המשקיעים בחריש קנו דירות, אבל השוכרים לא באו: מה קרה להבטחה הנדל"נית של המדינה

ב-5 השנים האחרונות ניתנו בחריש כ-10 אלף היתרי בנייה • בפועל, רק ל-3,000 יחידות דיור ניתנו טפסי איכלוס • חריש הייתה ההבטחה של המדינה, ומחצית מהרוכשים היו משקיעים • כיום דירות רבות עומדות ריקות וממתינות לשוכרים

"כנראה שאם הייתי רוצה לשכור דירה בחריש היום, עשרות בעלי דירות היו רודפים אחריי ברחוב". את המשפט הזה אמר ד"ר עידו קאליר, ראש ההתמחות בנדל"ן בקריה האקדמית אונו, בכנס בנושא שוק השכירות שהתקיים בשבוע שעבר בקריה האקדמית אונו. הלכנו לבדוק את המשפט שאמר קאליר, ומצאנו שהוא משקף נאמנה את המציאות בשטח.

את העיר החדשה חריש, שיווק משרד השיכון לפני כ-6 שנים, כאלטרנטיבה זולה למגורים עם מחירי דירות נמוכים יחסית, מה שהביא אליה גם לא מעט משקיעים. היום, חריש היא עיר בהתהוות שנמצאת בצמיחה מתמדת. טפסי האכלוס שניתנים על ידי הוועדה המיוחדת לחריש, מגדילים את היצע הדירות המוכנות לאכלוס בעיר מידי יום. מאחר וכמחצית מרוכשי הדירות בחריש מאז שווקו בה הדירות הראשונות היו משקיעים, היצע הדירות להשכרה הקיים בעיר הוא גדול, ודירות רבות עומדות להשכרה ומחכות לדיירים.

מבדיקה שערכנו עולה, כי מרבית מהמשקיעים שרכשו דירות להשקעה מתגוררים במרכז הארץ ובאזור ירושלים, ועל מנת להשכיר את הדירה, נדרשים להגיע פיסית לחריש, להראות אותה לשוכרים פוטנציאליים, תוך שהם מתמודדים עם תחרות גדולה והיצע רב של דירות להשכרה. לדברי זכיין רי/מקס חריש החדשה לירון כרמון, "לבעלי דירות שמנסים להשכיר את הדירות באופן פרטי, לוקח לעיתים גם חצי שנה להשכיר אותן, מאחר והם לא גרים באזור, ואינם זמינים להראות את הדירה". מלבד הלוחות המקובלים כמו יד2, גם קבוצות הפייסבוק של חריש רוויות במודעות שמפרסמים בעלי דירות המציעים אותן להשכרה. מלבד הדירות הריקות שממתינות לשוכרים, גם שטחי המסחר בשדרה הראשית של העיר "דרך ארץ", ריקים ברובם, ומתחילים באכלוס בקצב איטי יחסית.

בחריש מתגוררים כיום 10-12 אלף תושבים, והיום ממש אישרה הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש בראשות דוד מגן להפקדה תוכנית הכוללת 1,430 יחידות דיור, שיוסיפו 7,000 תושבים לעיר. הוועדה המיוחדת תשלים בחודשים הקרובים הנפקת היתרי בנייה ל-14 אלף יחידות דיור נוספות.