ביהמ"ש קיבל את בקשת קואופ: הורה על הקפאת הליכים ל-45 יום

(עדכון) - עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב מונו לנאמנים ויגישו דוח ראשוני תוך 21 יום • באת-כוח העובדים: לא ברור אם מובטחת להם משכורת על חודש נובמבר • בא-כוחה של האגודה השיתופית: "לפי תוכנית ההבראה נצטרך למכור חלק מהסניפים הפחות רווחיים"

קואופ שופ / צילום: בר אל
קואופ שופ / צילום: בר אל

קריסת רשת הקמעונאות קואופ שופ: בית המשפט אישר היום (ד') את הבקשה להקפאת הליכים שהגישה קואופ ישראל למשך 45 יום, עד 11 בינואר 2019. כמו כן, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים אלכסנדר רון קבע את מינויים של שני נאמנים: עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, ואולם ציין כי אינו מוציא מכלל אפשרות להוסיף בהמשך הדרך נאמן שלישי. עוד נקבע כי הנאמנים יגישו דוח ראשוני תוך 21 יום, כלומר עד 18 בדצמבר. 

נציין כי במקור ביקשה קואופ הקפאת הליכים למשך 90 יום, וקיבלה רק מחצית מהתקופה. 

מטעם עובדי הרשת נכחה בדיון עו"ד גלילה הורנשטיין, המייצגת כ-600 מעובדיה, וציינה כי החשש הגדול שעומד בראש מעיינם של העובדים הוא כי לא ברור אם מובטחת להם משכורת על חודש נובמבר, וסוגיית המימון. "הבקשה לא מוצאת חן בעינינו, רב הנסתר על הגלוי, ואני לא מכירים את נושא ההבראה שדובר עליו". עוד היא הבהירה כי "אנו מתנגדים למכירת נכסים. נמכרו נכסים בסך של 130 מיליון שקל, ואני שואלים היכן הכסף". 

עובדי קו אופ מפגינים היום מחוץ לבית המשפט. / צילום: יוסי זמיר
 עובדי קו אופ מפגינים היום מחוץ לבית המשפט. / צילום: יוסי זמיר

ומה בנוגע לאפשרות מכירה של הרשת לשחקנית אחרת בשוק הקמעונאות? עו"ד יגאל וינשטיין, המייצג את האגודה השיתופית, טען בדיון כי "לא מדובר במקרה כמו מקרים אחרים בהם ניתן למכור את פעילות רשת הסופרים לאחרים, אלא מדובר באגודה שיתופית צרכנית", ולא "כזו המנהלת נדל"ן".

המשמעות, לטענתו, היא כי "אם מוכרים את כל הסופרים, אין תוחלת לאגודה השיתופית". עם זאת, הוא פירט כי "לפי תוכנית ההבראה נצטרך למכור חלק מהסניפים הפחות רווחיים ונהפוך את הרשת לרווחית". לדבריו, הרשת תמשיך לתת מענה לפעילות המכולות במושבים.

הכניסה של רשת קואופ להקפאת הליכים היא תזכורת נוספת לרמת הסיכון הגבוהה שמאפיינת את ענף הקמעונאות. אמנם עוד מוקדם לקבוע שרשת קואופ לא תצליח לעמוד בתוכנית ההבראה שהציגה לבית המשפט עם הבקשה להקפאת ההליכים, אולם בשוק המזון, שכבר למוד קריסות של רשתות גדולות כמו מגה ב-2015 וקלאבמרקט עשור קודם לכן ב-2005, כבר ממהרים להסתכל קדימה ולתכנן חנויות חדשות על חורבותיהן של הישנות. בימים האחרונים נחשף ב"גלובס" כי מספר רשתות שיווק מתעניינות ברכישת הסניפים העירוניים של קואופ, בהן ויקטורי, רמי לוי, זול ובגדול ומחסני השוק

בדיון נכחו גם באי-כוחם של הנושים, בהם הבנקים וספקי מזון גדולים שעבדו עם הרשת, כשחלקם טענו לחובות גבוהים יותר מאלה שהוצגו בבקשת ההקפאה בתחילה. כך למשל, במהלך הדיון טען בנק דיסקונט כי היקף החובות כלפיו כפול מזה שהוצג בבקשת ההקפאה ועומד על כ-20 מיליון שקל - ולא 8.6 מיליון, כפי שנטען במקור. גם חברת ביכורי שדה צפון טענה כי בקשת ההקפאה השמיטה 2 מיליון מהחוב כלפיה.

בנוגע לסוגיית המשך אספקת הסחורה לרשת על-ידי ספקיות המזון הגדולות - עו"ד יעקב שפיגלמן, המייצג את קבוצת אסם-נסטלה, שנכח בדיון, ציין כי בתוך הבקשה להקפאת הליכים טמונה גם בקשה לספקים החיוניים להמשיך לספק באותם תנאים שהיו בעבר, והדגיש כי "אם לא תהיה אספקה, לא יהיה מקום למהלך".

עוד הוא ציין כי עד היום סיפקה אסם מוצרים כנגד ביטוח אשראי, אולם חברת ביטוח האשראי המבטחת את אסם הודיעה על ביטול מכסות הביטוח בימים האחרונים, וציין כי "ממילא אספקה עתידית אינה מכוסה בביטוח אשראי". על כן, באסם עומדים על כך שהמכירה תהיה כנגד תשלום במזומן בלבד.

בתחילת השבוע הגישה קואופ בקשה להקפאת הליכים, זאת לנוכח המצב התזרימי שאליו נקלעה הרשת, בעקבות ספקי מזון גדולים שעברו לספק לה סחורה כנגד מזומן בלבד, ומה שהיא מכנה "שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונאות ורשתות המזון בפרט". לטענתה, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק ללא ירידה במחירי הסחורות והוביל לסגירתן של חברות רבות גדולות וקטנות בשוק הקמעונאות הישראלי".

קואופ שופ, בניהולו של עופר פיינשטיין, היא רשת קמעונאית שפועלת בעיקר במרכזי הערים עם חנויות קטנות שממוקמות בשכונות בשטח של 660 מ"ר, אשר עובדות על רווח גולמי גבוה יחסית. מבנה הפעילות שלה יוצא דופן ואינו שגרתי בנוף העסקי בכלל ובנוף הקמעונאי בפרט, והיא בנויה כאגודה שיתופית שבה מחזיקים כ-12 אלף בעלי מניות פרטיים.

קואופ היא חברה פרטית שנוסדה בשנת 1992 ועוסקת בהפעלת רשת השיווק תחת המותג קואופ שופ, כשבנוסף היא עוסקת בפעילות רכש מרוכז של מוצרי מזון והפצתם עבור למעלה מ-150 מכולות ומינימרקטים במרחב הכפרי. קואופ עצמה נמצאת בבעלות אגודת "קואופ ירושלים אגודה צרכנית שיתופית", שהוקמה ב-1943. הרשת מפעילה 42 סניפים עירוניים בפריסה ארצית, 15 מתוכם בירושלים וסביבתה.