רשת דורשת לפרק את חברת החדשות אם קשת לא תרכוש את חלקה ב-140 מיליון שקל

ברשת טוענים כי המשא ומתן שמנהלת קשת נעשה בחוסר תום לב • קשת: האיום לפרק את חברת החדשות הוא איום סרק, שאיננו עולה בקנה אחד עם החוק

רשת קשת וערוץ 10
רשת קשת וערוץ 10

לא ברור אם מדובר בטקטיקה של משא ומתן או באיום אמיתי, אך הקרב בין רשת לקשת על שווי חברת החדשות עולה מדרגה: ל"גלובס" נודע כי רשת דורשת רשמית מקשת לרכוש את חלקה בחברת החדשות תמורת 140 מיליון שקל או לפרק את חברת החדשות ולחלק את נכסיה בין קשת לרשת.

לרשת גם טענות קשות לגבי ההתנהלות של קשת במשא ומתן לרכישת חלקה בחברת החדשות. ברשת סבורים שקשת ניהלה את המשא ומתן בחוסר תום לב ובכוונה לגרום נזק.

נראה כי המשא ומתן על מכירת חלקה של רשת בחברת החדשות החל עוד טרם השלמת שיחות המיזוג בין רשת לערוץ עשר, אז סוכם כי רשת תקבל עבור חלקה 150 מיליון שקל. סכום לא עוגן בהסכם כתוב נוכח הערכות כי המיזוג צפוי להיתקל בקשיים ויתקשה לצלוח את אישורה של הממונה על הגבלים עסקיים.

כשנחתם הסכם המיזוג בין רשת לערוץ עשר, ביקשה רשת לעגן בהסכם את הסיכום שהושג, אך באותה עת היו מוכנים בקשת לשלם סכום נמוך משמעותית - 110 מיליון שקל, כלומר 40 מיליון שקל פחות. בתגובה הציעה רשת לקשת לרכוש את חלקה של קשת בחברת החדשות תמורת 150 מיליון שקל אך ההצעה נדחתה.

תמורה לפי ביצועי הרייטינג של החדשות

הצדדים נכנסו שוב למשא ומתן במסגרתו הגיעו להסכם על מנגנון earn out לפיו נקבע לחברה ערך מינימאלי של 120 מיליון שקל וערך מקסימאלי של 140 מיליון שקל. התמורה הסופית אמורה הייתה להיקבע לפי ביצועי הרייטינג של חברת החדשות כשברשת מאמינים שהיום כבר ברור שהתמורה שקשת היו נדרשים לשלם לפי מנגנון זה עומדת על 140 מיליון שקל. אולם הממונה על הגבלים עסקיים לא הסכימה לקבל את המנגנון וגם לא את פרק הזמן של אי-תחרות שבקשו הצדדים להשית על רשימה של 25 טלנטים מחברת החדשות. אף שהייעוץ המשפטי של הצדדים טען כי התנגדותה של הממונה לא עולה בקנה אחד עם החוק, העדיפו הצדדים לחפש הסדרים אחרים.

בשלב הזה כבר היה בידי רשת וערוץ עשר את אישור הממונה על הגבלים עסקיים למיזוג, אך תהליך האישור ממועצת הרשות השנייה הלך והתארך. כתוצאה מהעיכוב הודיעו בעלי המניות של רשת כי הם חוזרים בהם מהמיזוג ומרגע ההודעה הופסק לחלוטין הקשר בין רשת לקשת.

לפני פחות משבועיים אישרה מועצת הרשות השנייה את בקשת המיזוג ובשבוע שעבר נפגשו הצדדים שוב. בפגישה גילו אנשי רשת כי קשת מוכנה כעת לשלם 110 מיליון שקל על חלקה של רשת בחברת החדשות.

