מתחת לרדאר: מה משותף לחברות שדיווחו על תוצאות הרבעון ברגע האחרון?

האחים יעקובי תקועים בשדה התעופה רמון • רכבת ישראל לא רואה את האור בקצה המנהרה • השגשוג בענף המחשוב דילג על טלדור • עוד רבעון שלילי למבטח שמיר • הכנסות אאורה נשחקו, אבל יש לה תחזיות ורודות • התוצאות שמסתתרות בדוחות "הדקה ה-90" בבורסת תל אביב

חנות המשביר לצרכן/ צילום: תמר מצפי
חנות המשביר לצרכן/ צילום: תמר מצפי

עונת הדוחות של החברות הנסחרות בבורסת תל אביב באה אל סופה, כשבסוף השבוע עוד כ-20 חברות דיווחו על תוצאותיהן הכספיות ברבעון השלישי של 2018. בדוחות שמתפרסמים ברגע האחרון, מסתתרות בדרך כלל תוצאות פחות מחמיאות של החברות הבורסאיות. "גלובס" בחן היום 9 מהדוחות האלה, שפורסמו ביום חמישי בערב וביום שישי.  

כך למשל, רכבת ישראל דיווחה בסוף השבוע על הפסד נקי של 273 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 16.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברכבת ישראל מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להפסדים היא "אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים, הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת".

חברת התשתיות אחים יעקובי סגרה את הרבעון השלישי של 2018 עם רווח נקי של 983 אלף שקל - צניחה של 87% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה רשמה החברה ירידה של 20.5% בהכנסות, שהגיעו לכ-147 מיליון שקל. עם הגורמים שבגינם רשמו האחים יעקובי הפסדים, נמנה פרויקט שדה התעופה רמון, שמתמשך הרבה מעבר למועד המקורי שלו.

השגשוג בענף המחשוב ברבעון השלישי דילג על חברת טלדור. החברה פרסמה את דוחות הרבעון ביום חמישי לאחר סיום המסחר, והציגה בהם ירידה של 8.5% בהכנסות ומעבר להפסד. בתחילת השנה, לאחר שבטלדור זיהו חולשה מתמשכת בתוצאות מגזר התקשורת והתשתיות, הוחלפה שדרת הניהול של החטיבה במטרה לחזור לצמיחה ולרווחיות, אם כי בשלב זה תוצאות המהלך עדיין לא באות לידי ביטוי בתוצאות.

חברת ההשקעות מבטח שמירסיכמה עוד רבעון שלילי. מבטח שמיר נפגעה בצורה ניכרת מירידת ערך ההשקעות והנכסים הפיננסיים שלה וכן מעלייה בהוצאות מימון. כל אלה גררו אותה להפסד רבעוני של כ-14 מיליון שקל, אחרי רווח בסכום דומה ברבעון המקביל אשתקד.

ברשימת הדוחות הכספיים של "הדקה ה-90" שפורסמו בסוף השבוע, מסתתרים גם דוחותיה של חברת תדיר-גן , שלא מצליחה להיחלץ מההפסדים. ברבעון השלישי הגדילה תדיר-גן משמעותית את הפסדיה, שהצטברו ל-13 מיליון דולר (לעומת הפסד של 1 מיליון דולר ברבעון המקביל).

גם חברת המשביר לצרכן לא רוותה נחת ברבעון החולף. דוחות הרבעון השלישי מלמדים כי המשביר מתקשה לעבור לרווח. בסיכום הרבעון השלישי הציגה החברה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל רמי שביט, הפסד של כ-2 מיליון שקל, לעומת הפסד של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.

רבעון חלש מסכמת גם חברת ברן . חברת ההנדסה הוותיקה מקווה שהמזומנים יספיקו לה כדי לעמוד בהתחייבויותיה. בסיכום הרבעון השלישי הציגה ברן רווח נקי של כמיליון שקל בלבד - כשליש מרווחיה ברבעון המקביל ב-2017. האג"ח של ברן נסחרות בתשואת "זבל" של יותר מ-20%, לאחר ירידה של יותר מ-7% מתחילת נובמבר.

עוד חברה שלא יכולה להתגאות במיוחד בתוצאות הרבעון השלישי השנה, היא ח.מר  תעשיות. רווחיה של מר נפגעו בעיקר מהפסקת פעילותה במדינות דרום אמריקה. חברת הפרויקטים רשמה ברבעון השלישי הפסד של יותר מ-13 מיליון שקל, המצטבר לסכום של 20 מיליון שקל מתחילתה של 2018.

ועוד ברשימת המדווחות ברגע האחרון, חברת אאורה  השקעות. הכנסותיה של חברת הנדל"ן נשחקו ברבעון השלישי, אבל יש לה תחזיות ורודות לשנים הבאות. אאורה השקעות, שנמצאת בשליטת יעקב אטרקצ'י, סיימה את הרבעון  בהפסד של 6.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע ירידה של יותר מ-50% בהכנסות הרבעוניות לכ-62 מיליון שקל.