עימות חריף בין יו"ר ההסתדרות למנכ"לית משרד המשפטים על רקע הכוונה לפתוח מכרזי פרקליטות למשפטנים חיצוניים

ניסנקורן לפלמור: "הנהלת משרד המשפטים מנסה לשנות סדרי עולם בנוגע להליכי איוש משרות במדינה באופן חד-צדדי, ללא קיום מו"מ קיבוצי ובלי ניסיון להגעה להסכמות עם ציבור הפרקליטים שמתנגד לפתיחת המכרזים" • פלמור בתגובה: "הטענה כי הנהלת המשרד פועלת בחוסר תום-לב בנושא פתיחת המכרזים - שקרית"

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף
מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף

עימות חריף בין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, וארגון הפרקליטים בשירות המדינה, לבין צמרת הנהלת משרד המשפטים, בראשות מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, על רקע ההחלטה של פלמור לפתוח את המכרזים לתפקידים בפרקליטות בשירות המדינה, לכלל המשפטנים בשירות הציבורי. החלטה שבעטיה הודיע לאחרונה ארגון הפרקליטים על סכסוך עבודה.

ל"גלובס" נודע כי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שלח למנכ"לית פלמור מכתב שבו הוא מאשים כי "בכסות הליך משפטי 'תמים' לכאורה של פרקליטה", מנסה הנהלת משרד המשפטים לשנות סדרי עולם בנוגע להליכי איוש משרות במדינה, באופן חד-צדדי, ללא קיום משא-ומתן קיבוצי, ובלי ניסיון להגעה להסכמות עם ציבור הפרקליטים שמתנגד לפתיחת המכרזים, ואף הודיע על סכסוך עבודה".

ניסנקורן מתכוון לכך, שההצהרה של פלמור על כוונתה לפתוח את מכרזי הפרקליטות לכלל המשפטנים בשירות הציבורי, נעשתה במהלך הדיון בעתירה שהגישה הפרקליטה, טלי מרקוס, בדרישה שיתאפשר לה להתמודד לתפקיד ראשת המחלקה המשפטית לחופש מידע. מרקוס מבקשת כי המכרז ייפתח כדי שהיא תוכל להתמודד על התפקיד.

נציין כי המצב היום הוא שרק פרקליטים או משפטנים מתוך משרד המשפטים רשאים להתמודד על משרות בפרקליטות. לעומת זאת, משפטנים שמועסקים בשאר משרדי הממשלה אינם יכולים להתמודד במכרזים בתוך הפרקליטות. מנגד, פרקליטים, כמו עו"ד מרקוס, לא יכולים להתמודד במכרזים לתפקידי משפטנים בשירות הציבורי.

פלמור: סילוף עובדות וזריעת פחד 

ארגון הפרקליטים, בראשות עו"ד אורית קורין, טוען כי פתיחת המכרזים של הפרקליטות תביא לפגיעה מהותית בתנאי העבודה של הפרקליטים, באפשרות שלהם להתקדם, ובעיקר, כפי שעולה גם מהמכתב של ניסנקורן, כי מדובר בניסיון לשנות סדרי עולם בפרקליטות באופן חד-צדדי וללא הידברות. הארגון דורש מהנהלת משרד המשפטים, להיכנס למשא-ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי כולל.

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, דוחה בתוקף את הטענות של ניסנקורן ושל ארגון הפרקליטים. במכתב ששלחה פלמור לפרקליטים ולמשפטנים עובדי משרד המשפטים, היא כתבה כי "אינני מוכנה להשלים עם שיח המתבסס על סילוף העובדות וניסיון לזרוע פחד בלב העובדים".

לדבריה, "אני חוזרת ומדגישה כי הטענה שיש בכוונת המשרד שלא להידבר עם ארגוני העובדים היא שקרית, כמו גם הטענה כי הנהלת המשרד פועלת בחוסר תום-לב בנושא פתיחת המכרזים. הנושא עלה ועולה שוב ושוב בשיח שמתקיים זה שנים במשרד, מול הוועדים ומול העובדים במהלך ביקורים ביחידות ובשיחות אישיות, ונמצא כעת על סדר היום בעקבות עתירה של פרקליטה שמאסה במצב".

בשיחה עם "גלובס" היום (ב') הוסיפה פלמור כי "יש גבול עם האמירה האוטומטית מצד ארגון העובדים, שהמעסיק כביכול פועל בחוסר בתום-לב בזמן שאנחנו מעסיק שמאוד עסוק בעובדים ובפיתוח תנאי השירות ומסלולי הקריירה. אתה לא יכול לבוא אל המעסיק כשהוא פעם אחת עושה משהו שלא מוצא חן בעיניך, ולומר שהוא פועל בחוסר תום-לב".

הפרקליטים: כוונה לבצע שינוי ללא משא-ומתן

פלמור ציינה כי היא מנסה כבר חמש שנים לקדם את פתיחת המכרזים. לדבריה, "זה נראה לי לא נורמלי שאף משפטן לא יכול להיכנס לפרקליטות, ואני רוצה שתהיה סינרגיה בין כל סוגי המשפטנים בשירות המדינה. כל פעם שיש מכרז בין-משרדי, אני שולחת אותו לכל המשפטנים כדי להעלות את המודעות שזה חשוב לעבור בין יחידות.

"אני רואה את זה כדבר ערכי. חשוב שאנשים לא ייתקעו סתם בכל מיני יחידות, ואני לא רוצה שהאלטרנטיבה היחידה שלהם תהיה לעזוב את שירות המדינה. זה מונע שחיקה ועוד".

החודש, ב-13 בנובמבר, הגישה עו"ד אורית קורין, יו"ר ועד הפרקליטים המאורגן בהסתדרות, בקשה דחופה לאישור סכסוך עבודה בפרקליטות. העילות העיקריות לסכסוך הן: כוונה לבצע שינוי חד-צדדי למכרזים של פרקליטים בשירות המדינה. לפי בקשת קורין, מדובר בשינוי שיש לו השלכות משמעותיות על תנאי עבודתם של הפרקליטים, לרבות אופק הקידום שלהם, ואופן ההעסקה שלהם, וישנה כוונה לבצע את השינוי ללא ניהול משא-ומתן עם נציגות העובדים, ובחוסר תום-לב.