במו"מ לשינוי תנאי החוב: סבן דחה תשלום ריבית על הלוואה של 1.1 מיליארד שקל על מניות פרטנר

החוב להאצ'יסון מהונג קונג גבוה משווי השוק של מניות פרטנר שבידי סבן, והוא פועל להארכת ההלוואה והמרת חלק מהחוב • בשוק ההון יש המעריכים כי ללא שינוי לטובתו בתנאי ההלוואה, סבן עשוי לשקול ויתור על מניות פרטנר והחזרתן להאצ'יסון, שבשליטת המיליארדר לי קה-שינג

חיים סבן / צילומים: רויטרס
חיים סבן / צילומים: רויטרס

איש העסקים חיים סבן, בעל השליטה בחברת התקשורת פרטנר (מחזיק בכ-30% מההון), הודיע לפני כחודש כי הגיע לסיכום עם חברת האצ'יסון מהונג קונג על דחיית תשלום הריבית שהוא חב לה בגין הלוואה בסך של 1.1 מיליארד שקל, שאותה אמור סבן להחזיר בינואר 2020.

הדחייה בתשלום הריבית להאצ'יסון, כך נודע ל"גלובס" נעשתה כחלק ממו"מ שמנהל סבן לשינוי תנאי ההלוואה, כאשר על הפרק עומדים, בין היתר, פריסת החוב לתקופה ארוכה והמרה של חלקו. 

מדיווח שהעבירה קבוצת סבן בחודש שעבר בנוגע להחזקתה במניות פרטנר, עולה כי לאחר דיונים עם האצ'יסון, ב-25 באוקטובר חתמו הצדדים על הסכם לדחיית תשלום הריבית. התשלום היה אמור להיות מועבר ב-28 באוקטובר, אבל נדחה ב-68 יום ל-4 בינואר 2019. ההסכם קובע כי לא יחול שינוי בתקופות הריבית או במועדי הריביות העתידיים.

ביוני השנה דווח ב"גלובס" כי קבוצת סבן נמצאת במו"מ עם האצ'יסון על תנאי ההלוואה, שבמקור ניתנה לחברת סקיילקס שקרסה, ושאותה לקחה על עצמה קבוצת סבן במסגרת העסקה לרכישת השליטה בפרטנר. מדובר בהלוואת מוכר בסך כ-300 מיליון דולר שנלקחה ב-2009 על ידי סקיילקס של אילן בן דב, בעת שרכשה את פרטנר מידי האצ'יסון, כשהבטוחה להחזרתה הייתה מניות פרטנר הנרכשות. עם העברת השליטה בפרטנר לידי סבן בסוף 2012, לקחה הקבוצה על עצמה גם את הלוואת המוכר, הנושאת ריבית של כ-2% בשנה.

נכון להיום, שווי השוק של החזקת סבן בפרטנר הוא 966 מיליון שקל - נמוך מסכום ההלוואה. זאת לאחר שעד כה השקיע סבן בפרטנר כחצי מיליארד שקל, כולל הרכישה מסקיילקס, רכישת מניות מבנק לאומי, השתתפות בהנפקת מניות ב-2017 ותשלומי הריבית ששולמו עד כה להאצ'יסון. כאמור, ב-2020 הקבוצה תידרש לפרוע את ההלוואה.

סבן כבר השקיע כחצי מיליארד שקל במניות פרטנר
 סבן כבר השקיע כחצי מיליארד שקל במניות פרטנר

לא הצליחה למצוא קונה?

בשוק ההון יש המעריכים כי ללא שינוי לטובתו בתנאי ההלוואה, סבן עשוי לשקול ויתור על מניות פרטנר והחזרתן להאצ'יסון, שבשליטת המיליארדר לי קה-שינג. גורמים בשוק הון ובשוק התקשורת מעריכים שבתנאי השוק היום, הסיכוי שסבן ישלם עוד 1.1 מיליארד שקל עבור מניותיו בפרטנר נמוך ביותר. גם במבט צופה עתיד, שוק הסלולר בישראל נמצא במשבר ואיש לא יודע להעריך מתי יתאושש, במיוחד כאשר בתקופת בחירות קשה לראות שמישהו מהשרים הממונים יאפשר מיזוגים בשוק.

קבוצת סבן לא מוכנה להרחיב על תוכניותיה לגבי פרטנר, אך הערכות בשוק הן שהיא ניסתה לחפש קונה לחברה אך לא מצאה. אם סבן יחזיר את המניות להאצ'יסון, יש להעריך שזו תנסה בעצמה למצוא קונה, אך במצב השוק היום המחיר שתוכל לקבל על פרטנר יהיה הרבה יותר נמוך מהמחיר שבו מכרה לסקיילקס.

מניית פרטנר  ירדה ב-6.5% בשנה האחרונה והיא משקפת לחברה שווי של 3.16 מיליארד שקל. עם זאת, לאחר שהמניה הגיעה לשפל של פחות מ-13 שקל בחודש יוני האחרון, היא עלתה מאז בכ-50%. השפל התרחש לאחר כניסתה של אקספון כמתחרה חדשה בשוק הסלולר, שגם כך היה תחרותי מאוד.

הירידה החדה במניות פרטנר וסלקום הובילו לכך שהשתיים נפלטו מהמדד המוביל ת"א 35. לאחרונה, כאמור, חל שינוי במגמה כאשר חברות הסלולר החלו להעלות את מחירי החבילות שלהן, על רקע השחיקה העצומה ברווחיהן בשנים האחרונות בעקבות התחרות העזה בשוק הסלולר בישראל.