כ"ץ: "הרכבת המהירה מירושלים מגיעה לת"א, אפשר לבצע החלפה בנתב"ג"

שר התחבורה במהלך סיור בתחנת הרכבת בנייני האומה בירושלים: "אני מתכוון להתחיל לנסוע ברכבת פעם בשבוע, ואני מבקש גם מראש עיריית ירושלים לנסוע ברכבת. תקופת ההרצה בעיצומה, אבל אחרי החודשיים הראשונים העסק מתייצב עם המעבר הזה בנתב"ג שהוא סביר לחלוטין"

ישראל כ"ץ ומשה ליאון בסיור ברכבת בירושלים / צילום: רפי קוץ
ישראל כ"ץ ומשה ליאון בסיור ברכבת בירושלים / צילום: רפי קוץ

"הרכבת המהירה מירושלים מגיעה לתל-אביב. לא יעזור גם אם תגידו אלף פעם שהיא לא. אתם יכולים להכות בפטיש כל היום. אפשר היום לנסוע לנתב"ג, לבצע החלפה ולהגיע בסוף לתל-אביב - כך אמר היום (ד') השר ישראל כ"ץ בהתייחס לכך שהרכבת המהירה לתל-אביב נחנכה אך לא מגיעה לתל-אביב. "אני גאה ואחראי על הכול", הוא הוסיף.

"אני מאמין שעדיף לקחת פרויקט שהוא כבר במיטבו ב-80% ולהוציא אותו לדרך מאשר לחכות עד שהוא יהיה 100% ולא קורה לעולם", הוסיף כ"ץ במהלך הסיור שערך הבוקר בתחנת הרכבת בנייני האומה בירושלים. בסיור השתתף ראש עיריית ירושלים הנכנס משה ליאון שנסע לראשונה בקו החשמלי הראשון המחבר את ירושלים לשדה התעופה בן-גוריון.

סוף הרבעון הראשון של 2019 זה המועד המתוכנן להשלמת הקו המהיר עד תחנת ההגנה בתל-אביב. ואולם השר כ"ץ הפעם לא ממהר להתחייב על מועדי ההשקה בתקשורת. כאשר נשאל במהלך הסיור מתי יוכלו הנוסעים להגיע עד תל-אביב, כ"ץ השיב שכבר היום ניתן להגיע לתל-אביב על ידי ביצע ההחלפה בנתב"ג. לתפיסתו, מדובר במהלך סביר והגיוני על רקע העובדה שההחלפה לוקחת כ-10 דקות. עוד אמר כי מנסה לדרבן את רכבת ישראל להשלים את העבודות מקודם ככל הניתן.

"אני מתכוון להתחיל לנסוע ברכבת פעם בשבוע, ואני מבקש גם מראש עיריית ירושלים לנסוע ברכבת. תקופת ההרצה בעיצומה, אבל אחרי החודשיים הראשונים העסק מתייצב עם המעבר הזה בנתב"ג שהוא סביר לחלוטין", אמר השר כ"ץ.

הקו החשמלי הראשון של הרכבת נפתח לפני חודשיים לתקופת הרצה, מאז לדברי כ"ץ, נסעו בו כרבע מיליון נוסעים ומדי יום משתמשים בו כ-7,000 נוסעים.

הקו המהיר היה אמור לחבר בין תל-אביב לירושלים בנסיעה בת 29 דקות בלבד החל מערב סוכות. הקו נפתח במועד עליו הכריז שר התחבורה באופן חלקי בלבד ומגיע בשלב זה עד נתב"ג, עקב אי-השלמת עבודות התשתית בחלקו השני (בין נתב"ג לתחנת תל-אביב ההגנה).

"הרכבת הזאת מגיעה לתל-אביב, כמו גם רכבות אחרות שקידמתי - רכבת העמק מבית שאן, גם הרכבת מכרמיאל ומשדרות כולם מתחברות לתל-אביב, ויש החלפת רכבות. חלק מפוליטיקאים משמאל תוקפים אותי כי כואב להם שאני עשיתי את מה שהם הבטיחו ולא עשו אף פעם.

"אותו דבר הרכבת הקלה בתל-אביב - מתוך 24 ק"מ של חפירות מתחת לאדמה 22 ק"מ כבר מאחורינו, תוך כמה שנים היא תתחיל לעבוד. כך עושים פרויקטים במדינת ישראל. והכי חשוב שניתנו כל אישורי הבטיחות שנה קדימה (לקו המהיר - ס.ג.). אמרו שזה לא בטוח, אמרו שהמנהרות הולכות להתמוטט, כל יום דיווחו על הדברים האלה - והנה המנהרות עומדות, הרכבת עובדת והיא בטיחותית. אפשר גם לחייך, לא צריך להציג תמונה מעוותת", אמר כ"ץ.

את האווירה הכמעט ממלכתית במהלך הסיור הרס אחד הפעילים שהתפרץ כלפי כץ בטענה שהפקיר את תושבי הצפון. לשאלת "גלובס" בנוגע לעומסים ברכבות מהצפון למרכז כ"ץ השיב כך: "צריך להבין דבר אחד - יש צפיפות ברכבת משום השירות הזה הוא חיוני להרבה מאוד נוסעים. הביקוש לרכבות גדל, הכפלתי את מספר הנסיעות ברכבת מ-30 מיליון בשנה לכמעט 70 מיליון בתקופתי. גם כאשר המערכת תתרחב , הביקוש יגדל עוד יותר ולכן אנחנו עושים את זה תוך כדי תנועה. הצפיפות ברכבת לא התחילה בגלל הקו לירושלים."

מאז שנפתח הקו המהיר לפני כמעט חודשיים אירעו בו לא פחות מ-7 תקלות. לפני חודש פרסמנו ב"גלובס" כי ייתכן והתקלות על הקו המהיר שנמצא כעת בשלב הרצה, קשורות לאספקת חשמל לא סדירה שמסופקת כיום באמצעות תחנות השנאה (טרנספורמציה) זמניות, משום שהתחנות הקבועות עדיין לא מוכנות.

"מי שטעון שלא צריך להפעיל את הרכבת אלא לחכות עד להשלמתה אני לא מקבל את עמדתו. מדובר בהחלטה נכונה. העסק כפוף לשיקול אחד בלבד - הבטיחות. אם זה בטוח - נוסעים", כך כ"ץ.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ציין כי הקו המהיר לירושלים הוא אחד הפרויקטים היפים ביותר שנעשו בירושלים ונכון היה לפתוח אותו בשלבים כפי שנעשה בפרויקטים רבים. ליאון הוסיף כי שבעת אלפים איש הנוסעים מידי יום ברכבת המהירה לירושלים מסייעים בצמצום כלי הרכב בכבישים.