ללא בעל שליטה: דירוג האג"ח של בזק אושרר לקראת גיוס של 550 מיליון שקל ממוסדיים

לקראת הרחבת סדרת האג"ח 9, ב-S&P מעלות מדרגים את החוב ב-ilAA, המעיד שיכולתה של בזק לעמוד במחויבויותיה הפיננסיות גבוהה ביחס לחייבים ישראלים אחרים • בדומה, במידרוג הדירוג הוא Aa2.il, שמשמעותו כושר החזר אשראי גבוה מאוד יחסית

מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף

חברות הדירוג המקומיות מאשררות את דירוגי החוב הקיימים של חברת התקשורת בזק , לקראת גיוס חוב בסכום של עד 550 מיליון שקל. מדובר בהרחבת סדרת איגרות החוב 9, במסגרת הסכם עליו חתמה בזק עוד בתחילת השנה עם מספר גופים מוסדיים, אשר התחייבו לרכוש ממנה אג"ח בהנפקה פרטית עתידית שתצא אל הפועל בתחילת דצמבר.

לקראת הרחבת הסדרה, ב-S&P מעלות מדרגים את החוב ב-ilAA, דירוג שמשמעותו היא שיכולתה של בזק לעמוד במחויבויותיה הפיננסיות בקשר עם ההתחייבות היא גבוהה ביחס לחייבים ישראלים אחרים; ובמידרוג הדירוג הוא Aa2.il, שמשמעותו כושר החזר אשראי גבוה מאוד יחסית למנפיקים מקומיים אחרים. בעוד שבמעלות אופק הדירוג הוא שלילי, במידרוג אופק הדירוג יציב.

כלכלני מידרוג מציינים כי תמורת גיוס האג"ח של בזק - המתנהלת היום ללא בעל שליטה -  מיועדת לשימושים השוטפים של החברה, לרבות מיחזור חוב. בשתי חברות הדירוג לא מפרסמים כעת פירוט מלא על הדירוג אלא מפנים לדירוגים שפורסמו בחודשים קודמים. כך למשל לפי הדירוג של מעלות שפורסם בחודש אפריל, ההערכה המרכזית שבבסיס הדירוג היו צפי להמשך ירידה בביצועים התפעוליים בכל מגזרי הפעילות של בזק ב-2018, בדומה לשנה הקודמת.

החוב הכולל לאחר הרחבה - 2.1 מיליארד שקל

כאשר בזק - אז עוד בשליטת שאול אלוביץ' - הודיעה בינואר 2018 על ההנפקה הפרטית להרחב ת סדרת האג"ח 9, היא ציינה כי ביצוע ההנפקה הפרטית העתידית כפוף לקיום כמה תנאים מתלים, לרבות תנאי שלפיו הרחבת סדרת האג"ח לא תוביל לירידה בדירוג של איגרות החוב מאותה סדרה. לאחר הרחבת הסדרה, יעמוד ההיקף הכולל של האג"ח מסדרה 9 על כ-2.1 מיליארד שקל. 

 סדרת אג"ח 9 היא סדרה לא צמודה, נושאת ריבית של 3.65%, שהונפקה בראשונה ב-2015. מדובר בסדרה שתיפרע בארבעה תשלומים לא שווים: 10% ב-1 בדצמבר 2022, ו-30% ב-1 בדצמבר של כל אחת מהשנים 2023, 2024 ו-2025. הריבית על הקרן משולמת ב-1 ביוני וב-1 בדצמבר של כל אחת מהשנים עד 2025.

קבוצת בזק כוללת את הפעילות הקווית של בזק, חברת הסלולר פלאפון, בזק בינלאומי וחברת שירותי הטלוויזיה בלוויין yes. בזק נסחרת בבורסה לפי שווי של 12.6 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 7.5% במחיר המניה מתחילת השנה, אך עלייה של 7% בשבועות האחרונים.