כחלון: "אם יהיו לי מספיק מנדטים, אבקש שוב את תיק האוצר"

שר האוצר: "לא רואה איך הממשלה הזאת תצליח להחזיק את עצמה ובסוף נתכנס וניאלץ לקבל החלטה" • על העלאת הריבית אמר כחלון: "תהייה השפעה רעה על השקעות בנדל"ן"

משה כחלון / רויטרס
משה כחלון / רויטרס

"יש שתי אפשרויות ללכת לבחירות, או להצביע אי אמון ולפרק את הכל, או לעשות את זה בסכמה", כך אמר הערב (ג') שר האוצר משה כחלון בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרעין המתקיים באילת.

"המצב שמפרקים את הכל הוא לא בריא כי הכל יעצור ולא ניתן יהיה להמשיך לקדם תוכניות. לכן אני מעדיף לעשות את זה בהסכמה. אני לא רואה איך הממשלה הזאת תצליח להחזיק את עצמה ובסוף נתכנס וניאלץ לקבל החלטה", אמר כחלון. לגבי השאלה האם ירצה להמשיך להישאר שר אוצר לאחר הבחירות השיב כחלון כי "פוליטיקה זה לא חברויות, הכל תלוי במנדטים. אם יהיו לי מספיק מנדטים לבקש שוב את תיק האוצר אני אבקש".

כחלון התייחס גם לעליית הריבית בשיעור של רבע אחוז, שנרשמה אתמול, וציין כי "לעליית הריבית תהיה השפעה רעה על השקעות בנדל"ן, יחד עם זאת, לאנשים תהייה תמורה טובה יותר לכסף שיושקע בבנק, ועדיין אנחנו לא נמצאים בריבית גבוהה כמו בארה"ב". לגבי ההערכות להמשך המגמה, אמר כחלון כי הוא צופה שבסוף "נגיע למספרים העולמיים". למרות זאת ציין, כי "אני לא רואה סיבה מיוחדת שהריבית תעלה משמעותית בטווח זמן קצר, ואין פה באמת דרמה כלכלית".

כחלון הוסיף, "אין ספק שרציתי שכל דבר שיכול לסייע לצנן את שוק הנדל"ן יקרה, ובסופו של יום חלק מהדברים קרו וחלק לא" הוסיף כחלון. "אני גם לא רוצה שההלוואות של הזוגות הצעירים יתייקרו, ולכן אנחנו ממשיכים לחתור לכך שעלות דירת 100 מ"ר תרד ל-110 משכורות, מספר שהגענו אליו כבר בדירות שנמכרות במסגרת תוכנית למשתכן".

כחלון סייג את הדברים והוסיף כי "בן אדם שלוקח משכנתא צריך גם לקחת אחריות ולדעת מה כושר ההשתכרות שלו". בסיכום הקדנציה האחרונה ציין כחלון כי הוא מצטער שלא הצליח להקים עוד בנק ולהגדיל את התחרות בין הבנקים. "רציתי מאוד להקים עוד בנק או שני בנקים, ולצערי זה לא הלך".

כחלון נשאל גם על תוכנית מחיר למשתכן, וציין כי "מדובר בפעם הראשונה שעושים תוכנית גדולה וחדשה בהיקפים כה גדולים. בתוכנית כזאת תמיד יש בעיות ותמיד יש כשלים. אבל התפקיד שלנו להיות קשובים לשמוע ולפתור בעיות. שעולות בעיות, אין לי שום בעיה ואני גם מתייעץ עם קבלנים".

לגבי מחירי הדיור ציין כחלון כי "כשתוכנית מחיר למשתכן תבשיל, אז תהייה השפעה על מחירי הדירות. אבל כבר עכשיו השוק רגוע, נבלמה עליית המחירים. לפני שנתיים וחצי היו שמים שלט למכירה על דירה, ותוך דקות הדירה היתה נמכרת. הדבר הזה נפסק וטוב שכך. זה טוב גם לקבלנים ובטח שלאזרחים. שפיצים לא טובים לכלכלה ולא טובים לאף אחד". בהקשר זה ציין כחלון כי הוא שמח שהממשלה הפסיקה לפרסם את נתוני השמאי הממשלתי שלטענתו רק "בלבלה את האזרחים, שהיה כבר מבולבל מנתונים נוספים שמפרסמים כל מיני שמאים לשעבר, וגם הלמ"ס. לא ברור מאיפה גורמים לא מוסמכים מפרסמים נתונים. הנתונים הכי מדויקים שיש היום הם הנתונים של הלמ"ס".