בנט לא מתפטר: "בקרב הפוליטי אני מעדיף שנתניהו ינצח אותי מאשר שאיסמעיל הנייה ינצח את ישראל"

שרי הבית היהודי לא הפילו את הממשלה • שקד: "ייתכן שההחלטה שקיבלנו תפגע בנו ברמה האישית, בחרנו לפעול באחריות לאומית. היד שלנו חשובה מכדי להוריד אותה מההגה" • לפני זמן קצר אמר ראש הממשלה כי "בין אם שותפינו יחליטו להפיל את הממשלה ובין אם לאו, אנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח את ביטחון המדינה שלנו וביטחון אזרחינו"

נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

לאחר הסערה הפוליטית הנמשכת בימים האחרונים, כאשר רה"מ נתניהו מנסה לעצור את פירוק הקואליציה, הודיעו שרי הבית היהודי על תמיכתם בראש הממשלה. "אני לא יודע כמה זמן הממשלה הזו תשרוד על כרעי 61 ח"כים, אבל אנחנו מוכנים לנסות. אם באמת הממשלה תתחיל להוביל סופסוף לנתיב הנכון, לפעול כממשלת ימין אמיתית, זה כדאי לעשות. הכדור עובר לראש הממשלה - האם אנחנו נשתחרר מהמדיניות הרופסת מול חמאס? האם נצא מהתבהלה? האם נפסיק את קייטנות המחבלים? האם יפסיק להיות כדאי לרצוח יהודים בארץ ישראל? המבחן יהיה במעשים, לא במילים. אנחנו לא נעמוד כצופים ביציע, אנחנו ניתן כתף ונעשה כמיטב יכולתנו לסייע. מכאן נחזור בשמחה גדולה להוביל את חינוך ילדי ישראל".

"רבים הפצירו בנו להתפטר בימים האחרונים", אמרה שקד, "אחרי שליברמן עשה את זה שאלו איך פספסנו את המומנטום. אנחנו שליחי ציבור עם אחריות על הכפתיים, לעולם לא נברח מאחריות. לא נצא למהלך פוליטי תוך סיכון ביטחון ישראל. נפתלי בנט הוא האיש המתאים לכהן כשר הביטחון של ישראל, להפיח רוח חדשה במערכת, להביא לכך שישראל תחזור לנצח".

"ייתכן שההחלטה שקיבלנו תפגע בנו ברמה האישית, בחרנו לפעול באחריות לאומית. היד שלנו חשובה מכדי להוריד אותה מההגה. מפלגת הבית היהודי תמשיך להיות המצפן הלאומי של הממשלה הזו. אני מקווה שקרב היום שנעשה זאת גם בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ולי יש ועדה לבחירת שופטים ביום שישי". 

בהצהרה לעיתונות שנתנו השניים בסיעת הבית היהודי בכנסת פתח בנט כי "מדינת ישראל מצויה במשבר אמון ביטחוני. הבעיה איננה באויבינו, אויבים תמיד היו לנו. המצב היום איננו מסוכן יותר מאשר לפני כמה חודשים, כאשר ראש הממשלה פעל על מנת להפיל את ממשלתו שלו מסיבות פוליטיות או בגלל התאגיד. גם אז לא היה נכון לעשות פוליטיקה מהביטחון. אין שום אפוקליפסה בדרך, יש אויבים. אך לא האויב הוא שמדאיג אותי - משהו לא טוב קורה לנו מבפנים. כבר שנים לא מועטות, כולל בעשור האחרון של הממשלות בראשות נתניהו, שמדינת ישראל הפסיקה לנצח. אני ראיתי זאת במו עיני במלחמת לבנון השנייה, כמפקד של כוח בגזרה המערבית בדרום לבנון. ראיתי את המבוכה, ראיתי את הבלבול, ראיתי את חוסר הנחישות ואת היעדר הרוח".

בנט הוסיף כי "השכל הישר פינה את מקומו לפלפולים משפטיים מנותקים. המערכות נהיות כבדות, מסורבלות ובינוניות. רוצחי ישראלים זוכים למול עינינו למשכורות של 15 אלף שקל בכל חודש, בתיהם לא נהרסים, משפחותיהם זוכות לכבוד ולקצבאות ואנחנו עומדים מנגד ולא עושים שום דבר לעצור את זה. לוקח לנו חודשים ארוכים להרוס בית של מחבל. הדבר הכי מסוכן במדינת ישראל היא שהתחלנו לחשוב שאין פתרון, שאין מה לעשות. כשישראל תרצה לנצח אנחנו נחזור לנצח. אפשר לקחת ספינה ששטה לכיוון, ולשנות את כל הנתיב.

"אנחנו באנו לפוליטיקה להציב אלטרנטיבה. להחליף את ההססנות בעוצמה. את העייפות ביוזמה. את המבוכה באמונה. עד לפני מספר שנים ממשלות ישראל, כולל ממשלת נתניהו, שחררו מחבלים באופן סיטונאי כי ככה עושים. ואנחנו באנו ואמרנו באולטימטום לפני כחמש שנים 'עד כאן'. ומאז הפסיקו לשחרר ואפילו לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל החזירו מחבלים משוחררים לכלא. הוכחנו במעשים, אפשר לשנות כיוון - באקדמיה, בחינוך, במשפט, במדיני. באנו ושינינו את הנתיב משמאל לימין.

