עיתונות אינה כלי ניגוח בלוח השחמט של נתניהו

"גלובס" נגרר בעל-כורחו לתוך תגובות נתניהו ואלוביץ לתחקיר של "המקור". חשוב לשים דברים על דיוקם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ביום שני השבוע שודר תחקיר חשוב של "המקור" בערוץ עשר, שבו נחשפו אמצעי הלחץ השונים והצנזורה הפנימית והחיצונית שהופעלו על כתבי ועורכי אתר וואלה לטובת בני משפחת נתניהו. לאחר התחקיר פרסם ראש הממשלה תגובה, ובה הוא טען כי "מחקרים של 'גלובס', 'מידה' ואחרים מוכיחים כי לאורך שנים ראש הממשלה קיבל בוואלה סיקור עוין, שאף החמיר ערב בחירות 2015, מה שסותר לחלוטין את טענת-השווא על עסקה שנרקמה כביכול".

נתניהו מכוון בדבריו לטורים שפירסם אלי ציפורי, הפרשן הוותיק ב"גלובס", בחודשים האחרונים. למען ההגינות צריך להעיר כי פרשן אחר אצלנו, חן מענית, כתב ההפך.

אני, כראש מערכת החדשות של "גלובס", גאה בריבוי הדעות המופיע בין דפי העיתון ושובר את הראש יום-יום במחשבה איך להביא לקוראינו עיתון שאיננו מונוליטי, עיתון שלא מציג עמדה אחת אלא מגוון קולות. כך או כך, מאמרי דעה ופרשנות - כבודם במקומם מונח, אבל חשוב לשים דברים על דיוקם: "גלובס" לא פרסם "מחקר" ש"מוכיח" משהו לכאן או לכאן בעניין זה, ותגובתו של נתניהו לכל הפחות מטעה בהקשר זה.

זה לא מפתיע לאור העובדה שנתניהו הוא שיאן הפייק ניוז בקרב הפוליטקאים הישראלים - כך על-פי מחקר שנערך מטעם יפעת מחקרי מדיה ביחד עם מערכת "המשרוקית" ופורסם בשבוע שעבר. על-פי המחקר, 70% מהאמירות הפומביות של נתניהו היו פייק .

ובכל זאת, לא כל יום קם עיתון בבוקר ומגלה שהוא משמש ככלי להטעיה או ככלי נגד העיתונות. לא כל יום קמים עיתונאים שעובדים בעיתון חף מאינטרסים זרים, ומגלים כי מקום עבודתם משמש לניגוח הקולגות שלהם - עיתונאים רציניים מ"המקור" למשל, או עיתונאי וואלה, שסיפרו בגלוי על אופן ההתנהלות באתרם. אותו וואלה, שעל-פי התחקיר הפך לביזנטיון מודרני תחת בעלי האתר, שאול אלוביץ.

עוד מוקדם לומר אם נעשו מעשים פליליים, אבל ניתן לומר, לפני תחקיר "המקור" וביתר שאת לאחריו, כי וואלה הושחת לטובת האינטרסים של בעל השליטה. מנגד, אין זה אומר שטיעוניו של פרשננו אלי ציפורי אינם ראויים, אלא שהטקסט שכתב אמור להיקרא בתוך הקונטקסט שלו, ולא כסוף פסוק, "מחקר" או "הוכחה".

אפשר היה לקחת את כל זה בהומור, אילולא היה כאן ברקע עניין עקרוני וגדול בהרבה מפרשת וואלה: בנימין נתניהו עוסק מזה שנים רבות בהחלשת העיתונות. לא צריך "מחקר" בשביל להוכיח שנתניהו מסית באופן גלוי נגד "התקשורת".

מאמציו של נתניהו להחליש את העיתונות ניכרים בכל מקום בשנים האחרונות, כל זה על רקע חשדות כבדים המרחפים מעל ראשו של ראש הממשלה, הקשורים לכאורה בניסיונות מכוונים להטות סיקור תקשורתי לטובתו ולהשתמש בעיתונות החופשית לטובתו האישית.

לכן דעות ופרשנויות בצד - אפשר ורצוי להתווכח, אבל אף עיתון אינו אמור לקום בוקר אחד ולגלות שהפך לכלי בלוח השחמט של ראש הממשלה. בוודאי שלא לטובת ניגוח קולגות.

הכותב הוא ראש מערכת החדשות ב"גלובס"