עם קצת "עזרא" מפאינה קירשנבאום

מערכות הבקרה על השימוש בכספים המפלגתיים ועל תפקוד העמותות זקוקות לניעור רציני

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

האם זו אצבע אלוקים או סתם מקריות אירונית? ביום שבת האחרון, פרשת "וישלח", חגגה תנועת עזרא, על-שם עזרא הסופר, 100 שנים להיווסדה. זוהי אחת מכמה עמותות הנושאות את שמו של עזרא הסופר ("עזרא העולמית", "עזרא ארצות-הברית"). על-פי החזון של תנועת עזרא, שיש בה אלפי חניכים מהנוער הדתי, והזיקה שלה היא למפלגת הבית היהודי, התנועה "תבנה חברה המגשימה את הצו האלוקי של ממלכת כהנים בארץ ישראל... מטרת התנועה היא לחנך לתורה עם דרך ארץ, תוך הצבת רף תורני וערכי גבוה".

עמותות עזרא נהנית מתמיכות ציבוריות, בין השאר מיליוני שקלים שהוקצו להן ממשרדי הקליטה והדתות. לקראת האירוע הודיעה תנועת עזרא כי "בימים של סערות פוליטיות וקרבות עזים בכנסת בין הקואליציה לאופוזיציה ובין המפלגות השונות, עזרא מצליחה ליצור חיבור בין המחנות השונים ואפילו לאחד שוב בין השר נפתלי בנט ליאיר לפיד".

שלשום (א') ניתן פסק הדין שבו הורשע מנכ"ל עמותות עזרא בעבר, דניאל אלינסון, במתן שוחד לסגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום, במסגרת פרשת ישראל ביתנו שהתפוצצה ב-2014. ההסדר מוכר - קירשנבאום מעבירה לעמותת עזרא כספים קואליציוניים מקופת הציבור, ומקבלת בתמורה מכל טוב: שוחד בהיקף של 92 אלף דולר, בין השאר למימון נסיעות פרטיות לחו"ל, רכישת מוצרי אלקטרוניקה והעסקת בנה בעמותות עזרא כ"מנהל פורום אינטרנטי".

בט"ו בשבט השתתפו 7,000 חניכי תנועת עזרא באירוע נטיעות ופריצת דרכים, שהתחיל בגוש עציון. אורח הכבוד היה ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהצהיר: "מרימים בגאון את דגל ההתיישבות ואת דגל ארץ ישראל. חיזקו חברים".

עמותת עזרא לא הייתה לבד. מי שעמד בראש עמותת "איילים", מתן דהן, הורשע בחודש יוני במתן שוחד לפאינה קירשנבאום, ובכתב האישום דובר על העברת 5 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים לפי הנחיותיה של קירשנבאום. עמותת איילים זכתה במעמד מעין בלעדי בתחום הקמת כפרי סטודנטים בכל הארץ. הפרקליטות הסתפקה ב-6 חודשי עבודות שירות למתן דהן.

לקראת אירועי מאה השנים להקמת תנועות עזרא, התקבלו ברכות משורה של אישי ציבור, ולהלן חלק מהן:

שר החינוך נפתלי בנט: "בכל מקום שעם ישראל זקוק לכם, אתם תצאו להקים גרעינים של תורה, גרעיני משימה, גרעינים חברתיים".

ח"כ יאיר לפיד: "תהנו ותשמחו ותבלו ביום הזה. אנחנו גאים בכם".

שרת המשפטים איילת שקד: "אני מאוד מאמינה בתנועות נוער... אני בעצמי הייתי רשג"דית בצופים. המון מזל טוב, חזקו חברים".

שר החקלאות אורי אריאל: "אנו אוהבים אתכם, ואחרי 100 שנה אנו מאחלים לכם עוד 100 שנה כאלה לפחות. חזקו ואמצו".

סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי: "שנים של עשייה חינוכית, אדירה, ציונית, אוהבת את תורת ישראל, עם ישראל ולמען ארץ ישראל... תמשיכו לחנך את הדור הבא של הנוער במדינת ישראל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "החיבור הנפשי הפנימי האמיתי לתורת חיים, זה מה שתנועת עזרא נושאת כל-כולה בעשייתה. אחרי מאה מפוארת, אל המאה ואחת ואל המאות הבאות, חזקו חברים".

ח"כ סמוטריץ' מבין בעמותות. הוא הקים וניהל את "רגבים", שעל-פי דוח מבקר המדינה לפני שנה, המועצה האזורית מטה בנימין תמכה בה על-ידי תפירת קריטריונים למידותיה בסכום של כחצי מיליון שקל כל שנה. סמוטריץ' גם רשם את עמותת "אופק להתיישבות", עם סידור זהה מול המועצה האזורית מטה בנימין.

מהן המסקנות מהפרשה? לא בטוח שתנועת עזרא יכולה לחבר בין לפיד לבנט, אבל היא בהחלט חיברה בין כמה צדדים פוליטיים בכספי שוחד. עם קצת עזרא מפאינה קירשנבאום, מיליונים זרמו לעמותות, למטרות מוצהרות שמאחוריהן מסתתרים מנגנוני שוחד. מערכות הבקרה, האחת על השימוש בכספים המפלגתיים והשנייה במסגרת רשם העמותות האמור להשגיח על שימוש נאות בכספי הקצבות - מערכות בקרה אלה זקוקות לניעור רציני.