת עזה במזומן, במזוודות לחמאס. וכל מי שאומר שיש על הכסף בקרה ופיקוח מה יהיה עם הכסף הזה, אינו מדייק בלשון המעטה. מי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות בערבית, עליו להבין לאן הלכו 15 מליון דולרים. הם הלכו למשפחות המחבלים שהתעמתו על הגדר עם חיילי צה"ל. המשפחות של המחבלים היו הראשונים שקיבלו את הכסף. מצד אחד, מעבירים בכנסת חוק קיזוז כספי טרור ומצד שני אנחנו נותנים כסף מזומן לטרוריסטים". 

"הדבר הזה הוא בלתי סביר ובלתי אפשרי", ממשיך ליברמן, ורומז שנתניהו משתמש בסוריה, איראן ומפעלי הנשק של החיזבאללה כתירוצים. "נקודת המפנה השנייה הייתה הפסקת האש. כל ה-500 רקטות שנורו לדרומה של ישראל, והמענה שנתנו היה לא מספיק ולא הולם. אני מכיר את כל התירוצים וכל ההסברים ומכיר היטב את כל הנסיבות, ואת המודיעין. כל מה שנאמר בימים האחרונים (צפון, דרום, למעלה למטה) הכל תירוצים".

"היינו חייבים להתנות את המצב ההומניטרי בעזה בשני דברים לפחות. ראשית הסדרת נושא השבויים והנעדרים. ושנית, התחייבות של חמאס לא להביא בני אדם לגבול הרצועה. ביום חמישי האחרון הוכנסו 15 מליון דולר לרצועת עזה. ביום שישי למחרת חמאס הביא 13 אלף איש לגבול הרצועה להתעמת עם חיילי צהל ונפגעו 44 איש, ואחד נהרג. וזה יום אחרי שהם קיבלו 15 מליון דולר. למחרת נכנס פלסטיני לחממות של נתיב העשרה ושרף אותן, וכמובן, מה שקרה מאז הסבב האחרון. מעולם לא נדבקתי לכסא, וכאשר היתה סתירה, בחרתי בעקרונות. גם בהתנתקות , הצבענו כולנו נגד ההתנתקות".

ליברמן המשיך ואמר: "אני מבין שיהיו עלי מבול של השמצות של דוברים מטעם ופרשנים מטעם. אך התמודדתי עם דברים קשים מזה. אני בטוח שההשמצות יצוצו מכל מקום, בטוויטר ובפייסבוק. אני מבקש לסכם תאריך בחירות מוקדם ככל האפשר", אמר ליברמן. "יש לתת לציבור לבחור בקו הנכון".

ליברמן נשאל על המסר המועבר לחמאס במהלך שלו, האם החמאס יבינו שניצחו ושראש הממשלה הוא רופס. ליברמן השיב: "דיונים ביטחוניים זה לא שיחת רעים. אני לא אתייחס לגופו של אדם, אך אני חושב שהקו שאנחנו מובילים בחודשים האחרונים הוא שגוי לחלוטין. כולם הכירו את עמדותיי כאשר נכנסתי לממשלה, וניסיתי לשנות מבפנים". 

עוד ציין במהלך מסיבת העיתונאים שתהליכי העבודה שלו מול הרמטכ"ל היו מצוינים וזאת על אף חילוקי הדעות. "אתם לא שמעתם על חילוקי הדעות. עבדתי מולו מצוין, וראיתם גם את התהליך השקוף והמוסדר של מינוי הרמטכ"ל הבא. לכן, מבחינתי, בשנתיים וחצי יש לי הרבה מה להראות לציבור בתפקוד שלי, אך הציבור צריך לשפוט".  ליברמן הוסיף שרק אחרי שהתפטרותו תיכנס לתוקף הוא ישוחח עם ראשי הקואליציה וכי טרם עשה זאת. "דעתי האישית היא שחייבים במצב שנוצר לקבוע תאריך מוקדם ככל האפשר, תאריך מוסכם לבחירות".

מוקדם יותר היום, על רקע ההערכות כי ליברמן צפוי להתפטר, הודיע שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כי אם ליברמן יתפטר, הוא ידרוש את תיק הביטחון. 

דובר ראש הממשלה יונתן אוריך מיהר להודיע לפני מסיבת העיתונאים של אביגדור ליברמן כי תיק הביטחון יעבור לידיו של ראש הממשלה נתניהו. דובר ראש הממשלה: "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".

