3 שאלות קשות בנוגע למותה של העובדת בחברת היהלומים של לב לבייב

יכול מאוד להיות שאף אחד לא אשם במותה של העובדת בחברת היהלומים של לב לבייב ושהשאלות הקריטיות לא יקבלו מענה ברור אבל זה לא פוטר את כל המעורבים לבדוק את מעשיהם ולשלם את הדין במידה וימצא שהיו תקלות באופן שבו נחקרה העובדת במשטרה, או על ידי גורמים אחרים • פרשנות

בנין הבורסה ליהלומים / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה ליהלומים / צילום: תמר מצפי

 המשוררת דליה רביקוביץ כתבה: "אם אדם נופל ממטוס באמצע הלילה, רק אלוהים מכיר את סוף הנפילה".

נכון לרגע זה, עדיין רב נסתר על הגלוי בנוגע למה שהביא לאותו אירוע טרגי שבו קפצה, או נפלה, אל מותה אתמול עובדת בחברת היהלומים של לב לבייב - LLD . אירוע שהגיע יומיים לאחר שאותה עובדת נחקרה באזהרה על ידי חוקרי להב 433 בחשד כי הייתה מעורבת בפרשת הסחר ביהלומים. 

אבל את הנסיבות שייתכן והובילו לאירוע הטרגי בבורסה ליהלומים ברמת גן, צריך לבדוק ולחקור. לאור המקרה הטרגי, צריכות רשויות החוק לתת לציבור מענה ללפחות שלוש שאלות:

1.    

איך התנהלה החקירה של העובדת? האם, יש אמת בטענות הקשות שהעלתה חברת LLD , לפיהן חוקרי המשטרה הפעילו לחצים בלתי סבירים על העובדת וקיפחו את זכויותיה כנחקרת באופן שדחק אותה למצב נפשי כה קשה. החברה טוענת, בין היתר, כי החקירה כללה "רמיסת זכויות נחקרים וגרימת נזקים בלתי הפיכים מתוך רצון לייצר כותרות תקשורתיות".

חשיבות בדיקת אופן ניהול החקירה מתעצמת בשל הביקורת על המשטרה שנמתחה על ידי בית המשפט במהלך דיוני המעצר, עוד קודם לאירוע הטרגי. ובנוסף, לאור גילויים חדשים, בין היתר ב"גלובס" על קיפוח לכאורה של זכויות חשודים בפרשה. רק בדיקה מעמיקה על ידי גורם חיצוני למשטרה, המחלקה לחקירות שוטרים או גוף אחר, תוכל להבהיר האם, כגרסתה הנוכחית של המשטרה, הטענות נגד החוקרים הן מופרכות והם נהגו בעובדת החשודה "ברגישות הנדרשת, תוך הקפדה יתרה על שמירת כבודם וזכויותיהם של חשודים ונחקרים".

בנקודה זאת חשובה להזכיר מושכלות יסוד בדמוקרטיה - פשע יש למגר, חשדות יש לחקור, תפקיד המשטרה להגיע לחקר האמת והיא רשאית להפעיל מניפולציות בחקירה, אבל כל זה לא יכול להכשיר פגיעה בלתי מידתית בכבוד האדם של החשוד, ונקיטה בטקטיקות חקירה קיצוניות ובלתי מוגבלות.

2.   

בפתח אחד מדיוני הארכת המעצר בפרשה אמר רפ"ק גל צ'סנר, נציג המשטרה, כי "חברת LLD מתנהלת כארגון פשע, תוך שימוש בבלדרי יהלומים שמבריחים יהלומים כמו אחרוני בלדרי הסמים. החברה משבשת ומשמידה ראיות". מכאן עולה השאלה האם האמירות הללו, וביטויים אחרים של נציגי המשטרה בדיוני המעצר מעידים על כך שהחוקרים חקרו עד כה את המקרה הזה באופן חריג ויוצא דופן. כמו שחוקרים את "אחרוני בלדרי הסמים". אם כן - מדוע? והאם היה הכרח בכך?

3.    

אפשרות נוספת שיש לתהות בנוגע אליה היא שלחצים אחרים, ולאו דווקא לחצי החוקרים, הובילו את העובדת אל מותה. ולכן, צריך לשאול גם האם הופעלו על העובדת לחצים מצד גורמים שאינם המשטרה שהביאו אותה למצב הנפשי שאליו הגיעה? מה הייתה המעורבות של בכירים בחברת לב לבייב? אילו שיחות ומגעים התנהלו בין העובדת לבין בכירי החברה טרם האירוע הטרגי, ומה נאמר בהן? ערוץ עשר פרסם היום כי העובדת קיבלה מעטפה מסתורית טרם מותה. גם את הפרט הזה, אם הוא נכון, חובה לחקור ולבדוק, כמו את כל שאר הפרטים שעודם מסתוריים.

ואחרי שאמרנו את כל זה חשוב להבהיר - יכול מאוד להיות שאף אחד לא אשם במותה של העובדת ושהשאלות לא יקבלו מענה ברור או מוחלט. בסוף, בני אדם שונים מגיבים ללחצים שונים בצורה שונה. 99% מהחיילים הקרביים בצה"ל חווים קשיים בטירונות אבל פחות מאחוז מהם נוקטים בצעדים קיצוניים ופוגעים בעצמם בעקבות אותם קשיים.

אבל זה לא פוטר את כל המעורבים לבדוק את מעשיהם ולשלם את הדין במידה וימצא שהיו תקלות באופן שבו נחקרה העובדת במשטרה, או על ידי גורמים אחרים.

מדוברות המשטרה (אח"מ) נמסר אתמול בעקבות האירוע: "אנו מצרים על תוצאותיו הטראגיות של האירוע שהתרחש בבורסה ברמת גן. מטעמי צנעת הפרט משטרת ישראל אינה נוהגת להתייחס להליכים כאלה או אחרים הנוגעים לחקירות מתנהלות ולחשודים הנחקרים בגינן. למרות האמור, בשל ההודעה שפורסמה בשם החברה המעורבת בחקירה משטרתית אנו רואים לנכון לציין כי הפרטים שהובאו בהודעה לוקים באי-דיוקים מהותיים".

החברה בה עבדה החשודה מסרה כי "קיבלנו בזעזוע ובצער עמוק את ההודעה על אובדנה הקשה של עובדת החברה. אנו ננקוט בכל הצעדים העומדים לרשותינו על מנת לסייע לחקר מותה ועל מנת לשים קץ לתופעות קשות של רמיסת זכויות נחקרים וגרימת נזקים בלתי הפיכים מתוך רצון לייצר כותרות תקשורתיות".

נזכיר כי חברת LLD נחקרת במסגרת פרשת הברחת יהלומים בה נעצרו 9 חשודים בחשד למעורבות בעבירות של הברחת יהלומים, הלבנת הון, עבירות לפי פקודת המכס, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד וכן עבירות נוספות. בין העצורים, ששוחררו זה מכבר, היו מקורביו של איש העסקים לב לבייב.