קחו לכם חדר במלון והשאירו את מלחמות הסחר בחוץ

על רקע כלכלה עולמית שעסוקה באירועי מאקרו גלובליים סוערים, כמו תהיות לגבי הסיכויים לפריצת משבר כלכלי או מלחמות סחר למיניהן - חשוב למצוא רעיונות השקעה פרטניים שצפויים לגלות עמידות לטלטלות הללו • הוסט הוטלס היא חברת ריט בתחום המלונאות, הנסחרת בשווי של 14 מיליארד דולר ומדורגת בדירוג השקעה, ואיגרות החוב שלה מסתמנות כהשקעה סולידית בתקופה הקרובה

מתוך 106 המלונות של הוסט הוטלס ברחבי העולם / צילום: רויטרס
מתוך 106 המלונות של הוסט הוטלס ברחבי העולם / צילום: רויטרס

האמירה שגם מסע של אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד, באה לציין שכל מהלך שמצריך זמן רב והשקעה מתחיל בפעולה אחת פשוטה. כאשר נערכים למסע ארוך, צריך לקחת בחשבון את מזג-האוויר הצפוי, לתכנן את כמות המזון הנדרשת, את מקומות הלינה וכיו"ב. העובדה שצפוי לרדת גשם לא תמנע מאתנו ללכת, אלא רק תחייב לקחת מטרייה.

מניית הוסט הוטלס בעשור החולף
 מניית הוסט הוטלס בעשור החולף

עולם ההשקעות לא שונה באופן מהותי. כאשר מעוניינים לבצע השקעות, תמיד יהיו אירועי מאקרו ותהליכים עולמיים שישפיעו, אבל הצעד הראשון הוא למצוא את ההשקעות הסולידיות ולהתחיל איתן, ומשם, המסלול כבר מתקדם צעד אחר צעד, השקעה אחר השקעה.

חברת הוסט הוטלס  (סימול HST) היא חברת ריט הפועלת בתחום המלונאות. החברה הוקמה בשנת 1897, במקור תחת השם "ואן נוי חדשות הרכבת ומלונאות", אשר שונה בהמשך ל"הוסט". כיום, לחברה 106 מלונות ברחבי העולם, מהם שלושה בריו דה ג'נרו ברזיל, שניים בקנדה (טורונטו וקלגרי), 11 מלונות במערב אירופה (נורבגיה, גרמניה, הולנד, בלגיה, צרפת, ספרד ובריטניה) ויתרת 90 המלונות בארה"ב - מניו-יורק שבמזרח ועד להוואי.

לוח הסילוקין של החברה
 לוח הסילוקין של החברה

איגרות החוב של הוסט הוטלס
 איגרות החוב של הוסט הוטלס

מתוך 106 מלונות, נכון לרבעון השלישי של שנת 2018, 93 מלונות הם בבעלות החברה ו-13 מלונות מוחזקים בשותפות, שבה לחברת הוסט הוטלס החזקת מיעוט. החברה היא חברת הריט הפועלת בתחום המלונאות היחידה במדד S&P 500.

בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמדו הכנסות החברה על 4.16 מיליארדי דולר, ה-EBITDA על 1.19 מיליארד דולר והרווח הנקי על 845 מיליון דולר. צפי הרווח הנקי של החברה לשנת 2018 כולה נע בטווח 971-981 מיליוני דולרים.

לחברת הוסט הוטלס חוב נטו בשיעור של 2.8 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון השלישי של שנת 2018, וזאת לעומת חוב נטו של למעלה מ-4 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנת 2015, או חוב של 4.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל של שנת 2013.

החברה נוקטת גישה של מנוף נמוך באופן יחסי, יחד עם שמירה על רמות חוב שלא יכבידו עליה. לחברה כיום הון עצמי של כ- 7.5 מיליארד דולר, ושיעור הון עצמי למאזן של כ-62%. היא מעסיקה כ-200 עובדים באופן ישיר, ושאר העובדים מועסקים בהעסקה עקיפה, נתון המאפשר לשמור על גמישות בהוצאות השכר. לחברה מזומן ושווה מזומן בהיקף של 1.27 מיליארד דולר, נכון לסוף הרבעון השלישי של שנת 2018 - אל מול 1.3 מיליארד דולר של חוב בנקאי ואיגרות חוב, שאמורות להיפרע עד ינואר 2022.

הריבית שמשלמת החברה בגין ההלוואות הבנקאיות עומדת על ליבור + 1.1% בלבד. מח"מ החוב המשוקלל של החברה הוא ארבע שנים, והריבית הממוצעת היא 4.51%. יחס כיסוי הריבית - מדד הבוחן את ה-EBITDA של החברה ביחס להוצאות הריבית - עומד על 9.2 מתחילת השנה, משמע שנה אחת של EBITDA משלמת 9.2 שנים של הוצאות ריבית.

