תביאו כריך מהבית: המדריך לטיסה זולה (באמת)

המזוודה עולה כמו טיסה נוספת? גובים מכם תוספת על צ'ק-אין? • טיפים לטיסה זולה, ללא תוספות

הן שינו את הענף ופתחו אותו לתחרות עזה, ואף אילצו את החברות הסדירות ליישר קו ולהוריד מחירים. שלוש חברות לואו קוסט עיקריות פועלות מישראל וטסות ליעדים שונים באירופה: ריאנאייר, חברת התעופה האירית שנחשבת כיום לגדולה ביותר באירופה והגדילה את פעילותה בארץ בשנה האחרונה ב-500%; איזי ג'ט הבריטית, חלוצת הפעילות בארץ; ו-וויז אייר ההונגרית, המדורגת כחברה השלישית בהיקף פעילותה בתנועת הנוסעים מנתב"ג, אחרי אל-על וטורקיש איירליינס.

הנוסעים הישראלים מצביעים ברגליים ומגדילים את נוכחותם בחברות הלואו קוסט, אבל יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון לפני שמזמינים טיסה כזאת כדי ליהנות באמת מהמחיר המוזל שחורתות החברות הללו על דגלן.

1. האם חוסכים כשמזמינים מוקדם? כן!

מרבית חברות הלואו קוסט פותחות את לו"ז הטיסות שלהן בטווח של שנה מראש, מה שאומר שכבר היום אתם יכולים להזמין טיסה לאוקטובר 2019. המשמעות היא שמושבים רבים במחירים מוזלים באמת יוותרו פנויים, ושהגמישות לבחור תאריכים תהיה גדולה יותר.

מוקדם או לאו, כלל-האצבע הראשון הוא להשוות את מחיר הטיסה לא רק בין חברות הלואו קוסט, אלא גם מול החברות הסדירות או הצ'רטר. התחרות בענף מושכת את המחירים כלפי מטה, ולפעמים תגלו שאחרי כל התוספות למחיר הכרטיס (על המזוודה בעיקר) ושקלול מחיר ההלוך והחזור (שעשויים להיות שונים מאוד) - המחיר של חברה סדירה יכול באופן מפתיע להיות משתלם יותר.

המלצה: השוו את מחיר הטיסה גם מול החברות הסדירות, ונסו לתכנן את הנסיעה כמה שיותר זמן מראש.

2. שם המשחק: גמישות

מחירי הטיסות נקבעים לפי אלגוריתם שמכניס למשוואה ביקוש והיצע לפי תאריכים וימים, ולכן התמחור הוא דינמי. כך שאם אתם גמישים תוכלו לבחור בטיסה הזולה ביותר לכל כיוון, שכן לעתים הפערים במחירים הנוגעים ליום או לשעת הטיסה יכולים להגיע גם לעשרות ולמאות אחוזים.

לשם הדוגמה, טיסה עם איזי ג'ט ב-27 בפברואר מתל-אביב לאמסטרדם עולה נכון למועד הבדיקה שלנו 44.5 אירו, זאת לעומת מחיר של 90 אירו ביום למחרת ו-131 אירו ב-1 במארס.

המלצה: נסו להיות גמישים ככל שניתן בימים ובשעות הטיסה.

3. החברות שינוי את מדיניות הכבודה

חברות לואו קוסט רבות, ביניהן וויז אייר וריאנאייר, שינו לאחרונה את מדיניות הכבודה שלהן והקשיחו את התנאים. המשמעות היא שאם בעבר ניתן היה להעלות מזוודת טרולי לתא הנוסעים כעת יש לשלם עליה; ובעלי כרטיס טיסה בסיסי יכולים להעלות תיק יד בלבד.

המטרה: למנוע עיכובים מיותרים בלוחות הזמנים של ההמראות ולהפחית משקל מהמטוס. הפחתת המשקל, נציין, משולה לחיסכון בדלק, מה שיאפשר לחברה (כך למשל, לפי איזי ג'ט) להציע מחירים תחרותיים אל מול מחירי הנפט המתייקרים.

במסגרת השינוי שעשתה איזי ג'ט במדיניות הכבודה שלה היא הוסיפה את האפשרות להוסיף כבודת יד במשקל חדש של 15 ק"ג (המדרגה הבאה היא 23 ק"ג) במחיר שיכול גם להגיע ל-33 אירו לכיוון; ואילו וויז אייר הוסיפה לתפריט שלה כבודה במשקל של 10 ק"ג בתוספת של 7-12 אירו.

