הבורסה בת"א תשיק מדד פחד - VIX - לשוק המקומי

מדד הפחד (VIX) בוול סטריט יעלה עלייה לבורסה באחוזת בית • מדד הפחד התל-אביבי יוכל להיות נכס בסיס לנגזרים, והוא יחושב ויפורסם בכל יום מסחר באופן רציף • עדיין לא ידוע המועד שבו מתכוונת הבורסה לפרסם לראשונה את המדד • מדריך השקעה במניות

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה לניירות ערך בתל אביב מבקשת לייבא מוול סטריט את מדד הפחד - מדד הוויקס (VIX). הבוקר פ רסמה הבורסה טיוטה המציינת כי בכוונתה להקים מדד תנודתיות על מדד ת"א 35, שייקרא VTA35, אשר "ישקף את התנודתיות הצפויה בת"א 35, הנגזרת ממחירי האופציות על מדד זה".

עדיין לא ידוע המועד שבו מתכוונת הבורסה לפרסם לראשונה את המדד. מדובר במדד תנודתיות המייצג את סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 35. מדד הפחד התל אביבי יוכל להיות נכס בסיס לנגזרים, והוא יחושב ויפורסם בכל יום מסחר ובאופן רציף. 

על פי הודעת הבורסה מהיום, "מדד VTA35 פותח תוך התאמה למאפיינים הייחודים של שוק הנגזרים בבורסה בת"א, והוא ישקף את סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 35 ל-30 הימים הבאים, במונחים שנתיים. ערכי המדד ייצגו את סטיית התקן הגלומה באחוזים. המדד יחושב על בסיס מחירי קנייה ומכירה של שתי אופציות Call ושתי אופציות Put 'סביב הכסף', מתוך שתי סדרות האופציות הקרובות ל-30 יום לפקיעה.

"המדד יחושב ויפורסם ברציפות, מדי 15 שניות, החל מתחילת המסחר הרציף בשוק המניות ועד תום המסחר בנגזרים", הם מוסיפים.

חלק ממהלך שינוי האופי ומבנה הבורסה

בימים אלה עוברת הבורסה הליך של הפיכתה מגוף שאינו למטרות רווח ושבבעלות חברי הבורסה, לחברה למטרות רווח שבשליטת קרנות השקעה. השקתו המתוכננת של מדד הפחד, כמו מהלכים נוספים שאותם מובילה הבורסה, החלו לקרום עוד וגידים עוד בטרם שינוי מבנה הבעלות ואופי הבורסה, כחלק משינוי האופי שלה לחברה למטרות רווח, כבורסה מפותחת ו"גלובלית" יותר.

אלו נעשים במסגרת תוכנית אסטרטגית שהבורסה הציגה באפריל 2017, תחת המנכ"ל איתי בן זאב, במטרה להרחיב את מגוון פעילויותיה. במסגרת זו הבורסה כבר ממש מפעילה או מקדמת באופן ממשי מתן שירותי מיקום לשרתים בתשלום, וכן שירותי רישומים לחברות.

מדד הפחד בוחן את התנודתיות הגלומה בשערי האופציות על מדד המניות, והוא מתבסס על כך שהתנודתיות של שערי המניות עולה באופן משמעותי בתקופות של משברים. התנודתיות מודדת למעשה את האי-ודאות שמייחסים המשקיעים לשערי המניות בשוק, ומהווה איתות לגבי שערי המניות העתידיים. מדד ה-VIX הושק על-ידי בורסת האופציות בשיקגו בשנת 1993, ולאחר עשור לקיומו הוחלף נכס הבסיס שלו למדד S&P 500. מעמדו של מדד הפחד בוול סטריט התחזק והתבסס במיוחד בעקבות המשבר הגדול של שנת 2008.