למרות החרפת התחרות: רבעון שיא לישראייר עם זינוק של 36% ברווח הנקי ל-15 מיליון דולר

חברת התעופה, שנמצאת בשליטת קבוצת אי.די.בי, רשמה גם גידול של 13% במכירות, שהסתכמו ב-144 מיליון דולר ברבעון השלישי • רווחי ישראייר מתחילת השנה דווקא קטנו בהשוואה ל-2017 • אי.די.בי סיימה את הרבעון השלישי ברווח נקי של 186 מיליון שקל, אבל בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, היא רשמה הפסד של 241 מיליון שקל

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

חברת התעופה ישראייר הציגה אמש את הרבעון הטוב ביותר בתולדותיה, למרות ההחרפה בתחרות בענף והעלייה במחירי תשומות הייצור, שהספיקו לרדת מאז. ישראייר דיווחה אמש (א') כי סיימה את הרבעון השלישי של 2018 עם רווח נקי של 15 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 36% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

הרבעון השלישי שכולל את חודשי הקיץ יולי, אוגוסט וספטמבר, נחשב לחזק ביותר עבור חברות התעופה. ברבעון השלישי השנה צמח מחזור המכירות של ישראייר ב-12% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב-144 מיליון דולר. בין השאר, מציינת החברה כי נתח השוק שלה בקווים הפנים ארציים צמח השנה בכ-20%.

לדברי ישראייר, הרווח הגולמי שלה גדל ברבעון השלישי ב-20% ל-24 מיליון דולר ואילו הרווח התפעולי בנטרול הוצאות פחת והפחתות (EBITDA) טיפס גם הוא ב-20% ל-18 מיליון דולר.

יש לציין כי בחודשי יולי-ספטמבר נסחר הנפט בעולם ברמות מחיר של 64-74 דולר לחבית, אבל מאז הספיק לרדת בחדות ל-51 דולר לחבית היום ועניין זה אמור להשפיע לטובה על תוצאותיה של ישראייר ברבעון הרביעי, שנחשב עונתית לחלש יותר.

אי.די.בי: תזרים מזומנים חזוי לשנתיים הקרובות
 אי.די.בי: תזרים מזומנים חזוי לשנתיים הקרובות

יעדים חדשים ועוד שני מטוסים

בישראייר הסבירו כי השיפור בתוצאות הרבעון השלישי נבע מהיערכות מוקדמת שביצעה החברה בחציון הראשון של השנה, לקראת חודשי הקיץ העמוסים. היערכות זו כללה פתיחת יעדי תיירות חדשים, קליטת שני מטוסים נוספים - איירבאס 320 לחיזוק הפעילות הבינלאומית ו-ATR לחיזוק הפעילות הפנים ארצית, הגדלת מספר המושבים במטוסים מ-174 ל-180, הקטנת עלויות ההפצה וצמצום מצבת כוח האדם בכ-3%.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי "תוצאות הרבעון מביאות לידי ביטוי שורה ארוכה של פעולות שבוצעו במטרה לתת מענה לתחרות הגוברת ולהגדיל את כושר התחרות של החברה בשנים הבאות". סמנכ"ל הכספים יוני צברי הוסיף כי תוצאות הרבעון השלישי באו לידי ביטוי גם בהפחתה של כ-8 מיליון דולר בהיקף החוב נטו של ישראייר לבנקים. לדברי צברי, היקף החוב נטו לבנקים עמד בסוף ספטמבר על כ-13 מיליון דולר בלבד ורמת חוב נמוכה זו תאפשר לחברה לממש את תוכנית ההשקעות השאפתנית שלה בתחום התיירות וההצטיידות.

תוצאות הרבעון השלישי הגיעו אחרי מחצית ראשונה בהן חוותה ישראייר ירידה ברווחיותה. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הציגה ישראייר ירידה של כ-27% ברווח הנקי ל-8 מיליון דולר, וזאת עקב שחיקת מחירי המכירה.

הכנסות החברה דווקא צמחו בשלושת הרבעונים הראשונים בכ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-296 מיליון דולר. בהנהלת ישראייר ציינו כי החברה מבצעת בימים אלו שורה של פעולות והתאמות נוספות שנועדו להבטיח לבעלי המניות ולעובדים רמת רווחיות דומה גם בשנים הבאות.

בעלת השליטה בישראייר היא קבוצת אי.די.בי פתוח, שמחזיקה בחברת התעופה באמצעות החברה הבת, אי.די.בי תיירות. במהלך החציון הראשון של השנה בוטלה העסקה למיזוגה של ישראייר עם חברת סאן דור של אל על. בעקבות הביטול שכרה אי.די.בי את שירותי הבנקאות להשקעות של גיזה זינגר אבן ושל אפסילון חיתום, לצורך מציאת רוכש אחר לישראייר.

על פי דוח התזרים החזוי שפרסמה אי.די.בי, אמורה מכירת ישראייר להניב לה תזרים של 225 מיליון שקל במהלך 2019 - סכום המייצג את יתרת ההשקעה בספרים. עם זאת, עד שמכירה זו תבוצע מצפה אי.די.בי להכיר ברווח של כ-30 מיליון שקל מהעסקה עליה חתמה ישראייר לאחרונה למכירת 50% מפעילות התיירות הנכנסת שלה בתמורה ל-26 מיליון שקל. השלמת עסקה זו מותנית בקבלת האישורים הדרושים.

