יהלום שחור, חקירה שחורה? התכתבות בין עו"ד של חשוד למשטרה חושפת התנהלות חמורה

תכתובת המסרונים שהגיעה לידי "גלובס" בין עורכת דין של חשוד בפרשה לבין המשטרה מעלה כי נמנע מהלקוח שלה לפגוש אותה במהלך חקירתו • בעקבות ההתכתבויות הפנה השופט גיא אבנון אצבע מאשימה לעבר המשטרה: "לא טרחו להפנים את זכויות היסוד של חשודים" • אמש קפצה אל מותה מנהלת חשבונות בחברה שנחקרה גם היא בימים האחרונים

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

בצל התפנית הטראגית של חקירת פרשת "יהלום שחור", ולאור השאלות העולות ביחס להתנהלות המשטרה בפרשה ביחס לעובדת חברת LLD שקפצה אתמול אל מותה מהקומה העשירית של משרדי החברה, מספק "גלובס" הצצה למסרונים ששלחה עורכת דינו של חשוד אחר בפרשה, עובד החברה, החושפת התנהלות בעייתית של המשטרה בקשר לחקירתו. התנהלות זו הובילה את שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, למתוח ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה בעניינו.

בשבוע שעבר נערך דיון הארכת מעצרו של אחראי המיחשוב של חברת LLD, הנחשד בשיבוש הליכי חקירה והשמדת ראית. נזכיר, כי בדיון קודם טענה המשטרה שחלק מהחשודים בפרשה מחקו הודעות דוא"ל על מנת לשבש את החקירה, והכל בהוראתו של לב לבייב.

החשוד נעצר בשעות הבוקר של יום ב' בשבוע שעבר. כפי שעולה מפרוטוקול הדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו, החל מהשעה 12:00 ועד לקיום דיון הארכת המעצר של החשוד בבוקר שלמחרת, לא אפשרו לעו"ד עינת בן משה, פרקליטתו של החשוד, לפגוש אותו.

"גלובס" חושף לראשונה את ההתכתבות בין עו"ד בן משה לנציג המשטרה, פקד אסף ושניא, שעה שהיא ממתינה שיאפשרו לה לפגוש את החשוד אותו מייצגת.

"אני מחכה שיבואו לאוסף אותי כבר כמעט חצי שעה", כתבה בן-משה לנציג המשטרה, ללא שזכתה לתגובה כלשהי. בהמשך, ומשלא נענו הודעות נוספות ששלחה בן משה, היא כתבה: "אני מאוד מקווה שאתם לא ממשיכים לחקור אותו בזמן הזה. מבקשת שיכניסו אותי ויאפשרו לי לפגוש אותו עכשיו". כפי שעולה מפרוטוקול דיון הארכת המעצר של החשוד, האחרון אכן נחקר כשעורכת דינו ממתינה שיאפשרו לה לפגוש אותו.

כעבור שעה ממועד הגעתה לתחנת המשטרה, המשיכה בן משה להתעקש כי יאפשרו לה מפגש עם הלקוח שלה: "עד עכשיו לא הכנסת אותי. אני חוזרת על כך שאני מקווה שאתם לא ממשיכים לחקור אותו בזמן שאני ממתינה לייעץ לו".

לטענת בן משה כפי שעולה בפרוטוקול הדיון, היא ניסתה במקביל להתקשר לנציג המשטרה, אך זה לא ענה לשיחת הטלפון. בהודעות ששלחה אליו בן משה, היא כתבה: "זה ממש לא בסדר שאתה לא עונה כשאני מתקשרת. מדובר בהתנהלות שערורייתית".

הודעות הטקסט שנשלחו
 הודעות הטקסט שנשלחו

הודעות הטקסט שנשלחו
 הודעות הטקסט שנשלחו

בן משה בדיון הארכת המעצר: התנהלות של מדינת עולם שלישי

מדובר ב"התנהלות שערורייתית", טענה בן משה במהלך הדיון. לטענת נציג המשטרה בדיון, רפ"ק גל צ'סנר, החשוד הודיע כי איננו מעוניין להיוועץ בעורך דין. בתגובה בן משה סיפרה כי החשוד ביקש שחברת LLD תמנה לו עורך דין, אך נאמר לו כי הדבר אינו אפשרי ושבאפשרותו לקבל עורך דין מהסניגוריה הציבורית, וכי לכך סירב החשוד.