בריאנאייר ובוויז אייר יוכלו נוסעי הפריוריטי (כלומר, נוסעים במעמד מועדף שרשאים גם לעלות למטוס לפני האחרים) להעלות עימם מזוודת טרולי למטוס, זאת בנוסף לתיק היד האישי. שדרוג למעד הפריוריטי יכול להסתכם בתוספת של 5-15 אירו לרוכשים מראש בוויז אייר למשל. תוספת של מזוודה בלבד אפשרית, אולם כאמור זו תמתין רק אחרי הנחיתה לאיסוף במסוע.

4. לא מהססות לקנוס

באתרים של החברות תוכלו למצוא את המידות המדויקות שלא ניתן לחרוג מהן עבור תיקי היד או המזוודות שניתן להעלות למטוס (ראו טבלה). אגב, המידות המצוינות למזוודת טרולי כוללת את אורך המזוודה ברוטו, כלומר, כולל גלגלים וידית נשיאה. נדגיש כי החברות לא מהססות לקנוס בו במקום נוסעים שנושאים עמם "מטען חורג", כאשר הקנס יכול להגיע גם ל-50 אירו, לרבות העברת התיק לבטן המטוס.

המלצה: התעדכנו לפני באתרי החברות ומדדו את התיק שאותו אתם מתכוונים לקחת.

5. כמה באמת עולה הטיסה?

מחירי טיסות הלואו קוסט פועלים ברציונל מאוד ברור: המחיר הבסיסי יכול לעמוד על 10 אירו לכיוון, אבל בתנאי שכל מה שתביאו אתכם לטיסה יהיו מפתחות, ארנק וטלפון סלולרי. החברות פועלות לפי מודל, שמחלחל כעת יותר ויותר גם לחברות הסדירות, לפיו הנוסעים צריכים לשלם על מה שהם צורכים.

כך שאם נתקלתם בפרסום של טיסה ב-10 ליש"ט בלבד, כפי שריאנאייר מפרסמת מעת לעת, דעו כי אכן טיסה כזאת קיימת, אבל - ויש כאן אבל גדול - יש לה כמה סייגים. ראשית, מדובר כמובן בטיסה בכיוון אחד, כך שטיסת החזור תעלה, ככל הנראה, הרבה יותר. שנית, המחיר אינו כולל מזוודה או הושבה, ובטח שלא מזון ושתייה.

כדי להבין מה המחיר הסופי, תידרשו לחשב את כל התוספות הללו בהתאם. כך, למחיר המזוודה וההושבה עשויות להתווסף עלויות כמו עמלה למשלמים בכרטיס אשראי, ואף עמלת המרה שגובה דווקא חברת האשראי המקומית. כך למשל, אחד מנוסעי הלואו קוסט סיפר ל"גלובס" כי התברר לו בדיעבד שחויב בתוספת למחיר כרטיס הטיסה שהזמין ישירות מאתר ריאנאייר. הסיבה: הוא שילם בכרטיס ויזה ולא במאסטרקארד, ולכן חברת האשראי גבתה ממנו דמי המרה כפולים (בחברה הסבירו כי ההמרה נעשתה מאירו לדולרים ואז לשקלים, ואילו היה משלם באמצעות כרטיס המאסטרקארד, ההמרה הייתה מתבצעת ישירות מאירו לשקלים). "שילמתי סתם 12% נוספים למחיר הכרטיס", הוא סיפר לנו.

המלצה: לפני שמשלמים כדאי לבדוק את המחיר של כל התוספות וגם את ההמרה ממטבע החוץ לשקלים.

6. הנחה לרוכשים שירותים מוקדמים באתר

מבחינת חברות הלואו קוסט, ככל שהנוסעים יעסיקו פחות את נציגי הקרקע בנמלי התעופה - כך תוכל הטיסה להמריא במועד. בכלל, ככל שהחברות תוכלנה להיערך מראש, למשל עם כמות הכבודה שהנוסעים הזמינו, הדבר משול מבחינתן להתייעלות. זו גם הסיבה לכך שאת כל השירותים ניתן ורצוי לרכוש מראש באתר האינטרנט של החברות במחיר שהוא נמוך משמעותית מזה שהן גובות בשדה התעופה.

שימו לב: אם תרצו לשלם על שירות לאחר ההזמנה באתר, גם אז ייתכן שתשלמו יותר. בריאנאייר למשל, הוספה של כבודה במשקל של 10 ק"ג במעמד ההזמנה תעלה 8 אירו, זאת לעומת 10 אירו למי שיוסיף מזוודה באתר לאחר ההזמנה.

