"חסלו את הפטריארכיה הברהמינית": כך עורר מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, סערה בהודו

מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, עורר סערה בהודו, לאחר שתמונה בה הוא נראה מחזיק כרזה עם הכיתוב "חסלו את הפטריארכיה הברהמינית" (הקאסטה העליונה בהינדואיזם), הפכה לויראלית

ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר / צילום: מייק בלייק, רויטרס
ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר / צילום: מייק בלייק, רויטרס

מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, עורר סערה בהודו, לאחר שתמונה בה הוא נראה מחזיק כרזה עם הכיתוב "חסלו את הפטריארכיה הברהמינית" (הקאסטה העליונה בהינדואיזם), הפכה לויראלית. התמונה צולמה במהלך מפגש שדורסי ערך עם נשים עיתונאיות, אקטיביסטיות וכותבות בהודו שפעילות בטוויטר, ואחת העיתונאיות שלקחו בו חלק העלתה אותה לטוויטר בתחילת השבוע.

הודים רבים מצאו את התמונה פוגענית, וטענו שהיא מסיתה נגד קבוצת הברהמינים. טי.וי מוהנדס פאי, בכיר לשעבר בחברת התוכנה Infosys שאל בטוויטר מה יקרה אם דורסי "יקבל פוסטר שמכיל מסרים אנטישמיים במהלך פגישה, האם גם אז הצוות שלו ירשה לו להחזיק אותו? מה בעצם ההבדל?". פאי סיכם כי "להסית ולעורר שנאה נגד כל קהילה זה דבר שגוי".

בטוויטר הודו פרסמו ציוץ בעקבות הסערה, לפיו דורסי השתתף בדיון סגור שמטרתו הייתה להבין טוב יותר את החוויות של המשתתפות בפלטפורמה, ובמהלכו הוא קיבל את הפוסטר מאקטיביסטית מקבוצת הדלית, שנמצאת בתחתית ההיררכיה החברתית ההינדואיסטית,. לדבריהם הפוסטר "משקף את המאמצים של החברה שלנו לראות, לשמוע ולהבין את כל הצדדים בדיונים ציבוריים חשובים שמתרחשים במסגרת השירות שלנו ברחבי העולם".

ויג'ייה גדל, מנהלת תחום המדיניות, החוק, האמון והבטיחות בטוויטר, שליוותה את דורסי בנסיעתו בהודו התנצלה על התקרית. "אני מאוד מצטערת על זה, זה לא משקף את הדעות שלנו. צילמנו תמונה אישית יחד עם מתנה שניתנה לנו אבל היינו צריכים להתחשב יותר. טוויטר שואפת להיות פלטפורמה אובייקטיבית עבור כולם. במקרה הזה נכשלנו בכך, ואנחנו מוכרחים להשתפר כדי לשרת את לקוחותינו בהודו" היא צייצה.

גם תגובה זו עוררה ביקורת מצד משתמשים שמאמינים כי על טוויטר להתנגד לברהמיניזם ופטריאריכיה, וכי לא היה עליהם לחזור בהם מהמסר שתמונתו של דורסי מעבירה. בכירי טוויטר הצהירו בעבר שהודו היא אחד השווקים בהם החברה צומחת בקצב המהיר ביותר. במהלך ביקורו במדינה דורסי נפגש בין היתר גם עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.

בתוך כך, טוויטר עיצבה מחדש את האפליקציה ל-iOS כך שמספר העוקבים של כל משתמש יופיע בצורה פחות בולטת, עם פונט קטן יותר. פרטים נוספים הפכו לקטנים יותר - כמו מיקומים, ימי הולדת, תאריך ההצטרפות ועוד. דורסי אמר בעבר כי הוא רוצה להפוך את מספר העוקבים לפיצ'ר פחות משמעותי בפרופילים של משתמשים, מכיוון שהוא מאמין שזה מביא לפרסום תוכן מפלג יותר, מתוך מטרה למשוך עוקבים, מה שמביא לשיח רעיל בפלטפורמה. לדבריו, החברה מתעדפת שיחות "משמעותיות" בפלטפורמה על פני מספר העוקבים, הלייקים וכו'. באפליקציית האנדרואיד גודל הנתון של מספר העוקבים כבר הוקטן, אך פרטים אחרים כמו תאריך ההצטרפות עדיין נראים גדולים יותר.