"יוצא דופן בנוף הישראלי": מי הם הפרויקטים הטובים בישראל?

גשר 10 של קו הרכבת ירושלים–תל אביב; מגדל הכשרת הישוב בבני ברק; אסותא אשדוד; ופרויקט בת ים UPTOWN נבחרו כפרויקטים הטובים ביותר בכנס של איגוד המהנדסים • אלה הדברים שהופכים פרויקט למוביל

גשר 10 בכניסה לירושלים / צילום: Shutterstock
גשר 10 בכניסה לירושלים / צילום: Shutterstock

הרכבת המהירה לירושלים סובלת מיחסי ציבור גרועים עוד הרבה לפני שנפתחה בגלל עיכובים תקציביים, בעיות בטיחות ואינספור תקלות מאז נפתח הקו באופן חלקי לפני כחודשיים, במה שפגע בשירות בקווים האחרים של רכבת ישראל.

התשתית הפיזית של הקו - ובעיקר המנהרות והגשרים - זוכות להרבה פחות תשומת לב, אף שמדובר בפרויקטים ענקיים ומורכבים. אחד מהם, גשר 10 בכניסה לירושלים, נבחר השבוע לאחד הפרויקטים הטובים בארץ בתחום התשתיות, בכנס מנהלי הפרויקטים ה-9 של איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות.

  • גשר 10 בכניסה לירושלים / צילום: Shutterstock

    גשר 10 בכניסה לירושלים / צילום: Shutterstock

  • מגדל הכשרת הישוב בני ברק/ צילום: תמר מצפי

    מגדל הכשרת הישוב בני ברק/ צילום: תמר מצפי

  • בית חולים אסותא אשדוד/  צילום: בר אל

    בית חולים אסותא אשדוד/ צילום: בר אל

  • אפטאון בת ים / צילום: איל יצהר

    אפטאון בת ים / צילום: איל יצהר

 

"גשר 10 הוא חלק מפרויקט הקו המהיר לירושלים שהוא מאוד מאתגר, עם עשרות מנהרות וגשרים", מספר מנכ"ל חברת א. אפשטיין - שניהלה את הפרויקט - וחבר איגוד המהנדסים אדי קורן, "באחריותנו היה גשר 10, שמחבר בין שתי מנהרות, ונמצא ממש בכניסה לירושלים.

"הייחודיות של הגשר היא שהוא הכי גבוה במזרח התיכון - במרכזו, הגובה שלו מגיע ל-100 מטר מעל הקרקע, ומבחינת הביצוע היה צריך להשתמש באמצעים טכנולוגיים ובשיטות בנייה ייחודיות כדי לבצע אותו.

"שני אתגרים ייחודיים היו לטפל באופן קפדני בנושא הבטיחות בזמן הבנייה, והבטיחות היא לא רק עבור העובדים על הגשר אלא גם עבור העוברים מתחת לכביש 9 בכניסה לירושלים. ננקטו אמצעי זהירות מאוד מתקדמים בעניין הזה.

"אתגר נוסף היה השמירה על איכות הסביבה. כידוע הגשר נמצא מעל ואדי מתויר ואחד התנאים היה לשמור על בטיחות המטיילים וגם להחזיר את המצב לקדמותו מבחינת איכות הסביבה. היינו צריכים להסדיר את השיפועים ולשחזר את הטופוגרפיה ולשתול צמחייה, וגם הבנייה עצמה הייתה צריכה לפגוע בסביבה כמה שפחות.

"נוסף לכך היה עניין שיתוף פעולה עם החברות האחרות: באזורי החיבור בין הגשר למנהרות - הפורטלים - היה צריך לשתף פעולה מבחינת ההתחברות. זה די מורכב.
"זה גשר באורך של קילומטר, בעצם שניים מקבילים. ברגע שמדברים על אלמנט קונסטרוקטיבי מבטון בסדר גודל כזה אז יש בעיות ביסוס מאוד מורכבות: בעיות יציקה - לצקת מסות כאלה של בטון; מבחינת העומסים יש פה התפשטות תרמית מאוד משמעותית, עמידה ברעידות אדמה, ברוחות וכמובן המשאות של הרכבת עצמה. יש אמצעי חילוץ, בגלל בעיה ביטחונית או טכנית, שתוכננו בתוך העמודים - העמודים עצמם חלולים, ויש בהם סולמות. בכל הפרמטרים האלה עמדנו בהצלחה, ובזכות כל אלה הפרויקט זכה במקום הראשון".

כבר נסעת עליו?

"עשיתי הרבה מאוד נסיעות ניסיון אבל נסיעה מסחרית עוד לא עשיתי. הנוף נפלא ומבחינה ארכיטקטונית הגשר מרשים וממש משתלב עם הנוף. העמודים מאוד פרופורציונליים ומשתלבים בסביבה. זה גשר יוצא דופן בנוף הישראלי".

העגורן שמכניס ציוד לעומק הקומה

נוסף לגשר 10 נבחרו בכנס עוד שלושה פרויקטים בקטגוריות אחרות: בנייה חדשנית, בנייה לגובה ובנייה מיוחדת/ציבורית.