ליברמן מכנס תקשורת

בסיומה של יממה דרמטית מאוד בישראל - שהחלה בהתקפות בדרום, המשיכה בקרבות שרי קבינט והסתיימה בריקודים פוליטיים אל תוך הלילה - הודיע הבוקר (ד') שר הביטחון אביגדור ליברמן שיכנס את נציגי כלי התקשורת בחדר סיעתו בשעה 13:00 בצהריים. שעה קודם לכן יכנס ליברמן ישיבת סיעה עם 4 חברי הכנסת הנוספים בסיעתו. משיחה הבוקר עם מקורב לשר הביטחון עולה שהוא עומד להתפטר. ליברמן אמר למקורבו: כי הוא אינו "יכול לעבוד עם ביבי יותר. מרגיש כך מזה זמן".

בקואליציה מתכננים כבר את רגע התפטרות של ליברמן. שר החינוך נפתלי בנט עומד לדרוש מראש הממשלה את תיק הביטחון בתמורה להישארותו בקואליציה. מן הבית היהודי לא נמסר אם מדובר באולטימטום אשר ישלח אותם אל מחוץ לקואליציה, אם לא יקבלו את תיק הביטחון, אך ההערכות הן שזו אופציה סבירה. מערכת היחסים העכורה בין נתניהו לבנט היא מן המפורסמות וקשה לתאר שנתניהו יפקיד בידיו את התיק הביטחוני למשך החודשים הבאים וזאת רק כדי לשמר רוב של 61 חברי כנסת.

מה יקרה אם ליברמן יתפטר?

אם אכן יממש ליברמן את האיום, ויתפטר מתפקיד שר הביטחון, תיכנס התפטרותו לתוקף תוך 48 שעות. ליברמן התפטר מתפקיד חבר כנסת במאי 2016 במסגרת מה שקרוי "החוק הנורווגי". על כן, אם יעזוב את משרד הביטחון, יחזור אוטומטית לתפקיד ח"כ עד למערכת הבחירות. בסיעתו, ישראל ביתנו, יש 5 חברי כנסת.

הקואליציה, ללא סיעת ישראל ביתנו מונה 61 ח"כים והליכוד, המרכיב העיקרי בקואליציה הצליח להוביל את הממשלה במהלך 2015 ומחצית 2016, כשהם עם 61 ח"כים. במצב דברים זה, לכל חבר כנסת ושר יש כוח עצום בידיו, ונתניהו יתקשה לנהל את הזירה הפוליטית. יצוין, תאריך הבחירות הקבוע בחוק הוא לחודש נובמבר 2019 ולמעשה מכיוון שקואליציה בת 61 ח"כים תתקשה לתפקד, אין טעם למשוך את המועד עד לרגע האחרון.

שרי הקבינט לא מרוצים

אתמול רתחו חלק משרי הקבינט - נפתלי בנט, איילת שקד, זאב אלקין וגם ליברמן - על כך שבסיום שעות ממושכות של דיוני קבינט סגורים תודרכו כ-3 עיתונאים ("גלובס" לא ביניהם) על הצבעה אחידה בתוך הקבינט והיעדר התנגדות למהלכי ההסדרה שהוביל ראש הממשלה.

האמת הייתה אחרת. השרים המוזכרים לעיל התנגדו, אך בישיבת הקבינט לא התקיימה כלל הצבעה.

יום ג' אם כן, היה עוד "יום רגיל במשרד" שבו שותפיו הקואליציוניים של נתניהו סופגים ממנו תרגיל פוליטי קלאסי שבו נמהלים אירועים ביטחוניים ביעדים פוליטיים. ליברמן מכיר את התרגילים במשך עשרות שנים.

השאלה הגדולה היא לאן חותר ליברמן. מצבו הפוליטי לא מזהיר. בשנים האחרונות הוא התקשה לקושש תמיכה ציבורית רחבה מעצם המעמד הבכיר של שר ביטחון ושר חוץ לשעבר. מנגד, הוא עבד בחריצות על התדמית הממסדית שלו, הממלכתית. מאז נכנס לתפקידו חדל ממרבית הטקסטים המתלהמים.

השאלה כעת היא האם ליברמן יבחר להיות האדם שמניע את מהלך פירוק הממשלה והאם הרקע העזתי מתאים לשם כך.

האם יממת 500 הטילים מעזה ו-15 מיליון דולר במזוודות הם האירוע שבאמצעותו יחל ליברמן את מצע הבחירות הבא שלו.

כזכור, ב-27 באוקטובר הופיע ליברמן בתדרוך בפני ועדת חוץ וביטחון בנושא המצב בעזה. הוא העריך אז שישראל נמצאת במצב של "מלחמת אין ברירה". אך מאותו היום, הובלה מדיניות הביטחון על ידי ראש הממשלה נתניהו תוך שהוא מסביר כי מטרתו היא למנוע יציאה למלחמה כוללת כאשר תוצאת הסיבוב הלחימתי הבא תהיה זהה לקודמים.