כתב אישום לחייל הצייתן של הקואליציה עשוי לפגוע ביציבותה

אריה דרעי הוא השותף הנאמן, הצייתן והיעיל ביותר מבחינת הליכוד בקדנציה הנוכחית • עזיבה בגלל כתב אישום במקביל לנפילה של ש"ס אל מתחת לאחוז החסימה היא הדבר האחרון שהליכוד ונתניהו יכולים לספוג עכשיו • אחת הפרשות בהן נחשד דרעי נחשפה בכתבה של שלומית צור כתבת הנדל״ן של "גלובס" • פרשנות

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, מנקה שולחן. האיש והחקירות עושה הכל כדי להשאיר שולחן נקי ליורשו, צ'יקו אדרי. כאשר נתניהו ושלוחיו בחרו באלשיך - בחירת פינצטה יש לומר - הם רצו בו מאוד כי חשבו שמתנחל לשעבר עם כיפה יהיה משרתם של אדונים. אך לאחר שראו כי הוא ממלא את תפקידו הממלכתי ומבצע חקירות נגד שחיתות ציבורית, סר חינו בעיניהם. ואלשיך, בשלו. הוא סוגר קצוות. 

תיקו של השר חיים כץ התקדם והועבר לשלב השימוע. עכשיו הושלם תיקו של שר הפנים אריה דרעי. תיק הצוללות וכלי השיט (3000), המטיח חשדות ואשם כבד בכל סביבתו הבכירה של ראש הממשלה, הושלם והועבר אף הוא לפרקליטות. מה זה אומר על תיקי 1000, 2000 ו-4000 שאוחדו להם יחדיו? אולי ש"החורף מגיע" כלשון משחקי הכס.

אריה דרעי וחיים כץ, אם וכאשר יוגשו נגדיהם כתבי אישום, יצטרכו לפרוש מתפקידם כשרים בממשלת נתניהו. והרי הממשלה הזו בסוף ימיה ממילא, נכון? כן ולא. הכל שם מקרטע, אך נשרך.

בניגוד לחיים כץ, שיוכל להתמודד בפריימריז ולהמשיך להיות ח"כ מן השורה (אם ירצה) אך לא יוכל להיות שר בממשלה כל עוד הוא תחת כתב אישום - בדומה למקרה ליברמן, שבתקופת משפטו הופקד תיק החוץ בידיו של נתניהו - הרי שבמקרה של דרעי הסיפור שונה לחלוטין. דרעי הוא גם יו"ר מפלגה, ומפלגת ש"ס שבראשה הוא עומד חווה שנים קשות במיוחד. התמיכה הציבורית אינה כפי שהיתה פעם. אם דרעי לא יוכל להיות שר בממשלה הבאה, בשל החשש לכתב אישום, הרי שהוא יצטרך להציב לצידו, כמספרי 2-3, דמויות בולטות בציבור הש"סי, בדומה למיצוב התלת-ראשי שהיה במפלגה בעבר עם השר אריאל אטיאס ואלי ישי. איך הם ימשכו את קולות הציבור המסורתי הרחב יותר, הציבור אשר נמצא מעבר ל-4 מנדטי הגרעין שלהם? צירוף ישי או אטיאס לא יעלה על הדעת בימינו. מערכת היחסים בין ישי לדרעי אינה קיימת. אטיאס המשיך מזמן הלאה.

מפלגת ש"ס מדשדשת בסקרים האחרונים על מספרים הקרובים, מלמטה או מלמעלה, לאחוז החסימה, ומי יודע מה תהיה דרכה הלאה.

אם עושים זום-אאוט ממצבה של ש"ס, להשלכה של הנושא הזה על הימין, הרי שגם עבור הליכוד, נתניהו ושאר השותפות הקואליציונית ההחלטה להגיש כתב אישום נגד דרעי היא מכה קשה. דרעי וש"ס הם השותף הקואליציוני הטוב ביותר שניתן לחלום עליו. בראיונות הרדיו הרבים שלו, לפני בחירות 2015, דרעי אמר שרק נתניהו הוא ראש הממשלה ואין לו כוונה לתמוך בהרצוג. גם היום, דרעי רומז על כך בראיונותיו. יותר מכך, בארבע שנות הקואליציה הנוכחית היה דרעי השותף הנאמן, הצייתן, והיעיל ביותר מבחינת הליכוד. קולות בטוחים במליאה, ללא מרידות ומשחקים.

בנושאים ביטחוניים דרעי הוא חבר קבינט מתון ואחראי. לעולם לא מחרחר מלחמה. עם המהלכים האחרונים של נתניהו, קול כזה בקבינט הוא קול להישען עליו.

הליכוד צריכים את דרעי מעל לאחוז החסימה. וזה לא שהם צריכים רק את ש"ס. הם צריכים את דרעי האיש.