כחברת ריט, החברה מוטה לחלוקת דיבידנד, ומחלקת כ-600 מיליון דולר של דיבידנד בשנה מאז שנת 2015.

הכנסה לחדר ותוכניות לעתיד

בענף המלונאות, ישנם מדדים אשר זוכים לתשומת לב גבוהה יותר. אחד מהם הוא ההכנסה לחדר פנוי. מטרת המדד היא לחשב מה ההכנסה הממוצעת לחדר בבית המלון. כך לדוגמה, אם במלון 100 חדרים שהתעריף היומי הממוצע בגינם הוא 100 דולר ללילה, אבל התפוסה הממוצעת במלון במהלך שנה עומדת על 50%, אז ההכנסה הפנויה לחדר היא 50% מתוך 100 דולר - כלומר ההכנסה הפנויה מחדר במלון עומדת בממוצע על 50 דולר.

מכיוון שהכנסות בתי המלון כוללות מרכיבים נוספים, ובהם תוספת תשלום על ארוחות, שירותי כביסה, חניה, ישיבה במזנון של בית המלון וכיו"ב - מדד נוסף שבו נעשה שימוש הוא סך ההכנסה לחדר פנוי, והוא מחשב את סך ההכנסה של של בית המלון מחולק במספר החדרים במלון.

ב-40 בתי המלון הרווחיים ביותר של חברת הוסט הוטלס, ההכנסה הפנויה לחדר עומדת על 228 דולר, וסך ההכנסה לחדר עומדת על 349 דולר. בכלל בתי המלון של החברה ההכנסה לחדר פנוי עומדת על 180 דולר, וסך ההכנסה לחדר על 274 דולר.

במסגרת התוכנית האסטרטגית של החברה, ישנו מיקוד בשוק האמריקאי, תוך יציאה הדרגתית משווקים אחרים ברחבי העולם. החברה מתמקדת באזורים שבהם יש מגזר עסקי מפותח, דוגמת סן פרנסיסקו, ומתמקדת במלונות איקוניים בדירוג כוכבים גבוה.

החברה מציבה לעצמה כיעד לשמור על דירוג השקעה, וההחלטה גוזרת פעילות במנוף נמוך והתרחבות הדרגתית, ולא באמצעות קפיצה משמעותית באמצעות נטילת חוב רב, אשר מובילה חברות לא פעם לקשיים. לחברה אין פירעונות של איגרות חוב או חוב בנקאי לפני 2020.

איגרת חוב זו לא מניה

ככלל, השקעה באיגרות חוב לא דומה להשקעה במניות. המטרה היא לא "לעשות סיבוב". כאשר משקיעים באיגרות חוב, אין כוונה להשקיע באיגרת פרטנית כדי למכור אותה לאחר חודש ברווח פנומנלי. איגרות חוב מטרתן להשיא תזרים ולהוות תחליף לפיקדון.

תיק איגרות חוב שמוחזק לפדיון אמור להשיא במונחים שנתיים את התשואה שבה רכשנו את האיגרת - אבל האמירה הזו נכונה אם מחזיקים באיגרת עד לפדיון. אם מחליטים למכור את האיגרות במהלך תקופת ההחזקה, שינויים בסביבת ההשקעות יכולים להוביל להפסד.

נקודה נוספת שחשוב להדגיש היא שבמסחר באיגרות חוב בחו"ל, ישנו מרווח בין מחיר הקנייה למחיר המכירה, כך שמי שקונה ומיד מוכר, בהגדרה יפסיד 0.25%-0.5% רק בגין המרווח, ולכך יש להוסיף את עלויות העסקה.

לכן, בטוריי אני מקפיד להדגיש - איגרות חוב זו השקעה שאמורה להיות סולידית ומוחזקת בהתאם לאופק ההשקעה. מי שמעוניין בהשקעה לשנה, שירכוש איגרת חוב עם פדיון בעוד שנה. מי שמחפש איגרת חוב שתהווה תחליף להכנסה משכר דירה, ומעדיף להשקיע באג"ח על פני רכישת דירה, עדיף לו לרכוש איגרת חוב יציבה לתקופה ארוכה יותר, שמשקפת תקופת החזקה ממוצעת בדירה להשקעה (10-15 שנים).

ראוי לציין כי בישראל יש כיום עיוות מס בהקשר הזה, שכן הכנסה משכירות ממוסה בשיעור מס נמוך יותר מאשר הכנסה מריבית של אג"ח (כאשר הכנסה משכירות פטורה לחלוטין ממס עד כ-5,000 שקל בחודש). למעוניינים בחשיפה לחברה יציבה ותזרימית, כל שנותר הוא לבחור את איגרת החוב לפי המח"מ הרצוי. 

■ הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.