סערה בתעשיית הרכב: קרלוס גוהן, יו"ר קבוצת רנו ניסאן, נעצר בחשד לאי-סדרים כספיים

העיתונות היפנית מדווחת כי נשיא רנו-ניסאן-מיצובישי, קרלוס גוהן, נעצר ביפן  • בהודעת ניסאן נמסר כי חקירה פנימית העלתה אי סדרים ממושכים לאורך זמן • גוהן צפוי להיות מודח • מניית רנו צונחת ביותר מ-10%

קרלוס גוהן / צילום: רויטרס
קרלוס גוהן / צילום: רויטרס

ניסאן מוטור  הודיעה היום (ב') שהיא קיבלה מידע על כמה מקרים של התנהגות לא הולמת מצד היו"ר שלה, קרלוס גוהן, ובכוונתה להדיח אותו. ההודעה הזו פורסמה כאשר הטלוויזיה הממלכתית היפנית, NHK, דיווחה על מעצרו של גוהן ביפן.

ניסאן מסרה שהיא מנהלת חקירה בנושא זה כמה חודשים. לפי החברה, גוהן דיווח לרשויות ביפן על הכנסות ושכר שהיו מתחת לסכומים האמיתיים. בנוסף, דיווחה ניסאן, "נחשפו גם מקרים רבים של התנהגות בלתי הולמת אחרת, כמו שימוש פרטי בנכסים של החברה".

התקשורת ביפן דיווחה שגוהן נחקר ביפן בחשדות שהכנסתו המוצהרת הייתה נמוכה מההכנסה בפועל, וכך הוא גרם לניסאן לדווח דיווחים כוזבים לרשויות ניירות הערך ביפן.

גוהן מכהן גם כמנכ"ל יצרנית הרכב התאומה רנו , וכיו"ר חברת מיצובישי מוטורס. מניית רנו איבדה יותר מ-10% במהלך המסחר באירופה בעקבת הידיעות על מעצרו, שבאו אחרי סגירת המסחר בטוקיו.

בשנה שעברה הרוויח גוהן סך של 8.5 מיליון דולר במזומן ובמניות מעבודתו בניסאן ובמיצובישי, לפי דיווחי החברות לרשויות ניירות הערך. רנו שילמה לו 7.4 מיליון אירו (8.4 מיליון דולר).

גוהן, 64, התמנה למנהל התפעול של ניסאן ב-1999 ולמנכ"ל החברה ב-2001. הוא פרש בשנה שעברה מכהונת מנכ"ל ניסאן אך נשאר לכהן כיו"ר החברה.

הברית ניסאן-רנו-מיצובישי נערכת לעתיד ללא גוהן, שהיה האדריכל הראשי שלה. הוא היה צפוי לפרוש מכהונתו ברנו ב-2022. עד אותה שנה, אמר גוהן, בכוונתו להפוך את הברית הרב המשולשת ל"בלתי הפיכה".

ביוני אמר גוהן שיש "אפס סיכוי" שרנו תרכוש את שותפותיה. "הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות הוא למזג את כל שלוש החברות, לעשות משהו שיגרום לאנשים לאבד מוטיבציה, כי יהיה להם את הרושם שהם יעבדו בשביל מישהו אחר", הוא אמר.

גם מנכ"ל ניסאן, הירוטו סאיקווה, אמר שהוא מתנגד למיזוג, ורצה שהחברות השותפות יושארו עצמאיות.

רנו מחזיקה ביותר מ-43% מניסאן, שמחזיקה ב-15% מרנו. האי שוויון בהחזקות נובע מכך שניסאן עמדה בפני פשיטת רגל כשהברית בין החברות הוקמה. היום, ניסאן היא החברה הרווחית מבין השתיים. מיצובישי הצטרפה לברית אחרי שניסאן קיבלה 34% ממנה ב-2016.