בהמשך סיפרה בן משה: "כשהגעתי ללהב סרבו להכניס אותי כי הוא אמר שהוא לא רוצה עורך דין. דבר ראשון ביקשתי שיפסיקו את החקירה ושיגידו לחשוד שעורכת דין נמצאת בחוץ ומעוניינת לדבר איתו, אך הדבר לא נעשה. אף אחד לא עדכן אותו שיש עורכת דין בחוץ, ובשיחתי אתמול עם החוקר הוא גם אמר לי 'אני לא חייב להגיד לו שאת בחוץ'. השיחה הזאת מוקלטת. הוא גם אמר לי 'לא נתתי לך לראות אותו כל היום, נכון, את צודקת'. גם דברים אלה מוקלטים". בהמשך דבריה, הפנתה בן משה לחוק המעצרים שקובע שכאשר עורך דין מונה על-ידי אדם קרוב מבקש לפגוש את החשוד, יש לאפשר זאת ללא דיחוי.

בהמשך הדיון סיכמה בן משה: "זכויותיו של החשוד פשוט נרמסו אתמול. אני יכולה לומר כסנגורית שהרגשתי חסרת אונים לחלוטין כשישבתי במשך שעה וחצי מחוץ ללהב ועשיתי עשרות טלפונים והודעות SMS לאותו חוקר שפשוט התעלם ממני ולא ענה לי באופן מכוון. לא היה לי עם מי לדבר, למי לפנות, לא ידעתי מה מצב החשוד, באיזה סיטואציה הוא נמצא. גפ הפניה שלי לראש זרוע החקירות ביחב"ל, נצ"מ בועז בלט, לא סייעה... מדובר בהתנהלות של מדינת עולם שלישי שלא מכבדת ולא מקבולת במדינה שהיא דמוקרטית ושנותנת חשיבות לזכויות בסיסיות של אדם."

השופט אבנון: נמנעה מהחשוד זכות יסוד בסיסית

השופט אבנון דחה את הבקשה להאריך את מעצרו של של החשוד ב-4 ימים, הורה על שחרורו למעצר בית, ומתח ביקורת חריפה מאוד על התנהלות המשטרה בעניינו של החשוד: "לא אוכל להשלים את ההחלטה מבלי להתייחס לתקלה חמורה שהתגלתה בהתנהלות היחידה החוקרת, עת מנעה אפשרות מפגש בין החשוד לבין באת כוחו... עיינתי בחקירתו של החשוד וכן במכתבה של ב"כ החשוד ובאסופת המסרונים שצורפו לו ואני מתרשם כי התנהלות היחידה החוקרת הייתה שערורייתית, ואני קובע זאת בלשון המעטה".

אבנון קבע כי "החקירה החלה מבלי שהחשוד נשאל מפורשות האם הוא מעוניין להיפגש עם עורך דין." בהמשך, תיאר השופט את מהלך העניינים ביום החקירה, וציין כי אכן החשוד ויתר על זכות ההיוועצות שלו בתחילתו של יום החקירות, אך כי לפי הדין בכך לא די - שכן קיימת "הוראת חוק מפורשת וקוגנטית, המחייבת את היחידה החוקרת לאפשר ללא דיחוי מפגש בין העצור לבין עורך דין שמינה אדם קרוב לו, וזאת ללא קשר לבקשת עצור להיפגש עם עורך דין". מכאן, קבע אבנון, ברור שמשמעותה של התנהלות היחידה החוקרת הינה מניעת מפגש של החשוד עם עורכת דינו, דבר המנוגד לדין.

"בשום שלב לא הוסבר לחשוד, כך לפחות לפי המסמכים שהוצגו לפני, כי באת כוחו ממתינה מחוץ למשרדי היחידה החוקרת ומבקשת להיפגש עמו", ציין אבנון, והוסיף: "בהתנהלות זו מנעה לכאורה היחידה החוקרת מימוש זכות בסיסית של החשוד... דומה, לצערי, כי היחידה החוקרת לא טרחה להפנים את זכויות היסוד של החשוד. לא די באזהרה כללית, לא די בתשובת החשוד כי הוא איננו מעוניין בעורך דין, בתשובה שניתנה תוך כדי החקירה. מרגע שמתייצב סנגור ומודיע כי הוא מעוניין לפגוש את החשוד, חובה על היחידה החוקרת לעצור את החקירה ולאפשר מפגש ישיר ובלתי אמצעי בין החשוד לבין מי שמונה כדי לייצג אותו. כל אפשרות אחרת מאיינת בפועל את זכותו של החשוד לפגוש עורך דין. הודעה של החשוד לפיה איננו מעוניין להיוועץ בעורך דין בשעה שעורך דין הגיע כדי לפגוש אותו, אין בה כדי למנוע בפועל מפגש."

בסיום דבריו, ציין אבנון: "מצופה מהיחידה החוקרת לערוך בירור ראוי הכיצד נפלה תקלה מסוג זה במשטרת ישראל, בפרט ביחידה עילית כגון זו המנהלת את החקירה כאן".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם גם אחראי המחשוב בחברת LLD, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין .