שיכון ובינוי: עובד לשעבר תובע אותנו ומעלה טענות על שוחד לעובדי ציבור זרים

עפ"י ההודעה של שיכון ובינוי לבורסה, מדובר בעובד לשעבר שפוטר לפני למעלה משנתיים מחברה-נכדה זרה באחת ממדינות אפריקה • בטיוטת התביעה מבקש העובד לשעבר לשלם לו שכר עבודה ופיצויים בסך כ-2 מיליון שקל, תוך שהוא מאזכר גם טענות להתנהלות בלתי חוקית בחברה-הנכדה הזרה, לרבות שוחד

שיכון ובינוי/ צילום: שלומי יוסף
שיכון ובינוי/ צילום: שלומי יוסף

הטענות לקיומו של מנגנון שוחד של עובדי ציבור במדינות זרות על-ידי שיכון ובינוי ממשיכות להצטבר. במקביל להמשך החקירה הפלילית המתנהלת בימים אלה, וסובבת סביב החשדות כי החברה הציבורית הפעילה מנגנון שוחדי שיטתי לשימון גלגלי השלטון במספר מדינות זרות, ממשיכים גם עובדי החברה לשעבר להטיח את אותן האשמות כלפיה: הבוקר (ג') דיווחה החברה לבורסה כי אתמול התקבל בידה מכתב, שאליו מצורפת טיוטת כתב תביעה, מעובד לשעבר באחת מחברות הקבוצה באפריקה, ובו הוא מטיח בחברה טענות להתנהלות בלתי חוקית, ובין היתר תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים.

על-פי ההודעה, מדובר בעובד לשעבר בחברה-נכדה זרה, בה הועסק לפני למעלה משנתיים וחצי באחת ממדינות אפריקה, וזאת לתקופה קצרה בת חודשיים וחצי - שבסיומה, כך טוענת החברה, הוא פוטר. בטיוטת התביעה מבקש העובד לשעבר לשלם לו שכר עבודה ופיצויים בסך כ-2 מיליון שקל, תוך שהוא מאזכר באותה טיוטה טענות להתנהלות בלתי חוקית בחברה-הנכדה הזרה, לרבות שוחד.

הטענות הללו מצטרפות לטענות שהעלו עובדים קודמים כנגד החברה, ובראשם שי סקף, איש כספים לשעבר של החברה-הנכדה של שיכון ובינוי  בקניה, אשר הגיש כנגד החברה תביעה לקבל תשלומים בהיקף כ-6 מיליון שקל בגין עבודתו בקניה, במסגרתה העלה נגד החברה טענות חמורות לקיומו של מנגנון שוחד לעובדי ציבור זרים. במסגרת התביעה העלה סקף טענות ביחס להתנהלותה הפלילית לכאורה של החברה במסגרת פעילותה במדינה האפריקאית ועל קיומו של מנגנון שוחד משומן היטב של עובדי ציבור זרים לשם קידום פרויקטים במדינות אלה. בינתיים סקף כבר ביקש למחוק את התביעה, והתיק נסגר, אך הוא עדיין עומד מאחורי טענותיו לקיומו של מנגנון שוחד וממשיך לסייע לחקירת המשטרה המתקיימת בימים אלה כנגד החברה ובכירים בה.

אל סקף מצטרף כעת גם העובד המסתורי שעליו דיווחה החברה היום, אך בניגוד לטענותיו של שי סקף שהחלו מחול שדים סביב החברה ובדיקות וחקירות מכיוונים שונים, לטענת החברה הטענות שמעלה העובד לשעבר הנוכחי בטיוטת התביעה שהגיש, בנוגע לשוחד, לא נבחנו.

מהחברה נמסר בתגובה כי "מדובר בעובד לשעבר שפוטר אחרי כחודשיים וחצי של עבודה באחת המדינות בחו"ל. אחרי כשנתיים הוא פנה בדרישה לפיצוי כספי על עבודתו, שלאחר בדיקה הסתבר שלא מגיעים לו. 