"כדי להחזיר לנו את רוח הלחימה ואת ההרתעה שנשחקה מול אויבינו, כדי להנחיל יצירתיות וחדשנות פניתי לרה"מ לפני מספר ימים על מנת שיטיל עליי את תפקיד שר הביטחון. לאחר ששר הביטחון הקודם נכשל כשלון חרוץ, הוא הפקיר את שדה המערכה. אני ביקשתי לפעול בדיוק הפוך, לקחת אחריות ברגע קשה, להתייצב למרות הקשיים שכולם מכירים - לא היה יועץ אחד או חבר אחד שלי שחשב שהמהלך הוא טוב לי. כולם אמרו 'אתה לא תצליח לשנות בכמה חודשים, יכשילו אותך', אבל בחרתי להתייצב. בשיחתנו ביום שישי הבהרתי לראש הממשלה לשנות נתיב, להוביל למהפך בביטחון. לשנות נתיב של עשר שנים לכיוון של עוצמה. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, ואני רוצה להאמין למילים שלו אמש, אני אומר - אנחנו מסירים כעת את כל דרישותינו הפוליטיות ונתייצב לסייע לך במשימה אדירה זו, שישראל תחזור לנצח. אני מניח שאני אשלח מחיר פוליטי מסויים בשעות הקרובות".

המהלך של שקד ובנט מלמד על כך שהם פוליטיקאים מתוחכמים יותר ממה שקיווה ראש הממשלה. שניהם יודעים, החל מן הרגע שליברמן התפטר, שהממשלה הזו מתפקדת על זמן שאול. אך הם לא היו מוכנים להגיש לנתניהו את נרטיב "מי פגע ומי פיזר את הימין" על מגש מוכן לאכילה, עם חטיפים הישר לפה. הם למדו לקח ממערכות בחירות קודמות. השרה שקד גם היא הבהירה, שהכיוון אינו התפטרות, אלא לקיחת אחריות על המצב.

המשמעות המיידית של הדברים היא שהקואליציה הנוכחית של 61 חברי כנסת ממשיכה לדבוק בממשלה הנוכחית והמצב הבלתי אפשרי, ניהול קואליציה במצב הזה, מונח לפתחו של ראש הממשלה. כעת, הוא יצטרך להסביר מה היה אותו אירוע בטחוני חמור במיוחד עליו דיבר אתמול בסבר פנים חמור. "גלובס" פנה אתמול לסיעות פוליטיות אחרות כדי להבין כיצד הם מתכוונים להמשיך לתפקד בממשלה צרה. התשובה שניתנה היא שהם ימשיכו לפי דרישת ראש הממשלה לאור המצב הביטחוני, וזה אומר גם בהרכב צר של 61 ח״כים. "גם בסיעות אחרות אומרים - נמשיך, לפי מה שראש הממשלה רוצה. 61 זה מה שיהיה עכשיו. שימנו את חזן לשר הקליטה אם רוצים. אנחנו נתמוך בהצבעה להחזרת בן דהן לתפקיד סגן שר הביטחון, נתמוך בשטייניץ לתפקיד שר החוץ ואפילו נתמוך במינוי חזן לשר הקליטה, אם זה מה שרוצים אצל נתניהו", אמרו ל"גלובס".

מוקדם יותר הבוקר אמר נתניהו בפתח ועדת חוץ וביטחון בכנסת כי "בין אם שותפינו יחליטו להפיל את הממשלה ובין אם לאו, אנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח את ביטחון המדינה שלנו וביטחון אזרחינו". "נפגשתי עם הרמטכ"ל ועם הרמטכ"ל המיועד ואנחנו נערכים לכל האתגרים", אמר נתניהו. "כפי שאמרתי אמש, אנחנו בתוך מערכה שעדיין לא הסתיימה. בתקופה ביטחונית בשעה כזו זה חוסר אחריות להפיל את הממשלה. אני סומך על צה"ל, אני סומך על כוחות הביטחון ואני סומך על אזרחי ישראל. יחד נוכל לכל אתגר, להבטיח את ביטחון ישראל".

שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ התייחס הבוקר לנושא בפתח ועידת האנרגיה והעסקים, ואמר כי "מאתמול בערב יש לנו שר ביטחון מעולה. אני רוצה לקרוא לידידי, השר נפתלי בנט ואיילת שקד לא להתפטר, להישאר בממשלה, לאפשר לממשלה להישאר עד תום תקופת כהונתה. יש להם תפקידים חשודים והשפעה גדולה בקבינט הביטחוני- מדיני. השכל הישר מחייב להימנע ככל האפשר מבחירות מוקדמות בישראל".

ועידת חוץ וביטחון היום. נתניהו במרכז / צילום: רפי קוץ
 ועידת חוץ וביטחון היום. נתניהו במרכז / צילום: רפי קוץ

אתמול בערב נכנס ראש הממשלה נתניהו לתפקיד שר הביטחון ולאחר שנפגש עם ראשי מערכת הביטחון נתן הצהרה לתקשורת שבה שיבח את מסירותו ואת תפקודו הביטחוני לאורך השנים. נתניהו ציין כי התקופה הנוכחית מורכבת מאוד מבחינה ביטחונית והוסיף כי אינו יכול לפרט בפני הציבור את הפרטים. לדבריו, ישראל נמצאת ב"שיאה של המערכה, ובאמצע המערכה לא נוטשים. באמצע המערכה לא משחקים בפוליטיקה".

מדבריו השתמע כי בכוונתו לחסום את השרים נפתלי בנט ואיילת שקד מהתפטרות מן הממשלה, מהלך שיוביל בוודאות למערכת בחירות מיידית. לפני מספר ימים דרש בנט לקבל את תיק הביטחון, על מנת להמשיך ולהיות חלק מן הממשלה הצרה, המורכבת מ-61 ח"כים. אולם כאשר הבין שנתניהו לא מתכוון לאפשר זאת, שינה בנט את הטונים והחל לנסות ולהאשים את שר האוצר משה כחלון בכך שהוא זה המושך לבחירות.