הסכם חדש בין ישראל למדינות אפט"א: יפחית את המכס על מוצרי מזון

שר הכלכלה אלי כהן חתם בז'נבה על שדרוג הסכם הסחר עם שוויץ, ליכטנשטיין, נורבגיה ואיסלנד: "יוריד את יוקר המחייה בישראל"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

בדרך להרחבת הסחר עם שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין: שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן שב הבוקר (ו') מביקור בזק שעשה בשוויץ, ובמהלכו חתם על הסכם סחר חופשי משודרג בין ישראל לבין מדינות אפט"א (EFTA).

ההסכם נחתם בז'נבה, במעמד שרי הכלכלה של המדינות שמשתייכות לגוש סחר זה, וזאת אחרי שנים ארוכות של מו"מ לשדרוג ההסכם הקודם, שנחתם בספטמבר 1992.

במשרד הכלכלה אמרו היום כי ההסכם הקודם הוביל להסרת מכסי מגן מצד המדינות שחתומות עליו, כך שאפשר יצוא כמעט בלתי מוגבל של מוצרים תעשייתיים. עם זאת, הסרת המכסים לא כללה סחר במוצרי מזון.

שר הכלכלה השוויצרי אמאן, שר הכלכלה אלי כהן, השר האיסלנדי תורדורסון והשר הנורבגי איזקסן / צילום: תקשו
 שר הכלכלה השוויצרי אמאן, שר הכלכלה אלי כהן, השר האיסלנדי תורדורסון והשר הנורבגי איזקסן / צילום: תקשו

עם שדרוג ההסכם רשימת ההטבות ההדדיות במכס במסגרת סחר במוצרי מזון טרי ומזון מעובד צפויה להתרחב משמעותית.

כך, מתוקף ההסכם החדש חברות מישראל ייהנו מגישה חופשית לשווקים של ארבע המדינות האירופאיות בבואן לייצא אליהן מוצרי דגנים, עוגיות, ופלים, מאפים, פירות וירקות טריים ומעובדים, תבלינים, ממתקים, שמנים, תמציות, יין ועוד.

במקביל, ישראל תעניק הטבות מכס למוצרים ממדינות אפט"א ובמשרד הכלכלה אומרים כי המהלך יטיב עם הצרכן- תוך הורדת מחירי המזון בארץ. כך, ישראל תעניק פטור מלא ממכס על פירות יער, מוצרי סוכר, רטבים, תבלינים, בשר בקר, פירות מבושלים ורסק, ריבות, ממתקים שעשויים מאגוזי לוז, תרכיזי פירות ועוד.

בביקורו בשוויץ, שר הכלכלה כהן התארח גם במשרדי תאגיד המזון נסטלה ופגש את נשיא החברה, מארק שניידר. מלשכתו של כהן נמסר כי בגמר הפגישה שניידר הודיע כי יבוא לביקור בישראל כדי לעמוד מקרוב על תעשיית הפודטק שלה וזאת, בניסיון לקדם שיתופי פעולה בין נסטלה לחברות ישראליות. כהן נפגש גם עם נשיא הפורום הכלכלי העולמי, קלאוס שוואב והשניים שוחחו על המאמצים שנעשים בישראל למען העלאתה בדירוגים שהפורום מפרסם.

לדברי כהן "זה הסכם הסחר החופשי השלישי שאנו חותם עליו השנה, לאחר שמוקדם יותר נחתם הסכם שדרוג עם קנדה, נחתם הסכם עם פנמה והמשא ומתן להסכם עם אוקראינה- כבר סוכם. אנחנו פועלים לסיום המו"מ לקראת הסכמי סחר נוספים, במטרה ליצור לישראל גישה מועדפת לשווקים חדשים תוך העמקת הנוכחות שלה בשווקים המסורתיים ומצד שני, להוריד את יוקר המחיה בארץ באמצעות ביטוח מכסים על מוצרי מזון".

שוויץ נמצאת במקום העשירי בדירוג יעדי היצוא של ישראל וב 2017 יצוא הטובין אליה הסתכם ב 1.4 מיליארד דולר. ישראל מייצאת לשוויץ בעיקר יהלומים, מכונות וציוד חשמלי, מכשירים וכלים אופטיים, כימיקלים ומכשור רפואי. אשתקד ישראל ייבאה משוויץ בהיקף כולל של כ 5.5 מיליארד דולר. בשנה האחרונה היצוא הישראלי עבר את רף ה 100 מיליארד דולר.

לנסיעתו של כהן נלוו ראש האגף לסחר חוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן ויו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבאום. כהן (כולנו) המריא לשוויץ אתמול לפנות בוקר והגביל את ביקורו לפחות מיממה וזאת- בשל הפרישה של ישראל ביתנו מהממשלה, והובילה למצב שברירי בקואליציה שמתבססת על 61 חברי כנסת בלבד. בשל מצב זה, מוקדם יותר השבוע ביטלו חלק מחברי הכנסת נסיעות שתכננו למדינות שונות בעולם.