דיסקונט: רווח נקי של 439 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2018

מדובר בעלייה בשיעור של כ-40% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד • הרווח הנקי של הבנק עומד על סך 1.18 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2018 • הוחלט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 10% מהרווח הנקי • השבוע נחתם הסכם למיזוג החברה הבת מרכנתיל דיסקונט עם בנק דקסיה ישראל תמורת 670 מיליון שקל

מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך אשר-טופילסקי / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך אשר-טופילסקי / צילום: תמר מצפי

בעוד בנק דיסקונט מוביל בימים אלה מהלך לרכישת בנק דקסיה ומיזוגו למרכנתיל, מפרסמת היום (ה') קבוצת הבנקאות דוחות שמציגים המשך צמיחה בסיס הפעילות של הבנק והמשך שיפור בפעילותו. מהדוחות עולה כי הקבוצה סיכמה את הרבעון השלישי ב-2018 עם רווח נקי של כ-439 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-40% ביחס לרבעון המקביל. מתחילת השנה מציג הבנק רווח של כ-1.18 מיליארד שקל, המהווה עלייה של כ-33% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הבנק הודיע כי יחלק דיבידנד של 10% מהרווח, העומד על היקף 44 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון השלישי.

תוצאות הרבעון של דיסקונט
 תוצאות הרבעון של דיסקונט

עד כה השנה התשואה על ההון של הבנק עודה חד-ספרתית אך ממשיכה להשתפר ועומדת בסוף שלושת הרבעונים הראשונים של השנה על 9.9% בחישוב שנתי, לעומת 8.1% בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי מדובר על קצב תשואה על ההון שנתי של 11.1%, לעומת 8.6% ברבעון המקביל אשתקד.

מניית דיסקונט , שנסחר בבורסה לפי שווי של כ-15 מיליארד שקל, רשמה עלייה מתחילת השנה בכ-28%, בעוד שמדד הבנקים טיפס בתקופה זו בכ-13.2%. את הבנק מנהלת לילך אשר-טופילסקי.

לבנק יש יחס הון עצמי רובד 1 לרכיבי סיכון השתפר גם כן ועומד כבר על רמה של 10.02%, כשתיק האשראי של הבנק ממשיך לצמוח, וטיפס ב-8.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שפיקדונות הציבור בבנק מתחילת השנה גדלו בכ-5.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, לכמעט 185 מיליארד שקל, כך שיחס האשראי לפיקדונות טפס. הגידול בתיק האשראי הכולל של הבנק קרה בין היתר הודות לצמיחתו של האשראי במגזר הקמעונאי, בדגש על המשכנתאות, לצד גידול ניכר גם באשראי העסקי לעסקים גדולים, כשהבנק נהנה השנה מקיטון ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי.

הצמיחה בתיק האשראי הובילה לעיקר העלייה בהכנסות מריבית, כשבמקביל מדווח הבנק על ירידה בהוצאות בגין הפסדי אשראי, כאמור, כשגם גידול בעמלות מכרטיסי אשראי ובעמלות טיפול באשראי סייעו לשיפור בתוצאות הבנק. השיפור קרה אגב קיטון ניכר בהכנסות ממימושים בדיסקונט קפיטל, שעמדו בתשעת החודשים הראשונים של 2017 על סך של כ-193 מיליון שקל, ואילו בתקופה הזו השנה הן הסתכמו ב-35 מיליון שקל בלבד, וזאת לצד ירידה ברווחים מהשקעה במניות ובאג"חים.

בהסתכלות על מגזרי הפעילות עולה כי ההכנסות של הבנק מפעילות האשראי רשמה גידול הן מתחילת השנה והן ברבעון השלישי, בקרב משקי-הבית, העסקים הקטנים והזעירים, העסקים הבינוניים וגל העסקים הגדולים, כשגם הפעילות של הקבוצה בחו"ל תרמה לגידול בהכנסות מריבית.

בהקשר זה נציין כי דיסקונט מתאפיין במרכזיות חברות-בנות בקבוצה, בארץ ובחו"ל, לתוצאות הכוללות של הבנק. כך, מתחילת השנה תרמו החברות המוחזקות של הבנק לרווח של הקבוצה סך של כ-565 מיליון שקל, גידול של כ-5.4% ביחס לתרומה לרווח של הגופים הללו בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר השיפור בהקשר זה נרשם במרכנתיל ובדיסקונט ניו-יורק.

כמו כן, בשנים האחרונות עובר דיסקונט הליך התייעלות, שבא לאחר שנים ארוכות של קושי ביחס לענף. שיפור זה קרה גם הודות למהלכי התייעלות שמוביל הבנק, ובא לידי ביטוי גם בשיפור יחס היעילות של הבנק, שמודד את שיעור ההוצאות מההכנסות, ושעומד מתחילת השנה על כ-66.9% (ושיעור של 64.8% ברבעון השלישי השנה בלבד). מדובר ביחס טוב יותר מזה שהיה לדיסקונט בעבר, אך עדיין יש לבנק לאן לשאוף, כשהוא מכוון להגיע ליחס יעילות של 60% בשנים הקרובות, שבמסגרת זו הבנק הודיע מוקדם יותר השנה על תוכנית התייעלות חדשה שבמסגרתה יפרשו עד 230 עובדים (200 מהם עוד השנה), כשצעד זה יביא להפחתת הרווח הנקי של הבנק השנה בכ-45 מיליון שקל.