על רקע חקירת רשות ני"ע: פיני גינזבורג עוזב את דירקטוריון אל על

גינזבורג, המחזיק ב-7.97% ממניות אל על, ביקש לעזוב את דירקטוריון החברה • חשוד שניצל מידע פנים שהיה ברשותו

בעקבות חקירת רשות ניירות ערך, פיני גינזבורג, המחזיק ב-7.97% ממניות אל על ומשמש כחבר דירקטוריון בה, ביקש לעזוב את הדירקטוריון. החשד שחוקרת הרשות הוא שגינזבורג ניצל מידע פנים שהיה ברשותו ומכר מניות אל על בשווי של 34 מיליון שקל (וירד מנתח של 10% בבעלותו) לפני פרסום דוח שלילי ברבעון השני של שנת 2017. חודש אחרי המכירה צנחה מניית אל על  ב-18%, ולפי החשד גינזבורג נמנע מהפסד בהיקף של 7 מיליון שקל.

גינזבורג חובש כמה כובעים בתעשיית התיירות והתעופה: כובע ראשון הוא דרך הבעלות ובהיותו חבר בדירקטוריון אל על. השני הוא דרך סוכנות נסיעות הלל טורס שבבעלותו; והשלישי דרך חברת תלפיות שדרכה הוא משמש כנציג של חברות תעופה זרות בישראל (GSA), בין היתר של חברת התעופה התאילנדית תאי איירווייז. 

בין פרשת מידע הפנים באל על לקרטל הנסיעות לפולין: ריבוי הכובעים שסיבך את פיני גינזבורג 

נגד גינזבורג בן ה-61 נשמעות טענות שהוא חשוף להרבה מידע בתוך מסדרונות אל על, מה שכמובן יכול לשמש אותו, והוא בהחלט מנצל את המידע הזה לעיסוקיו שמחוץ לאל על. דרך חברת הלל טורס מפעיל גינזבורג נסיעות בעיקר למגזר הדתי, לרבות מסעות לאומן שבאוקראינה.

שמו של גינזבורג נקשר גם לקרטל הנסיעות לפולין. בחודש יולי האחרון הגישו הפרקליטות ורשות ההגבלים העסקיים כתב אישום בעניין נגד 4 חברות העוסקות בארגון המסעות לפולין ונגד 8 מנהלים בהן על עבירות של הסדרים כובלים (קרטל), מרמה ושוחד - אחד הנאשמים הוא גינזבורג (מתוקף היותו בעלי הלל טורס), יחד עם בכירים אחרים בענף. לפי כתב האישום, המעורבים סיכמו ביניהם שלא להתחרות על בתי הספר והמשלחות תוך תיאום הצעות המחיר שהוגשו לגורמים המוציאים משלחות לפולין, בהם רשות בתי הסוהר, יד ושם ועוד. 

כשאל על הופרטה ב-2003, משפחת גינזבורג רכשה מניות. ב-2010 הצטרף גינזבורג לדירקטוריון של אל על, ומאז השפעתו הלכה וגדלה, כשבין היתר הוטל עליו לנהל משא-ומתן מטעם ההנהלה מול ועד העובדים וועד הטייסים. גם על זה היו מי שהרימו גבה.

גינזבורג משמש גם חבר הנהלת באיירתור, סיטונאית תיירות שנמצאת בבעלות סוכני הנסיעות בישראל ואל על והעוסקת בתיירות נכנסת ויוצאת לבודדים ולקבוצות. ריבוי הכובעים והעיסוקים של גינזבורג מעלה בקרב גורמים שונים בענף טענות. "זה מתחיל בזה שהוא בעלים של חברת תעופה ומייצג חברת אחרות, ובמקביל הוא בכלל סוכן נסיעות. זו קרקע פוריה להתנהלות בעייתית. הוא ממזר גדול, אופורטוניסט שדואג לעצמו ולא בוחל בשום אמצעי".

גורם אחר לא רואה בכך בעייתיות: "אם הוא יודע להפריד ולחלק את העבודה, איפה פה הבעיה? הוא איש מאוד מקושר, וזה פועל לטובתו ולטובת הענף. אני מכיר אותו היטב מאיירתור, הוא מקצוען".

כעת כאמור מבקש גינזבורג לעזוב את דירקטוריון אל על. החברה עצמה נמצאת בתקופה סוערת, לאור פרשת "טיסת השבת" שמסרבת לרדת מהכותרות ולאור החשדות שפורסמו אתמול (ב'), לפיהם בכיר באל על נחשד בהברחת סמים לישראל באמצעות מטוסי החברה.

מאל על נמסר בתגובה: "מר פנחס גינזבורג ביקש שלא לחדש באסיפה השנתית אשר זומנה את כהונתו כדירקטור בחברה".