מנכ"ל האוצר לגפני: שברת סיכום אתה משקר. זה יהיה הדדי

עימות חריף בין שי באב"ד ליו"ר ועדת הכספים לאחר שגפני העביר הבוקר בהצבעה בוועדה את הצעת החוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית לפי נוסח שאינו מוסכם על האוצר ומשרד המשפטים • היועמ"ש לממשלה והיועמ"ש של האוצר מתנגדים לסעיף המאפשר לעדכן את יו"ר ועדת הכספים במקרה שמתעורר חשש ליציבות המערכת הפיננסית

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עימות חריף בין מנכ"ל האוצר שי באב"ד ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לאחר שגפני העביר הבוקר (ד') בהצבעה בוועדה סעיף שנוי במחלוקת בהצעת החוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית למרות התנגדות האוצר והיועץ המשפטי לממשלה. באב"ד שהגיע במיוחד לדיון האשים את גפני כי שבר סיכום לחכות לו בהצבעה ואמר לו "שברת סיכום. זה יהיה הדדי".

גפני אמר כי הוא "מציע שניכנס לפרופורציות" והתלונן כי הוא "מותקף בעיתונים" על כך שהוא מונע "אישור חוק כל-כך חשוב בגלל דרישות קטנוניות".

מה עובר על מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד

העימות פרץ לאחר שגפני העלה את הצעת החוק להקמת הוועדה ליציבות פיננסית להצבעה למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי של האוצר לסעיף המאפשר לעדכן את יו"ר וועדת הכספים במקרה שבו מתעורר חשש ליציבות המערכת הפיננסית. היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לנוסח הזה בטענה שהוא יוצר תקדים שמשנה את היחסים בין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת ויוצר חובת דיווח לרשות המחוקקת בשלב מקדמי ביותר בעבודת הרשות המבצעת. היועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג אמר כי "החוק הוא לא רק לאדוני אלא לשנים רבות". מסינג דרש להוסיף את המילה "לאחר" לעדכון יו"ר הוועדה. ואמר "אתה אומר שזו פשרה ואני שואל פשרה עם מי?". גפני התעלם והעלה את הסעיף להצבעה למרות התנגדות האוצר. באב"ד שהגיע לישיבה כמה דקות לאחר ההצבעה האשים את גפני כי סיכם איתו שימתין לו עם ההצבעה והאשים אותו כי הוא משקר כשאמר שלא היה סיכום כזה. באב"ד אמר לגפני "שברת סיכום, קח בחשבון שזה יהיה הדדי".

דרישת ועדת הכספים כי יו"ר הוועדה יעודכן במקרים שבהם מתעורר חשש ליציבות המערכת הפיננסית עיכבה בחודשים האחרונים את אישור החוק. ההצעה שמשרד המשפטים הסכים לה הייתה כי שר האוצר יתייעץ עם נגיד בנק ישראל לפני שיעדכן את יו"ר ועדת הכפים אך בוועדה התנגדו להתייעצות עם הנגיד וטענו כי הדבר ימנע את עדכון יו"ר הוועדה.

לפי הנוסח שאושר היום שר האוצר יהיה רשאי לעדכן את יו"ר ועדת הכספים ולהודיע ליו"ר הוועדה ליציבות פיננסית כי מסר עדכון כזה.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני אמר כי: "מתחיל קצת להעליב שהוועדה עוסקת בשטות כזו כ"כ הרבה זמן ולא מצליחה להעביר חוק כל כך חשוב. נשאר רק קטע שיש עליו הסכמה מכל חברי הכנסת, גיביתי את מיקי לוי להתפשר ולמצוא נוסח מוסכם, הוא אמר לי עכשיו שיש נוסח שעליו הוא מבקש להצביע. ההצעה אומרת שברגע שיש את המקרה הגרוע ביותר מבחינה כלכלית, שהוא נדיר, יכול לקרות אחת לדור, שר האוצר ידווח ליו"ר ועדת הכספים, הוא לא חייב, זה תלוי בשיקול הדעת שלו".

מדובר בהצעת חוק שבאה ליישם את המלצות קרן המטבע הבינ"ל, בעקבות המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, להקים מנגנון שיידע וינסה למנוע התממשות סיכונים ליציבות המערכת הפיננסית כמו למשל קריסת בנק. הוועדה אמורה להבטיח תיאום, חילופי מידע ושיתוף פעולה בין הרגולטורים הכלכליים השונים: האוצר, בנק ישראל, רשות הביטוח ושוק ההון, אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון אוצר, רשות ניירות ערך ועוד. לצורך-כך, באה הצעת החוק הזו שמטרתה להקים "ועדה ליציבות פיננסית", שהיא בעצם ועדה מייעצת לכל הרגולטורים הכלכליים וכן לראש הממשלה ולשר האוצר, הן בשגרה והן במצב של משבר.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי התפשר בלחץ היועצת המשפטית של הוועדה שגית אפיק על דרישתו המקורית לדיווח לכל חברי הוועדה וכי לא יסכים להתפשר יותר. "ועדת הכספים היא שאמורה להצביע, האחריות היא שלנו ויגידו לנו שהאחריות היא שלנו ביום פקודה. ועדת הכספים מפקחת על הממשלה, היא איננה חותמת גומי של אף אחד. בתחילת הדרך סברתי שצריך להודיע לכל חברי הוועדה, חזרתי בי כי הסבירה לי יועמ"ש הוועדה לחזור בי, גם שביקשתי שידווחו כחובה ליו"ר הוועדה חזרתי בי, עם מה נשארנו - רק עם דיווח רשות ליו"ר הוועדה, וגם את ביקשו להפחית. אני מזכיר שיו"ר הוועדה חבר בוועדה המסווגת עם חוץ וביטחון, אז לא סומכים עליו בדבר כזה?! לכן לא הסכמתי להתפשר, החוק והמתווה הזה מאוזן. הפשרה היא קצה הקצה".