השעון פועל נגד רשת וערוץ 10

על פניו נראה כי הקלפים משחקים לטובת קשת: התשומות הניהוליות שהושקעו במיזוג והתארכות התהליך פגעו קשה בתוצאות של רשת ובנתח שלה בעוגת הרייטינג שחלקו הגדול עבר לקשת.

הערוץ הממוזג של רשת וערוץ עשר אמור היה לעלות לאוויר בתחילת ינואר, אך בהיעדר הסכמות על מכירת חברת החדשות לא יכל המיזוג לצאת לדרך, כאשר כל יום שחולף מחזק את כוחה של קשת ומחליש את ערוץ עשר ורשת. לכן ניתן היה לצפות כי רשת תוותר על המיליונים ותיקח את הכסף שמוצע לה בתור הרע במיעוטו, אך נראה כי ברשת לא מתכוונים לוותר בכזאת קלות ועתה הם מנסים להפוך את הקערה על פיה ולהבהיר לקשת כי בתסריט מסוים גם היא יכולה להפסיד.

בקשת רואים את התמונה אחרת לגמרי: לשיטתם האיום של רשת הינו איום סרק שאיננו עולה בקנה אחד עם חוק הרשות השנייה שקובע שכדי לפרק את החברה יש צורך בהודעה משותפת בה נאמר שהצדדים אינם רוצים עוד להחזיק במשותף את החברה.

לשיטתם השתלשלות האירועים שונה לגמרי ותחילתה במשא ומתן ראשוני שהחל במרץ 2018, בסמוך לתחילת שיחות המיזוג של רשת עם ערוץ עשר. בשלב זה הוחלט כי ההסכם בין החברות יהיה כפוף לשני תנאים: סגירת הסכם עד 1 באפריל ושההסכם יכלול סעיף האוסר על שידול אנשי מפתח על ידי רשת. עוד הוסכם כי אם לא יתקיימו שני התנאים הללו תפוג ההצעה.

מקורבים לקשת טוענים שדווקא רשת היו אלה שנעלמו ולא חזרו לשולחן המשא ומתן. לטענתם רק לאחר שדווח על הסכם המיזוג ונעשתה פנייה לממונה על הגבלים עסקיים החל משא ומתן נוסף בין הצדדים במסגרתו סוכם על מנגנון תשלום מדורג תחת שני תנאים - מנגנון earn out ו-no solicitation (אי-תחרות) - והכל תחת אישור הממונה על הגבלים עסקיים. לפי קשת אז כמו היום העסקה אינה מותנה במיזוג ולכן אין הגיון בכך שהופסק המשא ומתן.

לפי אותם מקורבים, רשת הייתה זאת שהתנתקה מהמשא ומתן ואחר כך פנתה לממונה על הגבלים עם ההסכם שהתגבש. הממונה פסלה את שני המנגנונים וסעיף האי-התחרות התקבל לחצי שנה בלבד ללא קנס. בקשת מדגישים כי שני הצדדים הין שותפים להבנה כי אי-אישור המנגנונים ישפיע דרמטית על מחיר העסקה.

במקביל לקשיי האישור מול הרשות השנייה, רשת הודיעה כי היא נסוגה מהמיזוג. לאחר קבלת האישור של הרשות השנייה חודש המשא ומתן וכעת רשת דורשת את הסכום המקסימלי, אף שהנכס הנמכר אינו כולל את שני המנגנונים. קשת טוענת כי היא מוכנה לנהל משא ומתן על בסיס הנתונים החדשים המשפיעים מהותית על שווי חברת החדשות. 

מבעלי המניות של רשת נמסר בתגובה כי "ככלל איננו נוהגים לנהל משא ומתן בתקשורת. לאור הדברים הלא מדויקים של קשת נבקש להבהיר את הדברים: קשת חזרה בה שוב מהסיכומים ופועלת בחוסר תום לב ומשיקולים שאינם ברורים לנו.

מקשת נמסר: "קשת מוכנה לנהל מו"מ ענייני על חברת החדשות בכל עת".