הסחרור במערכת הבריאות נמשך: אחרי כללית, גם "מאוחדת" מודיעה - לא נשלם לבתי החולים הממשלתיים

(עדכון) - מנכ"ל מאוחדת זאב וורמברנד אמר ל"גלובס" כי הקופה לא תעביר תשלום ל-11 בתי חולים ממשלתיים • כללית הודיעה על קיזוז של עשרות אחוזים בתשלום לבתי החולים בארץ • מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה שלח מכתב לנתניהו, ליצמן ולכחלון שבו הזהיר מפגיעה אנושה במערכת הבריאות הציבורית

זאב וורמברנד/  צילום: איל יצהר
זאב וורמברנד/ צילום: איל יצהר

אחרי הודעת קופת חולים כללית, מוקדם יותר היום (ד'), כי תערוך קיצוץ רוחבי של עשרות אחוזים בתשלומים שלה לכלל בתי החולים המתוכננים לעוד כמה ימים - כעת נכנסת לתמונה גם קופת חולים מאוחדת. מנכ"ל מאוחדת, זאב וורמברנד, אמר הערב בשיחה עם "גלובס", כי מאוחדת תשלם כמתוכנן לכל בתי החולים בתחילת דצמבר, לבד מבתי החולים הממשלתיים - כלומר, בתי החולים שמצויים תחת אחריותו של משרד הבריאות. מדובר ב-11 בתי חולים מתוך כ-28 בתי חולים ציבוריים שיש בישראל (שמונה של כללית ועוד 9 ציבוריים, כמו הדסה עין כרם ושערי צדק). הסיבה לכך היא התנגדותו של וורמברנד להתנהלותו של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בעניין הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה מלפני שבועיים, בגללו נקבע קיצוץ של כ-40 מיליון שקל בתקציב משרד הבריאות.

למעשה, וורמברנד "מעניש" את המנכ"ל באמצעות האיום שלא יעביר כסף לבתי החולים "שלו". בעקבות הקיצוץ, בר סימן טוב שלח מכתב למנהלי בתי החולים והקופות, שבו טען כי ייאלץ לקצץ בתוכניות קריטיות בבריאות וכן כי לא יחתום על הסכמי ייצוב מול קופות החולים ולא יעביר כספי סיוע לבתי לבתי החולים הציבוריים שערי צדק בירושלים ואסותא אשדוד. לפי וורמברנד, "לא לחתום על הסכמי ייצוב - זה מעשה לא מידתי, וחצוף. המנכ"ל מנסה לגרור את המערכת לכאוס שלא לצורך". במסגרת הסכמי הייצוב, המדינה מכניסה כסף לקופות הגירעוניות, ואילו הן בתמורה מתחייבות לצעדי התייעלות.

מוקדם יותר היום שלח מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה , פרופ' זאב רוטשטיין , מכתב הממוען לראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון, ובו חשף את כוונת קופת חולים כללית לערוך קיצוץ רוחבי של עשרות אחוזים בתשלום שאמור להתבצע בעוד יומיים, ב-1 בדצמבר, לכלל בתי החולים בארץ. זאת, על רקע העובדה שלא נחתמו מולה (ואף לא מול כל קופה אחרת), הסכמי הייצוב.

"הנני פונה אליכם מדם ליבי", כותב במכתב המופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון. "כפי שידוע לכם, לקיצוץ זה השלכות מרחיקות לכת בראש ובראשונה על בתי החולים הציבוריים הלא ממשלתיים. ללא מלוא התשלום של קופת החולים הגדולה בישראל יכנסו בתי החולים האלה למצוקה תזרימית, שתפגע אנושות ביכולתם של בתי החולים הציבוריים הלא ממשלתיים לשלם משכורות, וכן ביכולתם לשלם עבור רכש תרופות וציוד מתכלה", כתב. בכללית אישרו את הפרטים. 

"אני מפציר בכם לסיים מיידית ולפני סוף שבוע זה את המשבר האמור, וזאת בראש ובראשונה לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל שיפגעו ישירות בשל המשבר הנוכחי. חשוב לציין, כי כל המערכת הבריאות הציבורית סובלת ממחסור בתקציבים, ומשברים כאלה מפרקים אותה לחלוטין".

מאז נודע על גובה הקיצוץ במשרד הבריאות ליצמן ובר סימן טוב יצאו לקרב מול האוצר במטרה לבטלו או לצמצמו משמעותית. הקיצוץ הנוכחי הטריף אותם, בעיקר נוכח העובדה שמדובר בקיצוץ שלישי השנה במשרד כאשר סך כל הקיצוצים מסתכמים בכ-100 מיליון שקל. הקיצוץ בא על חשבון "הכסף הגמיש" במשרד, שבאמצעותו הוא יכול להוציא לדרך תוכניות חשובות בבריאות (קיצור תורים בהתפתחות הילד למשל) ולהיערך למקרי חירום. באוצר טוענים שלמשרד הבריאות יש עודפים לקצץ מהם, אבל במשרד הבריאות אומרים "אנחנו על הגחון. אין עוד מאיפה לגלח". העימות הגיע גם במסדרונות הכנסת השבוע כשליצמן תקף את רפרנט הבריאות בוועדה לביקורת המדינה ואמר לו: "אתה מקצץ לי 96 מיליון שקל - אתה הורג לי את המשרד".