צוקרברג מכחיש שהג'וב של סנדברג בסכנה: "מקווה לעבוד איתה עוד עשורים"

מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אמר בראיון ל- CNN Business: הרבה מהביקורת כלפי פייסבוק בשנה האחרונה הייתה הוגנת, אך פייסבוק היא כוח חיובי • בנוגע להגבלת כוחו אמר: "לא מתכנן לוותר על תפקיד היו"ר"

צילום מסך מראיון של מארק צוקרברג ולורי סיגל מ- CNN Business
צילום מסך מראיון של מארק צוקרברג ולורי סיגל מ- CNN Business

אמש מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הדגיש שוב כי ימשיך לכהן גם כיו"ר החברה, ולא יפרוש מהתפקיד למרות הקריאות לעזיבתו מצד משקיעים גדולים בפייסבוק. הדברים נאמרו במסגרת הראיון הראשון של צוקרברג מאז פרסום תחקיר הניו יורק טיימס שחשף מחדלים וטקטיקות שנויות במחלוקת בניהול החברה, שנערך במטה החברה במנלו פארק, עם לורי סיגל, כתבת CNN Business.

תחקיר הניו יורק טיימס שפורסם בשבוע שעבר חשף בין היתר כי פייסבוק ניסתה להתחמק מהתמודדות עם בעיית הפייק ניוז שרוסיה הפיצה בפלטפורמה למטרות תעמולה, והתרכזה יותר בבלימת הנזק התדמיתי שהסוגיה גרמה לה. כדי לעשות זאת, בין היתר, פייסבוק שיתפה פעולה לפי התחקיר עם חברת יחסי הציבור דפיינרס שהפיצה סיפורים חדשותיים שליליים על חברות טכנולוגיה אחרות, ועודדה כתבים לבחון את הקשרים בין ארגונים שמבקרים את פייסבוק למיליארדר ג'ורג' סורוס.

כשצוקרברג נשאל ע"י סיגל אם הכוח שלו, בתור מנכ"ל ויו"ר של חברה עם שני מיליארד משתמשים לא צריך להיות מוגבל, צוקרברג השיב כי "אני תמיד מדבר על זה שאנחנו צריכים לשתף פעולה עם ממשלות, חברות וארגונים ללא מטרות רווח כי יש סוגיות שאנחנו לא יכולים לטפל בהם לבד". כשנשאל ספציפית על פרישה מתפקידו כיו"ר הצהיר כי "זו לא התכנית", ולשאלה מה עשוי לשנות את התכנית, רק ענה כי "אני לא אעשה את זה לנצח, אבל כרגע אין בפרישה כזו היגיון".

צוקרברג הוא לא היחיד שמתמודד עם גל מחודש של ביקורת בימים האחרונים. שריל סנדברג, סמנכ"לית הכספים של פייסבוק והאישה החזקה בחברה אחרי צוקרברג, ספגה ביקורת קשה על התנהלותה בתחקיר של הניו יורק טיימס. השבוע אף דווח בוול סטריט ג'ורנל כי קיימים מתחים בין שני הבכירים, וכי צוקרברג התעמת עם סנדברג השנה וגרם לה לחשוש שתפוטר. בריאיון אמש, צוקרברג נשאל אם הוא יכול לומר בוודאות ששריל סנדברג תישאר בתפקידה. הוא הבטיח כי "שריל היא חלק חשוב מהחברה ומובילה הרבה מהמאמצים של פייסבוק להתמודד עם כמה מהבעיות הגדולות ביותר שלה, היא שותפה חשובה עבורי כבר עשר שנים, אני גאה בעבודה שעשינו יחד ומקווה שנמשיך לעבוד יחד במשך העשורים הקרובים".

בהתייחסות רחבה יותר לתחקיר הניו יורק טיימס, צוקרברג אמר כי "בכלל לא ברור לי אם הדיווח נכון. דיברנו עם הכתבים על הרבה מהדברים שהופיעו בו, ואמרנו להם שלמיטב ידיעתנו הם אינם נכונים. הם בחרו לפרסם אותם בכל זאת".

