שקד: "הסכם החלב יכול להתקיים כהסכם מסגרת, ותידרש חקיקה מתאימה"

שרת המשפטים קובעת כי אין מקום למשרד המשפטים להתערב בהסכם החלב בין האוצר לרפתנים, שכן הוא עוסק במדיניות • לדבריה, "כהסכם מסגרת הוא יכול להתקיים, ויידרשו הליכי חקיקה מתאימים" • עם זאת, שקד הביעה תמיכה ברפתנים: "חקלאות זה לא עסק, זה ערך. בלי חקלאים אין לנו מדינה"

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

הסכם החלב אינו חוקי? שרת המשפטים איילת שקד קובעת כי אין מקום למשרד המשפטים להתערב בהסכם החלב בין האוצר לרפתנים, שכן הוא עוסק במדיניות.

"מי שמכיר אותי יודע שהעמדה שלי הוא שמשרד המשפטים לא צריך להתערב בענייני מדיניות", אמרה הבוקר (ב') השרה שקד בדיון בוועדת הכלכלה בנושא הסכם החלב בין האוצר לרפתנים והשלכותיו על החקלאים במושבים.

לדברי שרת המשפטים, "התייעצתי עם היועמ"ש, ועמדתו מקובלת עליי. זה הסכם מדיניות, של משרד האוצר והחקלאות", ועל כן, לדבריה, משרד המשפטים לא יתערב בקיומו. "כהסכם מסגרת הוא יכול להתקיים, ויידרשו הליכי חקיקה מתאימים", סיכמה השרה.

בסיום התייחסותה לעמדת משרד המשפטים ועל רקע הבחירות הקרבות, הביעה השרה את תמיכתה האישית בחקלאים: "חקלאות זה לא עסק, זה ערך. לא יקרה כלום אם המדינה תשקיע בענפים כדי לקיים אותם, כי בלי החקלאים אין לנו מדינה. גישתי היא שאם הממשלה צריכה להכניס יד לכיס, ואם אזרחים צריכים לשלם יותר, כדי שתהיה חקלאות בישראל - זה הדבר הנכון".

לאחר ששרת המשפטים עזבה את הדיון, עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועמ"ש, הציגה את עמדתו של היועמ"ש לפיה "אנחנו בוחנים את הטענות המשפטיות שקשורות לעניין, בימים האחרונים נידון מכלול הטענות נגד המתווה, והמסקנה תינתן בימים הקרובים. היישום של ההסכם תלוי בהשלמת התהליכים המפורטים בו", וכל תיקוני החקיקה יובאו לוועדת הכלכלה.

במקביל התקיים הבוקר דיון על חוקיות הסכם החלב בבית המשפט המחוזי בחיפה, שבאופן אבסורדי נידון באותה שעה. מצב זה לא איפשר לדמויות מפתח להתייצב בשני הדיונים שהתקיימו במקביל. בדיון שהתקיים בבית המשפט, קבע השופט כי התיק אינו בשל לדיון, קבע קדם-משפט ל-2 בינואר ולא נעתר לבקשת הרפתנים להוציא צו מניעה להסכם. השופט פנה בבקשה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להודיע לבית המשפט האם ברצונו להתייצב להליכים.