"לגבי רמיזותיו על התנהלות בלתי תקינה - הוצע לו לפנות במיידי לכל גורם רלוונטי שימצא לנכון. למיטב הידיעה, עד היום הוא לא פנה לרשויות וגם לא הגיש תביעה בפועל או נקט הליך אחר כנגד החברות. שיכון ובינוי מקפידה על תרבות של ציות בסטנדרטים הגבוהים ביותר ופועלת כל העת ליישום מנגנוני אכיפה פנימית בחברה". 

החשד: מנגנון שוחדי שיטתי

נזכיר כי חקירת פרשת שיכון ובינוי סובבת סביב החשדות כי החברה הציבורית הפעילה מנגנון שוחדי שיטתי לשימון גלגלי השלטון במספר מדינות זרות, בעלות משטרים ועובדי ציבור "נוחים להשפעה" כספית. החקירה מסתמנת כאחת המורכבות שנחקרו סביב עבירות השוחד לעובדת ציבור זר, וכוללת ריבוי חשודים בכירים (9 חשודים שידוע עליהם עד כה) שהפכו ל"אורחים" מוכרים בחדרי החקירות של יחידת לה"ב 433 בלוד וכן חשד שהשחיתות טיפסה לה עד מעלה הפירמידה, תוך זימון בכירי-הבכירים והבכירות בחברה לחקירות באזהרה, מהטעם שלכאורה ידעו או היו אמורים לדעת על המנגנון שמכניס לחברה עסקאות ששוות מאות מיליוני דולרים; ידעו, הסתירו ונהנו מהכסף.

הפרשה התפוצצה לשיכון ובינוי בפנים בפברואר השנה, כאשר בכירי החברה זומנו לחקירה ונחקרו במשך מספר שעות. בין היתר נחקרו בחודשים האחרונים בפרשה משה לחמני, יו"ר חברת הנדל"ן שיכון ובינוי; מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, עופר קוטלר; יו"ר שיכון ובינוי לשעבר, רוית ברניב; ומנכ"ל SBI - סולל בונה ארצות חוץ, רוני פאלוך. חשודים נוספים שנחקרו בפרשה הם רו"ח רובי לזרוב, שותף בכיר בפירמת ראיית החשבון BDO-זיו האפט, ששימש כרואה החשבון המבקר בחברה; יהודה אלימלך, לשעבר מנכ"ל SBI - סולל בונה ארצות חוץ מקבוצת שיכון ובינוי; מחליפו, רוני פאלוך; ומנהל סניף קניה בקבוצה, אלכסנדר ישיש.

לחשודים שנחקרו עד כה מיוחס חשד לביצוע עבירות לכאורה של מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה, עבירות לפי חוק ניירות ערך וכן עבירות נוספות.

בתחילת החקירה דובר על מנגנון שוחד שהופעל בעיקר באפריקה, ואולם בהמשך התרחבה החקירה, ונחקרים חשדות למתן שוחד על-ידי שיכון ובינוי, הבונה בארץ וברחבי העולם, לנציגי ממשל זרים במדינות נוספות ברחבי העולם, ובהם דרום אמריקה.

חקירת הפרשה החלה כסמויה בעקבות פנייה של הבנק העולמי לגורמי האכיפה בישראל, לאחר בדיקות שערך הבנק בנוגע לפעילות חברות-בנות של שיכון ובינוי באפריקה ובדרום אמריקה; ובמסגרתה סקף ועובד נוסף סיפקו למשטרה חומרים המבססים לכאורה את טענותיו, ובהם הקלטות, מסמכים ויומנים. המידע הוביל להתפתחות דרמטית בחקירה, למעצרים של בכירי החברה ואף בהמשך לחקירות של מי שעמד בראש הפירמידה בחברה - בעלת השליטה, אשת העסקים שרי אריסון; ויד-ימינה, מנכ"לית קבוצת אריסון, אפרת פלד. כל החשודים מכחישים את הטענות נגדם.

כעת, כפי שדיווחה החברה, גם הרשויות בקניה פתחו בחקירה בחשד לתשלומי שוחד על-ידי מי מעובדי החברה שם לעובדי ציבור במדינה. 

*** חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.