התעריפים בשדה הם היקרים ביותר וכדאי להימנע מהם בכל מחיר. כך, הזמנה מראש של מזוודה במשקל של עד 20 ק"ג בוויז אייר תזנק ממחיר של 20 אירו למזמינים באתר, ל-60 אירו למי שישלם עבור השירות רק עם הגיעו לשדה. אגב, גם אל-על במדיניות התמחור החדשה שלה לטיסות לאירופה נוקטת שיטה דומה בכל הנוגע להוספת מזוודה לטיסה - המחיר בהזמנה מראש הוא 35 דולר לכיוון ו-70 דולר למשלמים בשדה התעופה.

ככלל, בכל הנוגע לתוספת של מזוודה, לפי שמוסיפים את השירות הזה כיחידה נפרדת למחיר הכרטיס, כדאי לבדוק כמה יעלה לשדרג את הכרטיס הבסיסי לרמת המחיר הבאה - קלאסיק, פלקסי וכדומה - שכוללת מזוודה. לעתים תמצאו שזה יהיה משתלם יותר.

לשם המחשה, מחירו של כרטיס בייסיק בוויז אייר בטיסה מתל-אביב לסופיה (בתאריך 7.11) מתחיל ב-290 שקל. רמת המחיר הבאה לאותה הטיסה, הכוללת גם מזוודות, הושבה וצ'ק-אין עד 30 יום לפני הטיסה (לעומת יומיים בלבד בכרטיס הבסיס), תייקר את המחיר ל-478 שקל. עם זאת, תוספת של מזוודה במשקל של 20 ק"ג למחיר הבסיס עומדת על 178 שקל - כך שמחיר הבסיס יחד עם מזוודה יגיע ל-468 שקל. מכאן שעדיף בהחלט לעבור לרמת מחיר הביניים שיקרה ב-10 שקלים בלבד ולקבל גם שירותים נוספים כמו הושבה.

תוספת אחרת שכדאי לקחת בחשבון היא מזון ואפילו בקבוק מים בטיסה. אם לא הצטיידתם מראש בצידנית עמוסת כל טוב, תוכלו לרכוש לפי תפריט בטיסה. מסתבר שהמחירים לא נוראיים, וגם התמורה הולכת ומשתפרת יחסית, אבל כדאי לקחת גם את ההוצאה הזו בחשבון.

גם בכל הנוגע לאוכל בטיסה, מי שמזמין מראש באתרים יכול לחסוך: תפריט האוכל באיזי ג'ט, למשל, כולל ארוחה ב-7 ליש"ט למזמינים מראש, דיל ארוחת בוקר יעלה 4 ליש"ט וקפה/תה 2.5 ליש"ט. בוויז אייר אפשר לרכוש במהלך הטיסה ארוחת כריך ב-7 אירו, קרואסון ב-2.5 אירו, בקבוק מים ב-2 אירו ובירה ב-4.5 אירו.

המלצה: שלמו על מזוודה ושירותים נוספים מראש באתרי החברות.

7. עולם שלם של שירותים

חברות התעופה כבר הבינו כי לאור השחיקה במחירי הטיסות עליהן למצוא אפיקי הכנסה אחרים. כך נולד לו עולם שלם של שירותים שעליהם הנוסע נדרש לשלם. אחד מהם הוא הושבה (בחירת מושב בטיסה), מה שפעם היה חלק ממחיר הכרטיס ונחשב כיום לאחד מהשירותים שעליהם יכולות החברות לגבות תשלום נוסף - כולל חברות התעופה הסדירות, לרבות אל-על, שהמחיר להושבה אצלה מתחיל ב-15 דולר לכיוון.

יודגש כי חברת התעופה מחויבת לספק לכם מושב, אבל אם אתם טסים בזוג או כמשפחה, וחשוב לכם לשבת ביחד, הדבר יתאפשר רק אם תשלמו על כך מראש. גם בחירת מושב ליד החלון או המעבר, מושב הממוקם בחלקו הקדמי של המטוס או עם מרווח לרגליים - אפשרית רק בתשלום כמובן. באיזי ג'ט, למשל, מושב סטנדרטי יעלה לכם בין 6 ל-8 אירו לכיוון, ואילו על מושב עם אקסטרה מקום לרגליים תשלמו כ-25 אירו.

