115 ח"כים בעד: הצעת החוק לעידוד חיסונים אושרה בקריאה טרומית

הצעת החוק לעידוד חיסונים, שאותה הציעו ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ויואל חסון (המחנה הציוני) אושרה בקריאה טרומית • ההצעה גובשה בשיתוף עמותת מדעת (מדע ומידע לבריאות המשפחה), ובתמיכת ההסתדרות הרפואית ואיגוד רופאי הילדים

חיסונים. הכנסת הצביעה כמעט פה אחד / צילום:shutterstock
חיסונים. הכנסת הצביעה כמעט פה אחד / צילום:shutterstock

מליאת הכנסת אישרה היום ברוב קולות (115 מתוך 115 ח"כים שנכחו במליאה, ח"כ שרן השכל הצביעה ידנית) את הקריאה הטרומית של הצעת החוק לעידוד חיסונים, אותה הציעו ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ויואל חסון (המחנה הציוני).

ההצעה, שגובשה בשיתוף עמותת מדעת (מדע ומידע לבריאות המשפחה), ובתמיכתם של ההסתדרות הרפואית ואיגוד רופאי הילדים, מבקשת להסדיר את החיסונים בחוק, זאת באמצעות עידוד ומתן הסברה. ההצעה מתמודדת בעיקר מול הורים מתנגדי החיסונים המסתמכים לא אחת על מידע מוטעה, ובשל כך מונעים חיסון מילדיהם, חרף המלצות מערכת הבריאות, רופאי המשפחה והילדים. יתרה מכך, הורים שמחליטים שלא להיענות להמלצות אלה, פוגעים גם במה שנהוג לכנות "חסינות העדר" של כלל האוכלוסייה, ומסכנים בכך אזרחים מוחלשי חיסון, כמו גם תינוקות רכים שטרם הגיעו לגיל חיסון.

במסגרת ההצעה, הורים שכאלה, יוזמנו למפגש בו יקבלו הסבר מקצועי על ההשלכות של החלטתם (בדומה לקורס נהיגה מונעת). אם גם לאחריו יעמדו בסירובם, הם יחויבו לחתום על טופס סירוב. בהמשך, יוכלו להפעיל נגדם סנקציה כלכלית בדמות שלילת נקודות זיכוי במס הכנסה עד גובה של 2,000 שקל.

עוד מתייחסת הצעת החוק להתפרצותן של מחלות. במצבים שכאלה, בהם שיעור ההתחסנות במוסד לימודים מסוים יפחת משיעור שיקבע, ניתן יהיה לאסור כניסתם של ילדים לא מחוסנים לאותו המוסד, זאת על מנת שלא לסכן את היתר. עם אישורה של ההצעה הטרומית התנערה הסתדרות המורים מאחריות ובדף הפייסבוק שלה נכתב כי "סוגיית החיסונים אינה נוגעת ואינה צריכה לגעת בעובדות ועובדי ההוראה. עובדות ועובדי ההוראה תפקידם לחנך וכל ניסיון להטיל עליהם משימות ואחריות בתחומים אחרים מטרתה לפגוע בחינוך ילדי ישראל".

נציין כי כבר לפני כעשר שנים, החלו ניסיונות להתנות את החיסונים בחוק, כפי שנעשה במדינות שונות בעולם דוגמת ארה"ב ואוסטרליה. בשנת 2009 כלל חוק ההסדרים סעיף שקבע כי קצבת הילדים של הורים לא מחסנים תופחת. אך זה לא קרה מעולם, בשל הטענה שפגיעה בקצבת ילדים איננה חברתית, והיא פוגעת בעיקר בילדים שהם ממילא קורבנות של אי חיסונם. גם בהמשך נפלה הצעה זו בשל אותן התנגדויות.

ההצעה הנוכחית היא מרוככת ומקיפה יותר, וקודם לסנקציות היא מציעה שלבים שונים, בהם המפגש המקצועי. בעמותת מדעת מסבירים כי הצורך החיוני בחקיקה זו שב ועולה ימים אלה, בהם מתפשטת בישראל מחלת החצבת, כשמספר החולים בה עומד, נכון לשבוע שעבר, על יותר מ-1800 מקרי מחלה מדווחים. במדעת מזהירים כי "חצבת היא מחלה מסוכנת אשר 30% מהחולים בה יסבלו מסיבוכים שונים וכבר גבתה את חייה של תינוקת בירושלים. זו המחלה המדבקת ביותר הידועה למדע והדרך לבלום אותה היא להבטיח אחוז התחסנות גבוה מספיק. הצעת החוק למדיניות חיסונים לאומית תבטיח שמירה על אחוז התחסנות כזה ותיתן כלים למדינה להתמודד עם אירועים של התפרצות מחלה".

נזכיר כי אתמול פורסם ב"גלובס" על שלושה מקרי חצבת שהתגלו בשני גני ילדים סמוכים בראשון לציון. ילדי שני גני הילדים, בני 3.5-5, נקראו בדחיפות למרפאת טיפת חלב לשם קבלת המנה השנייה של החיסון - מוקדם בהרבה מן הנדרש.