סמנכ"ל הכספים של WeWork: "מעבר לרווח? אנחנו חושבים שכרגע זאת לא המטרה הטובה ביותר"

ענקית חללי העבודה המשותפים מדווחת על הכפלת ההכנסות לכחצי מיליארד דולר ברבעון השלישי, אך גם על עלייה ניכרת בהפסדים, שעמדו ברבעון על כ-400 מיליון דולר • ארטי מינסון בריאיון ל"גלובס": "יצרנו קטגוריה חדשה של חללי עבודה גמישים מסביב לעולם, והיא תגיע להערכתנו לנפח פעילות של כ-20% מסך שוק המשרדים העולמי בעתיד - לעומת כ-1% כיום"

ענקית חללי העבודה המשותפים, חברת WeWork (ויוורק), ממשיכה לצמוח במהירות, ובמקביל גדל גם קצב שריפת המזומנים של החברה. החברה פרסמה אתמול את תוצאותיה לרבעון השלישי והבטיחה גיוס הון נוסף בהיקף של כ-3.5 מיליארד דולר, רובו ככולו מתאגיד סופטבנק היפני, לפי שווי חברה אסטרונומי של יותר מ-40 מיליארד דולר.

WeWork - תעודת זהות
 WeWork - תעודת זהות

מדוחות החברה עולה, כי היא הכפילה את הכנסותיה ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-482 מיליון דולר, והגיעה במהלך ספטמבר לקצב הכנסות שנתי של כ-2 מיליארד דולר - יותר מכפול לעומת הכנסותיה בשנת 2017.

תוצאות הרבעון של WeWork
 תוצאות הרבעון של WeWork

ויוורק, שהוקמה לפני כשמונה שנים על-ידי היזם הישראלי אדם נוימן (מכהן כמנכ"ל החברה), הכפילה ברבעון גם את הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA), בנטרול הוצאות לצורך השקעות במנועי צמיחה, לרמה של כ-41 מיליון דולר. עם זאת, ה-EBITDA המתואם של החברה היה שלילי, ברמה של 168 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 45 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שכן החברה ממשיכה להוציא סכומי כסף גדולים על פיתוח עסקי, שיווק ומכירות, הנחות לשוכרים ומנויים חדשים וסעיפים נוספים. בשורה התחתונה הציגה ויוורק הפסד נקי רבעוני של כ-400 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של כ-160 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2017.

WeWork משרדים מוכנים במידות יותר קטנות / צילום: שירן כרמל
 WeWork משרדים מוכנים במידות יותר קטנות / צילום: שירן כרמל

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה ויוורק הכנסות של כ-1.25 מיליארד דולר, צמיחה של 96% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אולם ה-EBITDA המתואם היה שלילי, ברמה של 416 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 108 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה. ההפסד הנקי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמד על כ-1.2 מיליארד דולר, לאחר שבשנת 2017 כולה רשמה החברה הפסד של 933 מיליון דולר.

במקביל לפרסום הדוחות, הודיעה החברה על התחייבות השקעה חדשה בהיקף של כ-3 מיליארד דולר מתאגיד הענק היפני סופטבנק (החברה מתכננת לעשות שימוש בכספים אלה במהלך המחצית הראשונה של 2019). זאת, כחלק מסבב גיוס בהיקף של כ-3.6 מיליארד דולר, לפי שווי חברה של כ-42 מיליארד דולר לויוורק. לויוורק היו ב-30 בספטמבר מזומנים בהיקף של כ-2.8 מיליארד דולר, וביחד עם ההתחייבויות להזרמת מזומנים - סכום של כ-6.4 מיליארד דולר. 

תוצאות שטראוס ברבעון השלישי
 תוצאות שטראוס ברבעון השלישי

"יצרנו קטגוריה חדשה. אנחנו בתחילת הדרך"

בשיחה עם "גלובס" אומר סמנכ"ל הכספים (CFO) של החברה, ארטי מינסון (Artie Minson), כי "אנחנו נקבל את הכסף מסופטבנק במהלך 2019, כ-1.5 מיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון של השנה, ועוד כ-1.5 מיליארד דולר במהלך הרבעון השני של 2019".

אתה לא מודאג ממצבה הכספי של החברה?

"ממש לא. יש לנו כ-6.4 מיליארד דולר מזומנים, ואנו מאמינים שיצרנו קטגוריה חדשה של חללי עבודה גמישים מסביב לעולם, שתגיע להערכתנו לנפח פעילות של כ-20% מסך שוק המשרדים העולמי בעתיד, לעומת כ-1% כיום בלבד, כך שאנחנו נמצאים רק בתחילת הדרך.

"אנו רואים את המצב כיום כהזדמנות לבנות את אחת החברות הגדולות בעולם. העבודה שלי כסמנכ"ל כספים היא לנהל את המזומנים ואת הסיכונים. יש לנו גב חזק מארגונים שהם מהגדולים והחזקים בעולם, אז כרגע אנחנו מתרכזים בצמיחה".

מתי אתם צופים מעבר לרווח?

"אנחנו לא חושבים על זה כרגע. אם נחליט מחר להתמקד בהגדלת הרווח התזרימי, EBITDA, נוכל להגיע לרווח בתוך תשעה חודשים, אבל אנחנו לא חושבים שכרגע זאת המטרה הטובה ביותר.

"אנחנו מעריכים שיש פוטנציאל להגיע למיליוני מנויים נוספים בשנים הקרובות, המגמה של השכרת חללי עבודה נמצאת בראשיתה. יש לנו מנהיג בעל חזון בדמותו של אדם נוימן, וזה המיקוד שלנו כרגע".

מהן תוכניות ההתרחבות לשווקים חדשים?

"אנחנו כרגע נמצאים ב-24 מדינות. לא הכרזנו היום על כניסה לשווקים חדשים, אבל כמובן שאנחנו מתכננים להתרחב למדינות נוספות".

מינסון נמצא בחברה כשלוש וחצי שנים. לפני שהגיע לוויוורק הוא כיהן בשנים 2013 עד 2015 כסמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי בחברת טיים וורנר AOL .

ויוורק, שהוקמה על-ידי נוימן בניו יורק ב-2010, מתמקדת בלכידת הפער בין דמי השכירות ארוכת-הטווח שהיא משלמת לבעלי הנכסים, לבין דמי השכירות קצרת-הטווח שהיא גובה מלקוחותיה, שכוללים פרילנסרים, בעלי מקצועות חופשיים שונים וגם צוותים של חברות גדולות.

מהמצגת שפרסמה החברה במקביל לפרסום הדוחות אתמול עולה, כי היא פועלת כיום ב-83 ערים ברחבי העולם, מעסיקה כ-8,000 עובדים ומפעילה 335 מתחמי עבודה. מספר המנויים שלה יותר מהוכפל, מכ-154 אלף בסוף הרבעון השלישי אשתקד לכ-319 אלף בסוף ספטמבר השנה, מתוכם כמחצית מחוץ לצפון אמריקה. במהלך הרבעון האחרון גדל מספר המנויים שלה בכ-51 אלף. שיעור התפוסה בנכסי החברה עמד בסוף ספטמבר ברמה של 84%.

בחודש אוגוסט דיווחה ויוורק לראשונה על התוצאות הכספיות שלה. במקביל, דיווחה על גיוס מימון בהיקף של מיליארד דולר מסופטבנק היפני, שבסך הכול משלים כעת השקעה של כ-8.4 מיליארד דולר בחברה. עוד לפני כן, באפריל השנה, גייסה ויוורק בשוק ההון האמריקאי 702 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח לשבע שנים, הנושאות ריבית של קרוב ל-8%.