לעומת זאת, נוסעי הפריוריטי שזוכים כאמור לעדיפות בכל הנוגע לכבודה, יקבלו הטבות גם בנושא ההושבה: למשל, בדרגת מחיר הביניים בוויז אייר, Wizz Go, השירותים הנוספים שנכללים במחיר הטיסה כוללים גם הושבה ללא תשלום (למעט במושבים מועדפים), מזוודה, עלייה מוקדמת למטוס ועוד. לפיכך, לפני שאתם ממהרים לשלם על התוספת הזאת, בידקו שוב אם אולי משתלם לכם לעבור לרמת המחיר הבאה בתמחור שכוללת כאמור גם שירותים נוספים.

המלצה: הצטיידו במחשבון בעת ההזמנה ובידקו האם שווה לעבור לרמת המחיר הבאה בכרטיס.

8. מאיזה טרמינל ממריאים?

בשל שיקולים של עלויות דוגמת מיסי נמל, חניה וכדומה, רוב חברות הלואו קוסט מחפשות לנחות ולהמריא מנמלי תעופה קטנים יחסית. כך שאם חשקה נפשכם בטיסה ללונדון, כדאי לקחת בחשבון שהחברות הללו לא נוחתות בנמל התעופה הגדול בעיר הית'רו, אלא בנמלים קטנים יותר דוגמת גטוויק, לוטון או סטנסטד. יש לכך יתרונות וחסרונות בהתאם ליעד הסופי שלכם (מיקום בית המלון) או לעלויות התחבורה מהשדה ובחזרה.

אחרי שבדקתם לאיזה שדה הטיסה מיועדת, כדאי לבדוק גם מאיזה טרמינל ממריאים. בנתב"ג, למשל, כל חברות הלואו קוסט ממריאות מטרמינל 1 שהוקם במיוחד לשם כך. מדובר בטרמינל קטן יותר שנבנה על חורבות הטרמינל המקורי של נתב"ג, ולמרות שהוא עשיר פחות בחנויות מאשר טרמינל 3, ההליך בו יכול להיות זריז יותר.

המלצה: בידקו מראש באיזה נמל תעופה תנחתו ומאיזה נמל תמריאו חזרה.

9. מה אומר החוק במקרה של ביטול?

חוק הגנת הצרכן קובע כי בהזמנת מוצר או שירות בעסקת מכר מרחוק (טלפונית או דרך האינטרנט), הצרכן יכול לבטל את העסקה בטווח של עד 14 ימים ממועד ביצועה, וככל שמדובר במוצר תיירות/תעופה - עד 7 ימים מהמועד. מדובר בסעיף חשוב, משום שהוא "גובר" על תנאי כרטיסי הטיסה של חברות התעופה, בעיקר כשמדובר בכרטיסים קשיחים שלא ניתן לבטל.

עם זאת, כשמדובר בחברה שאין לה נציגות בישראל, מה שלרוב קורה עם חברות הלואו קוסט, הן מתעלמות מהחוק ולא מאפשרות לבטל טיסה שהוזמנה אם לא מדובר בכרטיס שמאפשר זאת.

מתי כן ניתן לבטל את הטיסה לפי החוק? כאשר היא הוזמנה על-ידי סוכן נסיעות ישראלי (או דרך אתר אינטרנט ישראלי). במקרה כזה הסוכן מחויב להשיב לצרכן את כספו. היות שבמקרים רבים הסוכן לא יקבל החזר מחברות הלואו קוסט, אין זה פלא שהסוכנים שמאפשרים להזמין כרטיסי טיסה כאלה הולכים ומתמעטים.

אופציה נוספת היא לרכוש כרטיס גמיש מראש, שכמובן עולה יותר אבל יאפשר לכם לבטלו או לשנותו.

המלצה: נסו להזמין את הכרטיס דרך סוכן ישראלי.

10. כך תימנעו מתשלום בשדה התעופה

את הליך הצ'ק-אין חובה לעשות מראש באתר האינטרנט של החברה, גם בטווח של כמה שעות לפני הטיסה. זה לוקח כמה שניות, ולא רק שזה יחסוך לכם זמן בשדה - זה גם יחסוך לכם כסף. בריאנאייר, למשל, תאלצו לשלם 55 אירו על צ'ק-אין שיבוצע בשדה ולא מראש (קנס שעשוי להיות יקר ממחיר הטיסה עצמה), ואילו בוויז אייר יגבו מכם 30 אירו נוספים.

אחרי שעשיתם צ'ק-אין מראש כדאי להצטייד באישור - מודפס או כזה הכולל קוד לסריקה באפליקציה או במייל.

המלצה: בצעו צ'ק-אין מראש.