ישראל חתמה על הסכם נוסף לייצוא גז טבעי לירדן

כיום נאלצת ירדן לרכוש גז נוזלי מקטאר במחירים גבוהים, ולכן הגז הישראלי יכול להוות חלופה משתלמת עבורה • ההסכם צפוי לצאת לפועל במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019

מתחת לרדאר וללא הודעה מיוחדת בנושא, עשויות כמויות הגז הטבעי שתייצא ישראל לירדן לגדול באופן משמעותי החל מהשנה הבאה, כך עולה מהדוחות של תמר פטרוליום , שפורסמו אמש. תמר פטרוליום הוקמה במהלך 2017 על-ידי קבוצת דלק כחברה ייעודית לצורך רכישת 9.25% מהזכויות במאגר הגז תמר. בחודש מארס השנה רכשה תמר פטרוליום 7.5% נוספים מהזכויות, הפעם מידי נובל אנרג'י, כך שכיום היא מחזיקה ב-16.75% מהזכויות במאגר.

באוקטובר האחרון חתמו שותפי תמר על הסכם נוסף לאספקת גז טבעי ללקוחותיה הירדניים - Arab Potash Company ו-Jordan Bromine Company. מדובר בהסכם על בסיס מזדמן (Interruptible) בהיקף כולל של עד כ-1 BCM (מיליארד מ"ק) גז טבעי, כלומר הירדנים לא חייבים לקנות את כל הכמות. על פי ההערכות, היקף העסקה עשוי להגיע לעד 200 מיליון דולר.

ההסכם צפוי לצאת לפועל במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019, ולהימשך עד למועד סיום האספקה של הסכם האספקה הראשון, שנחתם בין החברות ב-2017 למשך 15 שנה, כלומר עד סוף 2032. עוד צוין, כי ההסכם יכול להפוך להסכם מחייב. לירדן אין מקורות אנרגיה משל עצמה, וכיום היא נאלצת לרכוש גז נוזלי מקטאר במחירים גבוהים, ולכן הגז הישראלי יכול להוות חלופה משתלמת יותר עבור המדינה.

מדובר כאמור בהסכם השני בין שתי החברות הירדניות, שמפעליהן נמצאים בקרבת ים המלח, לבין השותפות תמר. ההסכם הקודם היה הסכם היצוא הראשון שאישרה ממשלת ישראל, ושבמסגרתו מספקת שותפות תמר גז טבעי בהיקף כולל של כ-1.8 BCM לשני המפעלים בירדן, לתקופה של כ-15 שנה.

כאמור, תמר פטרוליום דיווחה אמש על תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי של השנה, שהושפעו מעסקת הרכישה האחרונה של זכויות במאגר תמר. כך, הכנסות החברה (בניכוי תמלוגים) בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמדו על כ-190.3 מיליון דולר, עלייה של כ-72%, הנובעת בעיקר מגידול בהכנסות בניכוי תמלוגים של כ-76.6 מיליון דולר, שמקורו בזכויות הנרכשות.

הרווח התפעולי של החברה עמד ברבעון על כ-140.7 מיליון דולר, עלייה של כ-60%. הרווח התפעולי ברבעון עמד על 57.3 מיליון דולר, לעומת 31.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

בשורה התחתונה הציגה החברה רווח של כ-33 מיליון דולר ברבעון האחרון, קפיצה של 80% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה ירידה של 2% ברווח, לרמה של 72.3 מיליון דולר.

שוויה של תמר פטרוליום בבורסה עומד כיום על כ-1.5 מיליארד שקל, לאחר ירידה של כ-5% במניה בשנה האחרונה.