הבאנה של אביגדור וילנץ גייסה עוד 75 מיליון דולר לפיתוח שבבי בינה מלאכותית

הבאנה, שעוסקת בפיתוח שבבי בינה מלאכותית, גייסה עד כה 120 מיליון דולר • החברה, שנחשפה לראשונה בגלובס לפני כחודשיים, מתכננת לגייס עשרות עובדים נוספים

אביגדור וילנץ / צילום: תמר מצפי
אביגדור וילנץ / צילום: תמר מצפי

הישג משמעותי לסטארט-אפ שבבי הבינה המלאכותית Habana Labs של אביגדור וילנץ: החברה סגרה סבב גיוס הון בהיקף 75 מיליון דולר בהובלה של חברת אינטל קפיטל ובהשתתפות הקרנות WRV Capital ,Bessemer Venture Partners , attery Ventures ומשקיעים נוספים. החברה הודיעה שסבב הגיוס נסגר עם בקושי יתר. מאז הקמתה גייסה הבאנה 120 מיליון דולר, כשיוזם החברה והמשקיע הראשון שלה היה היו"ר שלה אביגדור וילנץ, מי שהקים וניהל את חברת השבבים המיתולוגית גלילאו.

חברת הבאנה נחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני חודשיים, כשיצאה משלב הפיתוח החשאי והציגה בכנס בארה"ב את שבב הבינה המלאכותית שפיתחה Goya , שלטענתה הוא המהיר בעולם. טכנולוגיות אחרות, כולל ישראליות, הוכרזו כבר על ידי חברות מתחרות, אך מרביתן נמצאות עדיין בשלבי פיתוח.

מנהל העסקים של החברה, איתן מדינה, מי שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיה בגלילאו, אומר: "מה שעשה את האימפקט של החברה היא העובדה שהיצגו ביצועים בשעה שהרבה סטארט-אפים אחרים פרסמו תוכניות אבל לא נתנו הוכחות בשטח. אנחנו החברה הראשונה שמציגה מעבד AI שתוכנן במיוחד לתחום הזה, שבו נדרשים הביצועים הכי גבוהים. הצגנו כמה שיאים עולמיים מבחינת הביצועים ובשיפור של סדרי גודל, לא של אחוזים".

בעת ההשקה נשמעו קולות שאמרו שאולי הפרזתם ביכולות שייחסתם לשבב החדש?

"החומרה שלנו נמצאת בידיים של חברות מאוד מכובדות, הם רואים את הביצועים ומודדים בעצמם, והתוצאות הן חלק מהסיבה לגיוס. עצם העובדה שמצטרפים משקיעים מכובדים כמו אינטל, שזו חברת הטכנולוגיה המובילה שיודעת מהי חזית הטכנולוגיה, מעידה על הטכנולוגיה שלנו".

הקשר הראשוני בין אינטל לבין הבאנה נוצר בעזרתו של אמיר פיינטוך, סגן נשיא אינטל העולמית, שהציג בפני הנהלת החברה את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה של הבאנה. תחום שבבי ה-AI נשלט כיום על ידי חברת Nvidia ואינטל לא הצליחה עד כה להציג מענה ליכולות של שבבים אלה. לדברי מדינה מתכננת החברה בחודשים הקרובים להציג טכנולוגיה נוספת, Gaudi , משלימה ליכולות של Goya, שתהפוך את המוצר שלה לפיתרון שלם לבינה מלאכותית, משלב הלימוד של ועד שלב הביצוע של הטכנולוגיה.

וונדל ברוקס, סגן נשיא בכיר באינטל ונשיא אינטל קפיטל, אמר: "אנחנו שמחים להשקיע בצוות דינמי עם הישגים מוכחים בתעשייה. החדשנות של הבאנה לאבס ויכולת מימוש החזון של החברה יסייעו בקידום הבינה המלאכותית לשלב הבא".

דויד דהן, מנכ"ל הבאנה לאבס, אמר: "המימון ישמש אותנו לביצוע מפת הדרכים שלנו לפתרונות היקשים וטריינינג, בהם הדור הבא של מעבדי AI ב-7 ננומטר, להרחבת צוותי המכירות והתמיכה בלקוחות. כעת אנחנו נחושים מתמיד להפוך למובילים הבלתי מעורערים של תחום עיבוד הבינה המלאכותית".

מדינה אומר כי השוק המרכזי אליו פונה החברה כעת הוא שוק מרכזי החישוב עתירי השרתים וחברות שירותי מחשוב ענן. "כרטיס ה-Goya בעצם מיועד להיכנס לכל סרבר קיים, לבצע חישובים של רשתות ניורוניות ולתת להם ביצועים מאוד גבוהים". לדבריו שווקי יעד נוספים של הטכנולוגיה הם הרכב האוטונומי שנדרש לעיבוד של נתונים מאסיביים על המתרחש סביבו, שוק הרובוטיקה ושוק הרחפנים. "אנחנו מצפים שהשבבים ייכנסו ביותר ויותר רכיבי קצה, והפוקוס שלנו הם מקומות שבהם צריך את הביצועים המקסימליים".

