"פורטנייט זה כמו הירואין, כשאתה מתמכר, קשה לצאת מזה"

"מעולם לא ראיתי משחק עם שליטה כזו על ילדים": מאות ילדים עזבו את בית הספר בשל התמכרות למשחקי וידאו ועברו טיפולי גמילה • ועכשיו מדובר בהפרעה מוכרת: ארגון הבריאות העולמי הגדיר לראשונה "הפרעת גיימינג" בתור מחלה, מה שיקל על הורים לקבל מביטוחים החזר על הוצאות טיפולים

משחק ווידאו פורטנייט / שאטרסטוק
משחק ווידאו פורטנייט / שאטרסטוק

הורים ומורים בעולם מתלוננים על התמכרות למשחק הווידאו פורטנייט בקרב ילדים, שמרותקים אליו לשעות, על חשבון פעילויות אחרות. בעוד שהתמכרות למשחקי וידאו אינה בעיה חדשה, הפופולריות של פורטנייט יצרה תופעה רחבה יותר, וחלק מההורים אף שלחו את ילדיהם לגמילה. דבי ויטני, סיפרה בראיון לבלומברג כי בנה בן ה-17 קרסון משחק פורטנייט במשך 12 שעות ביום, דבר שמתבטא בכך שהוא נרדם במהלך שיעורים בבית הספר ובירידה בציונים שלו. "הצלחנו לגרום לו לצמצם את שעות המשחק, אבל הוא חזר להרגלים הישנים. מעולם לא ראיתי משחק עם שליטה כזו על ילדים" אמרה.

מספר אנשי מקצוע שהתראיינו לבלומברג העלו טענות שמחזקות את דבריה של ויטני. "המשחק הזה הוא כמו הירואין, ברגע שאתה מכור, קשה לצאת מזה" אמרה לוקי מרר, מומחית התנהגותית שעובדת עם ילדים שמכורים למשחקים. פסיכולוג הילדים רנדי קולמן אמר כי ראה עלייה במספר ההורים שמביאים את ילדיהם לטיפול בשל התמכרות למשחקי וידאו, וסיפר כי "היה לי מטופל בן 13 שאמר שהיו לו 300 נצחונות בפורטנייט. הייתי צריך לעצור לרגע ולחשב כמה זמן הוא היה צריך להשקיע כדי להגיע לזה".

גם מייקל ג'קובוס, שעובד עם ילדים שסובלים מהתמכרות למשחקי וידאו, אמר ש-60% מ-120 הילדים להם ייעץ בקיץ שעבר שיחקו פורטנייט באופן מוגזם. הוא מטפל בהם במחנות קיץ שמשלבים הפרדה ממכשירים טכנולוגיים, אכילה בריאה, שינה ותרפיה קבוצתית. בקיץ הבא הוא מתכנן לעבוד עם מספר כפול של ילדים.

קם אדאיר, שעזב את בית הספר בגיל 15 בשל התמכרות למשחקי וידאו, ומרצה על הנושא היום בפני בתי ספר אמר כי פורטנייט מושך במיוחד מכיוון שהוא מציע גרסת חינם שזמינה במגוון רחב של מכשירים, והשחקנים מתחרים נגד מאה אנשים עד שנשאר רק שחקן אחד, כך שקשה לעזוב באמצע. "אם ילד יעזוב את המשחק הוא יפסיד, אז אם הורה מבקש ממנו לבוא לארוחת ערב, זו מלחמת עולם" טען.

ביוני, ארגון הבריאות העולמי הגדיר לראשונה "הפרעת גיימינג" בתור מחלה, ולדברי הפסיכיאטר פול וויגל, הצעד הזה יקל על הורים לקבל מביטוחים החזר על הוצאות טיפולים. וויגל מטפל היום בכעשרים שחקני פורטנייט כפייתיים, ואמר כי משחקים הופכים למתוחכמים יותר ביכולת שלהם לגרום להתמכרות. הוא ממליץ להורים למנוע מילדים מתחת לגיל 10 לשחק משחקי וידאו, ולהטיל הגבלות על ילדים שמשחקים.

אך הבעיה לא מוגבלת לילדים. לפי שירות אונליין בריטי שמסייע למתגרשים, 200 בקשות השנה התייחסו לפורטנייט ולמשחקים אחרים בתור סיבה לפרידה. ההתמכרות קורית גם בקרב ספורטאים מקצועיים: קבוצת ההוקי ונקובר קנאקס אסרה על משחקי פורטנייט בדרכים לאחר שהתקשתה להביא שחקנים לפגישות וארוחות ערב ושחקן קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס, דיוויד פרייס, לא שיחק במשחק נגד הניו יורק יאנקיז במאי בשל בעיות בפרקי כפות הידיים שייתכן שנגרמו ממשחק פורטנייט. בנוסף, שחקני בייסבול אחרים שמכורים למשחק נוהגים לשחק באצטדיון עצמו בזמן שהם ממתינים לאימון.

יצרנית המשחק Epic Games סירבה להיענות לבקשת בלומברג לתגובה בנושא. החברה גייסה 1.25 מיליארד דולר בשל הפופולריות של פורטנייט בחודש שעבר, לאחר שיותר מ-200 מיליון איש נרשמו למשחק.

לפי סקר שביצע מכון המחקר TNS ישראל עבור חברת בזק בחודש ספטמבר, בישראל 804.5 אלף ילדים שיחקו בפורטנייט במהלך הקיץ במשך 260 מיליון שעות. בקרב בני הנוער ששיחקו, 43% הודו שהם מכורים למשחק ו-69% אמרו שההורים לא הגבילו בכלל את זמנם בפורטנייט. בני הנוער שיחקו בממוצע 5.2 שעות בכל יום בקיץ, לפי הסקר.