תמר ולוויתן יתחרו זה מול זה לאספקת הגז לחברת החשמל

מטרת הפנייה היא לנסות ולהוזיל את מחיר הגז הטבעי לצורך ייצור החשמל • במקביל, חברת חשמל עדיין פועלת להפחתת מחיר הגז בהסכם מול המאגר תמר שעומד כיום על יותר מ-6 דולר ליחידת חום

חברת החשמל פנתה אתמול לשותפויות הגז, תמר ולוויתן, שתיהן בבעלות חלקית של יצחק תשובה בבקשה לקבל הצעת מחיר לגז טבעי בהיקף של עד 2 BCM בשנה לתקופה של שנתיים. כך דיווחה בוקר לבורסה חברת דלק קידוחים יהש . במחירי הגז הנוכחיים ההיקף המוערך של העסקה עומד על כ-2 מיליארד שקל.

על פי הדיווח האספקה המבוקשת היא למשך שנתיים בתקופה שבין אוקטובר 2019 ועד סוף יוני 2021 - ממועד אספקת הגז מלוויתן ועד למועד אספקת הגז הצפויה מהמאגר כריש שבבעלות אנרג'יאן.

על פי חברת החשמל, מטרת הפנייה היא לנסות ולהוזיל את מחיר הגז הטבעי לצורך ייצור החשמל. זאת, באמצעות הליך תחרותי לרכש כמויות גז מעבר להתחייבות החוזית מול תמר. במקביל, כזכור החברה פועלת להפחתת מחיר הגז בהסכם מול המאגר תמר שעומד כיום על יותר מ-6 דולר ליחידת חום - גבוה בכ-33% מהמחירים שנסגרו בחוזים האחרונים של אנרג'יאן מול יצרני חשמל פרטיים.

ההסכם שנחתם מול חברת החשמל עוד במארס 2012 התבסס על מנגנון הצמדה בעייתי, לפיו מחיר הגז יוצמד למדד המחירים האמריקאי בתוספת אחוז אחד. בשונה מישראל, האינפלציה בארה"ב עלתה בקצב מהיר יותר של כ-2% בשנה, דבר שהוביל להתייקרות מחיר הגז מ-5.042 דולר ליחידת חום, המחיר התחלתי לפני 6 שנים, למחיר הנוכחי.

נציין כי השותפות לוויתן מורכבת מנובל אנרג'י האמריקאית (כ-40%), דלק קידוחים (45%) ורציו יהש  (15%). נובל אנרג'י ודלק קידוחים הן שותפות גם במאגר תמר (יחד עם ישראמקו, תמר פטרולים ואוורסט) בשיעורי בעלות נמוכים יותר - 25% ו22%.