מה ההשפעה של המהלך על הגידול שלכם?

"אין ספק שאנחנו נמצאים באחד השווקים הכי משמעותיים, אחת התעשיות כי גדלות בתחום הסמיקונדקטור, והיקפי השוק צפויים להיות עשרות ומאות מיליארדי דולרים. אנחנו כרגע מגייסים עובדים בכל התחומים גם בארץ וגם בעולם, מתגברים גם את צוותי הפיתוח ומה שיווק מכירות ותמיכה בלקוחות. אנחנו גדלים הכי מהר שאנחנו יכולים. כיום יש לנו 120 עובדים ואנחנו מצפים לגייס עוד עשרות אנשים".

למה התחלתם בשלב חשאי, מתחת לרדאר?

"היה מאוד חשוב לצאת שוק עם מוצר ביד, לא להשקיע את האנרגיה בשום דבר חוץ מביצועים. וזה גם השתלם, כשהפידבק שאנחנו מקבלים הוא שסופסוף בא מישהו עם חומרה שבאמת עובדת".

ויש גם עניין של תחרות מי יצא ראשון לשוק?

"לגמרי. גם עכשיו אנחנו לא מגלים הכל כי יש לנו יתרון תחרותי. אתה מסביר מספיק כדי שידעו מה יש לך ולמה זה טוב, אבל מותח קו כי יש עוד הרבה דברים ואתה לא רוצה לתת למתחרים רעיונות".

ליוזמת הקמת הבאנה ב-2016 הצטרפו דוד דהן המשמש כמנכ"ל, ורן חלוץ סמנכ"ל פיתוח (ובנו של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ). השניים יוצאי חברת פריים סנס, שנרכשה על ידי אפל ב-345 מיליון דולר ב-2013 והטכנולוגיה שלה שולבה באייפון X . איתן מדינה, היה סמנכ"ל הטכנולוגיה בגלילאו.

האם אנחנו רואים את גלילאו קמה לתחיה בצורה חדש ומעודכנת?

"לגמרי. כשאביגדור הרים לי טלפון, מבחינתי זו היתה קריאה לדגל. אני מאוד נהנה ממה שאנחנו עושים, זו פשוט חברה שכיף לעבוד בה, אנשים מקצועיים אחד אחד, שנים שאני לא עובד בכזו התלהבות ברמה האישית. יש לנו שאיפה לבנות חברה מובילה בתחום, שתהיה עצמאית לטווח ארוך. אביגדור הוא לא סתם יזם ומשקיע, הוא בנאדם שמעורב ביום יום, מהנדס בנשמתו, ואני רואה אותו ממלא תפקיד מהותי בדחיפה של החברה".

בעת הצגת המוצר לפני חודשיים אמר וילנץ: "ב-30 השנים שאני עובד עם צוותים מובילים בתעשיית המוליכים למחצה, רק לעיתים רחוקות ראיתי יכולת ביצוע כזו. שבב הגויה שקיבלנו כעת, פחות משנה אחרי שנהגה לראשונה, נבחן בתנאים מחמירים והוא מוכן לייצור. ההישג המדהים הזה, ביחד עם הפלטפורמות שהבאנה תציע ברבעונים הקרובים, תאפשר ללקוחות שלנו להוביל במהפכת הבינה המלאכותית".

ליפ-בו טאן, מייסד שותף של WRV Capital , חברת הון סיכון בינלאומית המתמקדת במוליכים למחצה, בחומרה ומערכות תוכנה, אמר: "הבינה המלאכותית מספקת הזדמנות של פעם בחיים ליצירת גל של יצרניות חדשות של מוליכים למחצה. קרנות ההון סיכון משקיעות סכומים נכבדים בחברות סטרטאפ המתמקדות בשבבי בינה מלאכותית. הבאנה לאבס היא עדיין הראשונה והיחידה מבין כל חברות הסטרטאפ בתחום הבינה המלאכותית שהשיקה מעבד AI מוכן לייצור. אנו שמחים לשתף פעולה עם אינטל בגיבוי להבאנה לאבס ולצוות המדהים שלה".

אדם פישר, שותף ב-Bessemer Venture, אמר: "החלטנו לתמוך בהבאנה לאבס מימיה הראשונים בגלל מפת הדרכים השאפתנית והייחודית שלה, הזינוק העצום בביצועים ויעדי היעילות האנרגטית, שכולם יחד מאפשרים לה לפנות למספר רב של יישומי AI . בנוסף, גישת הפלטפורמה ההוליסטית של החברה תומכת בסיליקון עם מתאמים מוכנים לייצור ועם כלי התוכנה הדרושים. כל אלה מחזקים את ביטחוננו בתכנית שלהם".