שטראוס סיכמה את הרבעון השלישי עם צמיחה של 15% ברווח הנקי

הצמיחה בשורה התחתונה הושגה למרות ששורת ההכנסות של שטראוס נפגעה משחיקת מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל • בפעילות הקפה בלט לשלילה השוק הרוסי-אוקראיני, פעילות סברה מתאוששת, ורווחיות הפעילות בישראל שמרה על יציבות

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'

חברת המזון והמשקאות שטראוס סיכמה הבוקר (ד') את הרבעון השלישי של 2018 עם שחיקה של כ-2% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-2.15 מיליארד שקל, ולצד זאת שמרה על יציבות בשורה הגולמית והציגה שיפור ברווח התפעולי - אחרי צמצום בהוצאות. לצד המגמה החיובית בשורה התפעולית נהנתה שטראוס גם מצמצום הוצאות המס שלה, ובשורה התחתונה הרווח הנקי שלה צמח ב-15% והגיע ל-144 מיליון שקל.

את השחיקה במכירות מייחסים בחברה להשפעות מט"ח, בעיקר היחלשות שער מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, ומציינים כי ההכנסות בנטרול השפעות מטבע עלו בסיכום רבעוני בכ-3%.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עלו הכנסותיה של שטראוס ב-1.5% ל-6.4 מיליארד שקל, והחברה נהנתה ממגמה חיובית גם בשורות הגולמית והתפעולית. נוסף על כך, בתקופה זו הוצאות המימון של שטראוס הצטמצמו, ובשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי של 402 מיליון שקל - סכום המשקף טיפוס של 19% ביחס לתקופה המקבילה ב-2017. 

תוצאות שטראוס במיליוני שקלים
 תוצאות שטראוס במיליוני שקלים

הריאל פגע גם בהכנסות המחצית

בדומה למגמה הרבעונית, בשטראוס מציינים כי גם מתחילת השנה החברה נפגעה בשורת ההכנסות מהשפעות מטבע, בעיקר מהיחלשות הריאל הברזילאי ביחס למטבע המקומי, וכי בנטרול השפעות מטבע, ההכנסות בין ינואר לספטמבר צמחו בכ-6%.

פעילותה של שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס, נחלקת ל-4 מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר "סברה" בארה"ב) ופעילות בתחום המים (תמי 4).

בפילוח מגזרי הפעילות, שחיקת המטבע הברזילאי באה לידי ביטוי בפעילות הקפה, המהווה כמחצית מפעילותה של שטראוס, שהובילה בסיכום רבעוני לשחיקה של כ-10% בהכנסות מגזר זה, ל-968 מיליון שקל.

בהמשך לכך, הרווח הגולמי של מגזר זה ירד בכ-5% ל-336 מילון שקל, והרווח התפעולי נשחק בכ-8% ל-111 מיליון שקל, אולם למרות זאת הצליחה שטראוס לשפר את שיעור הרווח הגולמי, ולשמור על יציבות בשיעור הרווח התפעולי במגזר הקפה.

בשטראוס מציינים כי בנטרול השפעות מטבע, הכנסות מגזר הקפה צמחו ב-1%, ואת השיפור ברווח הגולמי מייחסת החברה ל"התאמת מחירים לשינויים במחירי חומרי הגלם והמטבעות בגיאוגרפיות מסוימות", ושיפור זה קוזז חלקית מהתחזקות השקל ביחס למטבעות הרלוונטיים.

בפילוח לטריטוריות הפעילות, הכנסות הקפה בברזיל, שוק הפעילות המרכזי של שטראוס, צנחו ב-14% ל-486 מיליון שקל, ובנטרול השפעות מטבע צמחו ב-5%, ומכירות השוק הרוסי-אוקראיני, השני בגודלו, בלטו לשלילה עם ירידה בשיעור דומה לשוק בברזיל (14%), ל-138 מיליון שקל, ושחיקה של קרוב ל-8% בנטרול השפעות מטבע - זאת "בעיקר בעקבות תנאי תחרות מאתגרים".

הרווחיות התפעולית בארץ יציבה

בשוק המקומי שטראוס מציינת כי היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון, עם נתח שוק של כ-12%, ומחלקת את הפעילות לשני מגזרים - בריאות ואיכות חיים, ותענוג והנאה. סך הכנסות שטראוס בישראל גדלו בסיכום רבעוני בכ-4% ל-837 מיליון שקל.

את התוצאות בשוק המקומי מציגה שטראוס לאחר שבחודשים האחרונים נרשמה עליית מחירים חוצת-קטגוריות בכל שוק מוצרי המזון והצריכה בישראל. זאת, כך נטען, על רקע עלייה במחירי חומרי הגלם ושכר המינימום. בהקשר זה, שטראוס הצהירה כי תימנע מעליות מחירים לפחות עד סוף השנה.

למרות שעל פניו נראה היה כי שטראוס עשויה להיפגע מאותם גורמים שהביאו שחקניות אחרות בשוק להעלות מחירים, הרווחיות התפעולית הרבעונית בישראל נותרה יציבה, וזאת, כאמור, על אף עליות במחירי החלב הגולמי וחומרי גלם נוספים. הצמיחה במכירות, והשמירה על יציבות בשורת הרווח התפעולי, התאפשרו על רקע צמיחה כמותית של כלל השוק מתחילת השנה, התייעלות בתשתיות הייצור והשקות חדשות של מוצרים חדשניים ויקרים יותר בקטגוריות של בריאות, נוחות ונשנוש.

פעילות המטבלים והממרחים המצוננים של שטראוס, שעיקרה נעשית באמצעות חברת סברה המוחזקת במשותף עם קונצרן פפסיקו, נהנתה מהתאוששות ניכרת בפעילות, אחרי תקופה ארוכה שבה סבלה מהשפעות איסוף (recall) וולנטרי שביצעה בסוף 2016 לכמה ממוצרי החומוס שלה.

בסיכום רבעוני עלו הכנסות סברה ב-4% ל-351 מיליון שקל, והרווח התפעולי קפץ פי ארבעה ל-28 מיליון שקל, בזכות "חזרה לנתחי שוק טרום ה-recall", וכן לאחר שבשנה שעברה ביצעה הפחתת נכסים בגין ירידת ערך פעילות הסלסה שלה.

פעילות המים של שטראוס ממשיכה לצמוח, והכנסותיה הרבעוניות עלו בכ-9% ל-157 מיליון שקל, לצד הכפלת הרווח התפעולי שעמד על 18 מיליון שקל בזכות עלייה במכירות מכשירים חדשים ועלייה במצבת הלקוחות.

במגזר המים שטראוס מציגה גם את פעילות המיזם המשותף שלה עם קבוצת האייר (Haier) בסין, שבו היא מחזיקה 49%. בסיכום רבעוני עלו מכירות המיזם ב-9% ל-142 מיליון שקל, ורווחיו נותרו יציבים ברמה של 13 מיליון שקל.

בתחילת ספטמבר מונה גיורא בר-דעה למנכ"ל הקבוצה, ומדובר בדוחות ראשונים שעליהם הוא חתום באופן רשמי כמנכ"ל. זאת לאחר שביולי האחרון דיווחה הקבוצה כי גדי לסין, עד אותו מועד מנכ"ל הקבוצה, מסיים את תפקידו בשל סיבות רפואיות.

מניית שטראוס , שנסחרה היום בשינויים מתונים, התחזקה מתחילת השנה בכ-15%, ומחירה משקף לחברה שווי נוכחי של כ-7.8 מיליארד שקל.