לגבי שיתוף הפעולה עם חברת דפיינרס, צוקרברג חזר על הטענה שלא היה מודע כלל לשיתוף הפעולה עם החברה עד שלא קרא את הדו"ח, כפי שאמר גם בשיחה עם כתבים שנערכה בסוף השבוע. למרות זאת, הוא הודה כי כמנכ"ל, הוא "אחראי לכל מה שקורה בחברה". צוקרברג הדגיש כי החשיבות אינה בשיתוף פעולה עם חברה מסוימת אלא בדרך הפעולה של פייסבוק, ולכן עליה לבדוק שכל חברות יחסי הציבור איתן היא משתפת פעולה "פועלות בדרך שפייסבוק היו רוצים".

כשנשאל ספיציפית על הדרך בה החברה קישרה מבקרים של פייסבוק לג'ורג' סורוס, טקטיקה שידועה כאנטישמית, צוקרברג הודה כי כשקרא על כך בתחקיר הוא "לא היה מרוצה מכך" וכי "הכוונה שלנו היא אף פעם לא לתקוף אינדיבידואל". למרות זאת, לטענה כי דרך הפעולה הזו מהווה למעשה הפצה של תיאוריות קונספירציה מהסוג שפייסבוק מנסה למנוע בפלטפורמה שלה, צוקרברג אמר כי מהבדיקה שערך עד כה "לא נראה שמשהו שהארגון אמר היה לא נכון".

מנכ"ל ענקית הסושיאל התייחס גם לטענות שעלו מהתחקיר בנוגע לטיפול הכושל והמתחמק בהפצת התעמולה הרוסית בפייסבוק. צוקרברג חזר על טענה שהשמיע פעמים רבות בעבר, לפיה פייסבוק הייתה צריכה להגיב מהר יותר להתערבות הרוסית בפלטפורמה, אך הכחיש את הטענה לפיה פייסבוק ניסתה למזער את התפקיד שרוסיה שיחקה בהפצת תעמולה בפלטפורמה כפי שעולה מהתחקיר, כפי שעשה גם בשיחת הוועידה שקיים עם עיתונאים. "אין ספק שב-2016 פספסנו את המאמץ הרוסי להוציא לפועל מבצעי תעמולה בפלטפורמה", אמר צוקרברג ל-CNN, "אבל בשנתיים האחרונות השקענו הרבה ביכולת שלנו להתייחס לזה. לדעתי, אם מישהו מנסה להגיד שלא היינו מספיק ממוקדים בזה מרגע שהבנו את הבעיה, או שלא הראנו התקדמות בנושא, זה פשוט לא נכון". סיגל אתגרה את צוקרברג כשהזכירה שבדיווח נאמר שסמנכ"ל האבטחה הקודם של פייסבוק רצה לפרסם דו"ח שקיפות, אך ההנהלה דאגה להסיר ממנו אזכורים על רוסיה. צוקרברג ענה כי באותה תקופה בחברה לא היו בטוחים עדיין במעורבות הרוסית, ולא רצו להטיל על רוסיה האשמות מבלי שיש להם ביטחון מלא בפעולותיה.

הוא התייחס גם לטענה נוספת שעלתה מהתחקיר, לפיה פייסבוק החליטה שלא להסיר פוסט שנוי במחלוקת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מ-2015 מסיבות פוליטיות, על מנת שלא להרגיז מנהיגים רפובליקניים. טראמפ פרסם את הפוסט במסגרת המירוץ לנשיאות ארה"ב, והתייחס בו להגירה של מוסלמים, ולפי התחקיר הפוסט הושאר בפלטפורמה למרות חשד שקיים בו תוכן מסית. צוקרברג הכחיש וטען שהפוסט לא הושאר מסיבות פוליטיות, אלא בשל אינטרס ציבורי בלבד. הוא הסביר כי "זה חשוב שלאנשים תהיה את ההזדמנות לשמוע את מה שיש למנהיגים להגיד, לכן פייסבוק מתייחסת בצורה מיוחדת לתוכן בעל ערך חדשותי, ואני חושב שעשינו את הדבר הנכון גם אז".

לבסוף, צוקרברג הודה כי הרבה מהביקורת שהושמעה כלפי פייסבוק בשנה האחרונה הייתה הוגנת, אך גם טען שפייסבוק היא כוח חיובי מכיוון שהיא מעניקה קול לאנשים. הוא סיכם את דבריו באמירה כי "עם הרבה תמיכה מממשלות, הרבה שיתופי פעולה, והמון השקעה על בסיס קבוע, אני חושב שנוכל לתת מענה גם לאיומים המתוחכמים".