העברת הכספים לקבוצות: משרד הספורט יפקח על מנגנון התפעול של הטוטו

בעקבות אי–המוכנות של משרד הספורט, יגיש המשרד ביחד עם האוצר תיקון חקיקה שיאפשר לטוטו להמשיך לתקצב את הקבוצות עוד שנתיים

טפסי טוטו/ צילום: איל יצהר
טפסי טוטו/ צילום: איל יצהר

הפרס הגדול של משרד הספורט על אי-המוכנות שלו לעמוד בהוראות החוק ולקיים החל מ-1 בינואר 2019 מנגנון העברת כספים לכלל גופי הספורט בישראל: הטוטו יהיה זה שימשיך לתקצב את אגודות הספורט גם בשנתיים הקרובות, אבל המשרד יזכה להיות זה שמחזיק ב"זכות המלה האחרונה" ובשליטה על המנגנון.

במלים אחרות, כאב הראש לתפעול המנגנון המורכב ולתשלום לאלפי הקבוצות יהיה על הטוטו, בעוד שמשרד הספורט יהיה זה שיחזיק בכוח - יקבל את ההחלטות, יקבע את המדיניות, ויחזיק במנגנוני פיקוח ובקרה על ההעברות השוטפות.

כך עולה מתזכיר התיקון לחוק מועצת ההימורים (הוראת שעה), שיוגש לכנסת על-ידי משרד האוצר ומשרד הספורט, ושהגיע לידי "גלובס". התזכיר הנוכחי מבטל באופן מעשי שתי הצעות חוק אחרות - תיקון לחוק שמוביל ח"כ עודד פורר והצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר - שתיהן תומכות בהשארת המנגנון באופן נרחב יותר בידי הטוטו.

כעת נוצר מצב אבסורדי שבו הכסף שעובר אוטומטית מהטוטו לקופת המדינה, יחזור מקופת המדינה שוב לידי הטוטו לטובת חלוקה מחדש עד שיוקם מנגנון התשלום הקבוע במשרד הספורט. יתר הגופים הנתמכים - איגודי הספורט, קרן המתקנים (הכסף לבניית מתקני ספורט) וגופי הרוחב - כל אלו יעברו כבר עכשיו לידי אחריות משרד הספורט.

כזכור, במארס השנה נקבע במסגרת "חוק ההתייעלות הכלכלית", כי החל מ-1 בינואר 2019 יחולקו כספי התמיכה בספורט מתקציב משרד התרבות והספורט. בכך תנותק באופן סופי התלות של הספורט בכספי ההימורים. עם התקדמות תאריך היעד ומשהתברר כי משרד הספורט לא הקים מנגנון תשלומים, ובשל חשש שגופי הספורט ישותקו, הוחלט לקדם תיקון חקיקה שיאפשר להשאיר את מנגנון התפעול להעברת כספים בידי הטוטו.

על-פי התיקון שיוגש להצבעת הכנסת, עד להשלמה פורמלית של העברת הסמכויות למשרד הספורט - בתקופת הזמן הזו המשרד יכפיף את הטוטו תחתיו: חלוקת הכסף תיעשה באמצעות ועדת תמיכות מיוחדת שתורכב משישה חברים, מתוכם ארבעה עובדי משרד הספורט.