הענקית "המשעממת": איך הפכה מיקרוסופט לחברה עם שווי השוק הגבוה ביותר בעולם

חזרה להיות החברה הגדולה בעולם: אמש עקפה מיקרוסופט את אפל ומיצבה עצמה כחברה עם שווי השוק הגבוה בעולם • שתי החברות התחרו ביניהן לאורך כל השבוע, כשמיקרוסופט עוקפת את אפל לפרקי זמן קצרים של דקות, אולם בסוף כל יום הביסה אפל את המתחרה. אתמול התהפכו היוצרות • כתבה זו פורסמה לראשונה בתאריך 28 בנובמבר

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

אתמול (ו') במהלך המסחר בבורסות וול סטריט התרחש מאורע ראוי לציון: מיקרוסופט סיימה את יום המסחר כחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, לראשונה מזה שמונה שנים. את יום המסחר סיימה מיקרוסופט עם שווי של 851.2 מיליארד דולר, בעוד אפל מפגרת אחריה במעט עם שווי שוק של 847.4 מיליארד דולר. האם מאחורי הדרך של מיקרוסופט לפסגה עומדת הצלחה עסקית יוצאת דופן או חולשה של ענקיות הטכנולוגיה האחרות?

בחינה של המניות מעידה כי שתי התשובות נכונות. בשנה האחרונה התקדמה מיקרוסופט באופן עקבי בכיוון אחד בלבד: למעלה. בזמן שמניית אפל רשמה תשואה אפסית ונאסד"ק הניב תשואה של 2.5%, מיקרוסופט זינקה ב-26%. עם גוגל ופייסבוק שיצרו דואופול בתחום הפרסום, אמזון שהפכה להיות מפלצת קמעונות, והסמארטפונים המבוקשים של אפל, מיקרוסופט נחשבה לחברה יותר משעממת. אמנם התוכנות שלה מותקנות כמעט בכל מחשב ברחבי העולם, אישי או עסקי, ויש לה לא מעט תחומי פעילות נוספים, אבל העובדה שחלק גדול ממוצריה מיועד לשוק העסקי הופך אותה לפחות מרגשת.

בחודשים הקרובים יציין המנכ"ל הנוכחי סטייה נדאלה חמש שנים לכהונתו. בתקופתו התמקדה מיקרוסופט במה שהיא הכי טובה בו - במכירות למגזר העסקי. העובדה שכוח המכירות של מיקרוסופט מגיע כמעט לכל ארגון מאפשרת לה למנף זאת לעוד ועוד מכירות של שירותים כמו הענן וערכת תוכנות אופיס לעסקים. לעומת זאת, מיקרוסופט צמצמה את מאמציה במוצרים לצרכנים כמו סמארטפונים, שוק בו נכשלה בעבר.

כל ענקיות הטכנולוגיה שולחות כיום זרועות לתחומים רבים, ומנסות לפתח סוגי טכנולוגיה מגוונים עבור שווקים רבים. ובכל זאת, במקרים רבים, החלק הארי של הכנסותיהן מגיע מאפיק מרכזי אחד בלבד, בעוד ששאר האפיקים מספקים להם חוזקות אחרות (כמו איסוף דאטה), או עדיין מתפתחים בתקווה שבטווח הארוך יניבו הכנסות מרובות יותר.

מיקרוסופט נבדלת מענקיות טכנולוגיה אחרות בכך שלחברה, שהייתה מזוהה בעבר בעיקר עם ווינדוס יש היום אפיקי הכנסה מגוונים בהרבה. אם בעבר היו שטענו שמגוון המוצרים פוגע במיקוד של החברה, כעת מתייחסים לנקודה הזאת דווקא כחוזקה: אפל תלויה בסמארטפונים שלה, ואמזון מתחילה לאיים (גם אם עוד רחוק היום) על ההכנסות של גוגל ופייסבוק מפרסום. ההכנסות של מיקרוסופט מחולקות לשלושה סגמנטים, וכולם משמעותיים וצומחים עבורה: "פרודוקטיביות ותהליכים עסקיים", שנשלט ע"י אופיס ותוכנות נוספות וכולל גם את הרשת החברתית המקצועית לינקדאין (כשליש מהכנסות החברה ברבעון הראשון); "הענן החכם" שכולל את הענן אזור, מכירות שרתים ושירותים נוספים לחברות גדולות (כ-30%); ו"מחשוב אישי", שכולל את ווינדוס, מחשוב אישי וגיימינג (37%). פתאום מיקרוסופט נראית כמו אי של יציבות.

תוכנות אופיס: מנוע מזומנים משמעותי

אחד התחומים הצומחים והמשמעותיים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט הוא שירותי הענן. בשנים האחרונות חברות כבר לא צריכות לרכוש שרתים יקרים, אלא הן יכולות לפעול בענן, כלומר להשתמש בתוכנות שמותקנות על השרתים של אחת הענקיות. מלבד האחסון על השרתים, מציעות הענקיות גם שירותי תוכנה שהן מפתחות או של צד שלישי וכך הן גוזרות עוד הכנסות. שירותי הענן של מיקרוסופט, אזור, הציגו צמיחה של 76% בהכנסות ברבעון הראשון של שנת הכספים, מעט מתחת לתחזיות, אך זהו עדיין מנוע צמיחה חשוב. הגישה ללקוחות העסקיים מהווה כאן יתרון משמעותי עבור החברה, ששירותי הענן שלה עדיין נחשבים פחות טובים מאלה של אמזון (AWS).

מיקרוסופט עדיין נחותה מאמזון בהיבט של הענן, אך למעשה קשה להשוות בין שתי החברות: מיקרוסופט, למשל, מכניסה לתוך פעילות הענן גם את אופיס 365, תוכנות האופיס של החברה אותן היא העבירה ממודל תשלום חד פעמי למודל מנויים. לפי הערכות, אופיס 365 מהווה פעילות חזקה והוא משמעותי מאוד בתוך פעילות הענן של החברה.

החיבור שלה למגזר העסקי הוביל את מיקרוסופט לבצע רכישה יחסית גדולה של לינקדאין, תמורת 26 מיליארד דולר. לינקדאין לא נחשבה כבוננזה גדולה, אבל במיקרוסופט סבורים כנראה כי הם יכולים להגדיל את הנוכחות של הרשת החברתית, אך לא פחות מכך, למנף את הידע שנצבר שם כדי להכיר טוב יותר את הלקוחות שלה. קשה להאמין שחברה שנמצאת היום בכל מחשב בעולם לא תנצל זאת לטובתה, במיוחד בעידן שבו גוגל, פייסבוק ואחרות אוספות על המשתמשים כל מידע שהן רק יכולות.