סערת פסילת מינויו של משה צ'יקו אדרי: השר ארדן יודיע על ממלא-מקום לזמן קצר

ממשרד המשפטים נמסר היום כי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן החליט על מינוי מ"מ לפרק זמן קצר, עד שמינוי של מפכ"ל קבע יאושר • שר התיירות יריב לוין קורא לביטול ועדת גולדנברג למינוי בכירים

השר גלעד ארדן ומשה (צ'יקו) אדרי / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
השר גלעד ארדן ומשה (צ'יקו) אדרי / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

סערת פסילת מינויו של משה (צ'יקו) אדרי למפכ"ל החדש של משטרת ישראל על-ידי ועדת גולדנברג לא שוככת, והבוקר (ו') נמסר מטעם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, החליט על מינוי של ממלא-מקום לתפקיד המפכ"ל לפרק זמן קצר, עד שמינוי של מפכ"ל קבע יאושר.

עוד נמסר מטעם היועמ"ש כי הוא מקיים התייעצויות עם הגורמים הרלוונטיים, בראשם השר ארדן, כדי לגבש את עמדתו המשפטית.

גם שר התיירות יריב לוין הגיב לדרמה ומסר כי "הדרך שבה התקבלה החלטת ועדת גולדברג בעניין משה (צ'יקו) אדרי מוכיחה את מה שאמרתי לא פעם - יש לבצע חשיבה מחודשת על כלל הליכי המינויים ולבטל את הוועדה למינוי בכירים ואת כלל הוועדות וההליכים הקיימים היום. אסור שמצב בו שלטון הפקידות הופך סדרי עולם ובולם מינוי ראוי, יחזור שוב. במשטר דמוקרטי תקין, ביקורת ואישור מינויים צריכים להיעשות על-ידי הפרלמנט לאחר הליך שימוע כפי שנעשה בארה"ב, ולא על-ידי ועדות והרשות השופטת, אשר בפועל נוטלים לעצמם את הסמכות לקבוע בסופו של דבר מי יתמנה. שימוע בכנסת לפני מינוי בכירים, בתוכם גם שופטים, הוא הדרך הנכונה למנות בכירים בישראל".

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר, הגיב לקריאות לביטולה של ועדת גולדנברג ואמר כי "אין מקום למתקפות האישיות והבלתי ענייניות על החלטות הוועדה, שמטרתן ליצור דה-לגיטימציה לעצם פעולתה. ברור שתפקיד הוועדה, שחבריה מונו על-ידי הממשלה הנוכחית, איננו להחליף את שיקול-הדעת ואת הסמכות של הדרג הפוליטי בביצוע מינויים בכירים. עם זאת, אסור לוותר על השירות החיוני שהיא מספקת לדרג הממנה ולציבור הרחב, שתכליתו הבטחת טוהר המידות של בעלי התפקידים החשובים והרגישים במדינה". 

פלסנר הוסיף כי "גם אם ישנן ביקורות לגיטימיות על עצם ההחלטה הספציפית ביחס לנציב אדרי, הרי שאסור לאפשר להן להפוך לכלי נוסף במתקפה הנרחבת נגד שומרי הסף, עצמאות מערכת המשפט והדרג המקצועי בשירות המדינה".