יוסי שלו, מנכ"ל חברת וקסמן גוברין גבע, ויו"ר הכנס, מספר כי "זו הפעם הראשונה שעושים תחרות כזו. שאלנו את הרעיון מה-CTBUH, הארגון העולמי לבנייה לגובה, שעשו משהו דומה בשיקגו בשנה שעברה. בנינו קריטריונים: עמידה בלוחות זמנים, עמידה בתקציב, איכות הביצוע וכן התרשמות כללית מהפרויקט".

את הפרויקטים בכל קטגוריה דירגו צוותי שיפוט המומחים בתחום (אשר משקל הצבעתם 50%) וכן כ-1,500 אנשי נדל"ן באי הכנס, ביניהם מהנדסים, אדריכלים, מנכ"לי חברות, יזמים, קבלנים ועוד. בסך הכל, הוגשו לתחרות 30 פרויקטים.

"הקפדנו מאוד על נושא תאונות העבודה", מספר שלו. "לא נכנסו פרויקטים שהיו בהם תאונות, וקריטריון הבטיחות הוריד לפחות 6-7 פרויקטים גדולים מהפרק".
פרויקט נוסף שזכה הוא מגדל הכשרת הישוב בבני ברק, בתחום של חדשנות וטכנולוגיות פורצות דרך - על טכנולוגיית העגורנים האוטונומית שבה השתמשו בבנייה. בפרויקט השתמשו בעגורנים מטפסים במערכת הגבהה שפיתחה חברת סקייליין ומאפשרת להגביה את העגורן במהירות רבה יחסית - בין חצי יום ליום בלבד. לדברי החברה, השיטה מאפשרת גם להתחיל את עבודות הגמר בקומות התחתונות מיד לאחר ההגבהה. בבנייה השתמשו גם בזרוע שמכניסה את המטענים לעומק הקומה, דבר שמאפשר את פריקת המטען בקלות רבה יותר, וכן השתמשו במערכת בקרה אוטומטית למניעת התנגשות של עגורנים.

פיגומים תלויים מקומה 24 ומטה

חברת דניה סיבוס היא האחראית לשני הפרויקטים הזוכים האחרים: בית החולים החדש אסותא באשדוד בקטגוריית בנייה ציבורית, ופרויקט בת ים UPTOWN שהחברה בונה לקבוצת אהרוני, בקטגוריית בנייה לגובה.

בית חולים אסותא אשדוד הוא מבנה ממוגן ברובו, הכולל מבנה עילי בשטח של כ-30 אלף מ"ר ומרתפים בשטח של כ-20 אלף מ"ר. לדברי רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, "בשונה מכל בתי החולים האחרים בישראל, אשר ב-40 השנים האחרונות בוצעו בהם רק עבודות שיפוץ ו/או תוספות למבנים קיימים, אסותא אשדוד הינו בית החולים הציבורי החדש הראשון שנבנה בישראל מהמסד ועד הטפחות. מדובר באחד מהפרויקטים המאתגרים, פורצי הדרך ומשני המציאות אותם בנתה החברה בשנים האחרונות. זהו בית החולים הציבורי היחיד בארץ הממוגן בהיקף נרחב כך שיוכל לפעול גם בשעת חירום, והוא נבנה בתוך חמש שנים בלבד".

מגדל UPTOWN בבת ים הוא מגדל מגורים הבנוי שבו 184 דירות והוא מתנוסס לגובה של 163.5 מטר מעל פני האדמה (ועוד 6 קומות חניון תת קרקעי). בבניין מותקנות 5 מעליות הנעות במהירות של 3.5 מטר לשנייה.

לדברי מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג: "נדרשנו למצוא פתרונות לצמצם את משך זמן הביצוע. בעקבות כך הוחלט לחלק את הבניין לשניים - חצי עליון וחצי תחתון. בנוסף, שיטת הביצוע כללה פריסה היקפית של רשת הגנה מסביב לכל מגדל והתקנת פיגומים תלויים מקומה 24 ומטה. כאשר, העבודות דרשו מצוות האתר לבצע תיאום קפדני על מנת לאפשר רצף עבודה. באמצעות ניהול עבודה שניתן לדמות אותו ל'סרט נע' העבודות בוצעו לאורך כל הפרויקט במספר שלבים".

הפרויקטים הטובים

בי"ח אסותא אשדוד של דניה סיבוס
קטגוריה: בנייה ייחודית

עוד עלו לגמר: היכל הזיכרון בהר הרצל, המכללה הלאומית לשוטרים, עיר הבה"דים

מגדל הכשרת היישוב בבני ברק 
קטגוריה: בנייה חדשנית 

עוד עלה לגמר: הגל הירוק אשדוד בת ים

UPTOWN בת ים של דניה סיבוס
קטגוריה: בנייה לגובה

עוד עלו לגמר: מגדל השחר, בית מנורה, עזריאלי שרונה

גשר 10 בקו הרכבת לירושלים של קבוצת א. אפשטיין
קטגוריה: תשתיות

עוד עלו לגמר: כביש 31, מערכת הולכת שפכים לשפדן