בצל הסערה: פז מדווחת על עלייה בהכנסות וברווחים ברבעון השלישי

החברה נהנתה מעליית מחירי הנפט והדלקים ורשמה עלייה של 34% בהכנסות הרבעון ל-3.8 מיליארד שקל • בשורה התחתונה הציגה החברה שיפור של 51% ברווח הנקי שהגיע לכ-136 מיליון שקל • רשת חנויות הנוחות YELLOW של פז רשמה עלייה של 6% במכירות לעומת הרבעון המקביל

ברקע הטלטלה שעוברת הנהלת החברה פרסמה היום חברת האנרגיה פז נפט  דוחות טובים לרבעון השלישי של השנה. פז, בניהולו של יונה פוגל, נהנתה מעליית מחירי הנפט והדלקים ורשמה עלייה של 34% בהכנסות הרבעון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-3.8 מיליארד שקל. ברווח התפעולי נרשמה עלייה של 33% לרמה של כ-200 מיליון שקל ובשורה התחתונה הציגה החברה שיפור של 51% ברווח הנקי שהגיע לכ-136 מיליון שקל. רשת חנויות הנוחות YELLOW רשמה עלייה של 6% במכירות לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-244 מיליון שקל.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סגרה פז עם עלייה של 31% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, על רקע עליית מחירי הדלקים, והן הגיעו לרמה של כ-10.5 מיליארד שקל. ברווח התפעולי נרשם שיפור של 8% לרמה של 540 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי הצטמק בכ-25% לרמה של 302 מיליון שקל.

המנכ"ל יונה פוגל ציין היום, כי "אנחנו מסכמים רבעון טוב למרות ירידת מרווח השיווק והתייקרות משמעותית של מחיר חבית נפט. מגזר הזיקוק מציג רבעון טוב עם רווח תפעולי של כ-75 מיליוני שקל למרות ירידת מרווחי הזיקוק, זאת בזכות רציפות תפעולית שהביאה לגידול בכמויות ועלייה במרווחי הסולר והדלק הסילוני. ברבעון זה החל לפעול מתקן השבת הגזים בו השקענו 145 מיליוני שקל. המתקן שהחל לפעול באוגוסט תרם ברבעון זה כ-55 סנט לחבית".

פז מתנהלת מזה כשנתיים ללא בעל שליטה, מאז מכר צדיק בינו את מניותיו בחברה. באחרונה חוותה, כאמור, החברה טלטלה כאשר לפני כחודש הודיעה סמנכ"לית הכספים בשש השנים האחרונות, שרונה נובק, על התפטרותה וזאת מספר שבועות לאחר שיו"ר החברה, יצחק עזר, התפטר מתפקידו בצל חילוקי דעות חריפים מול ההנהלה.

עם התפטרותו, בתחילת אוקטובר, מתח היו"ר עזר ביקורת קשה על דירקטוריון והנהלת החברה. עזר העלה שאלות קשות בדבר הממשל התאגידי בחברה, מה שהחריף את הקרע בתוך הדירקטוריון, ומה שהביא את רשות ניירות ערך לבדוק את האירועים שהובילו להתפטרות של עזר.

אסיפת בעלי מניות שכונסה כשבועיים לאחר ההתפטרות בחרה בשלושה מועמדים חדשים לדירקטוריון, שהומלצו על ידי הגופים המוסדיים: אליעזר שקדי, לשעבר מנכ"ל אל על ומפקד חיל האוויר; אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות; ועודד גילת. בתחילת החודש הבא תתכנס שוב האסיפה לבחור יו"ר חדש לפז.

בתגובה לדוחות העלה האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון את מחיר היעד למניית פז מ-605 ל-670 שקל. ''תוצאות הרבעון הפתיעו אותנו לטובה כאשר החברה הצליחה להתגבר כמעט לחלוטין על השפעת הורדת מרווח הבנזין בתחנות'', כותב שוחט.