אי.די.בי: רווח ברבעון, הפסד ב-2018

אי.די.בי סיימה את הרבעון השלישי של 2018 ברווח נקי של 186 מיליון שקל, אבל בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים היא רשמה הפסד של 241 מיליון שקל. איגרות החוב הארוכות של אי.די.בי  מסדרות ט' (ללא ביטחונות) וי"ד (המובטחת בשעבוד על מניות דיסקונט השקעות) נפלו השנה והתשואות עליהן זינקו ל-12% ול-9%, בהתאמה.

עם זאת, באי.די.בי מציגים תזרים חזוי שאמור להותיר את החברה בסוף ספטמבר 2020 עם 748 מיליון שקל בקופה, וזאת לאחר מכירת יתרת ההחזקות (25%) בכלל ביטוח, אותן היא מחויבת למכור (לא כולל 5% ממניות כלל ביטוח שאותן היא רשאית להמשיך ולהחזיק), וכן פירעון של שלוש סדרות האג"ח הקצרות (י', י"א ו-י"ג).

אי.די.בי מציגה בדוחות גם הון עצמי של 417 מיליון שקל ושווי נכסי נקי (NAV) של 825 מיליון שקל, המייצג רמת מינוף של 73%. אלא שלמרות היציבות בטווח הקצר, מציגה החברה גם קשיים שאיתם תידרש להתמודד בקרוב. כך למשל, בחודש שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה להגשת תביעה ייצוגית כנגד אי.די.בי ובעל השליטה אלשטיין, במסגרתה התבקש בית המשפט לקבוע כי העסקה במסגרתה נמכרו מניות החברה הבת לשעבר דיסקונט השקעות, לידי חברה אחרת של אלשטיין (דולפין איי.אל), אינה עומדת בהוראותיו של חוק הריכוזיות.

עיקר טענות המבקש הן כי אי.די.בי ממשיכה להיות בעלת שליטה בדיסקונט השקעות  (דסק"ש) בכוח ובפועל, וכי לאלשטיין היה עניין אישי נפרד מעניינים של בעלי מניות המיעוט בדסק"ש. משום כך דורש המבקש פיצוי מאי.די.בי בהיקף של 58-73 מיליון שקל, ובחברה מציינים שעדיין לא ניתן להעריך בשלב זה את סיכויי הצלחתה. עם זאת, לעמדת יועציה המשפטיים הסיכויים לדחיית הבקשה עולים על הסיכויים שתתקבל.

בינתיים נדרשת גם דסק"ש להתמודד עד דצמבר 2019 עם דרישות חוק הריכוזיות, מאחר שהיא שולטת בנכסים ובניין ששולטת בעצמה בשלוש חברות ציבוריות. לדברי דסק"ש, היא בוחנת חלופות שונות ובהן רכישת חלק המיעוט בנכסים ובניין, או לחילופין מכירת מניות השליטה בנכסים ובניין לבעל השליטה אלשטיין, במתווה שעשוי להיות דומה לעסקת ההלוואה שהפרידה בין אי.די.בי לדסק"ש. בנוסף, גם נכסים ובניין בוחנת אפשרויות שונות של מהלכי מיזוג, רכישת מיעוט, מימוש החזקות ועוד, לגבי כל אחת משלוש החברות הציבוריות (גב ים, מהדרין וישפרו).

דסק"ש: הפסד ברבעון, רווח גדול ב-2018

דסק"ש סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד של 38 מיליון שקל, אולם בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 היא מציגה רווח נקי של 886 מיליון שקל (בעיקר בגלל מכירת מניות שופרסל). ההון העצמי של דסק"ש הסתכם בסוף ספטמבר ב-2.63 מיליארד שקל והיא מציגה NAV של 2.08 מיליארד שקל ורמת מינוף של 55%.

נכסים ובנין, שנשלטת בידי דסק"ש, מחזיקה במשותף עם אי.די.בי בחברת הנדל"ן האמריקאית IDBG. זו נדרשת לפרוע בסוף דצמבר ובתחילת ינואר שתי הלוואות בהיקף כולל של 100 מיליון דולר, ששימשו למימון הקמת פרויקט הטיבולי בלאס וגאס.

בדוחות מודגש כי IDBG מנהלת כעת מגעים עם גופים פיננסיים לקבלת מימון, שיאפשר את הארכת ההלוואות האמורות או מחזורן, אולם רואי החשבון שלה מציינים כי מדובר בעניין שאינו נמצא בשליטת החברה. עם זאת הנהלת IDBG מאמינה כי תוכל להאריך את ההלוואות או למחזרן.

הטיבולי הוא פרויקט משולב של מסחר ומשרדים שהקימה IDBG בלאס וגאס, בהיקף של 62 אלף מ"ר. הפרויקט מציג שיעור אכלוס של 69% ורשום בספרי החברות לפי שווי של 249 מיליון דולר לאחר הפחתה נוספת בשוויו שנרשמה בדוחות הרבעון השני. באוגוסט האחרון נחתמה עסקה למכירת קרקע צמודה לטיבולי תמורת 18 מיליון דולר.