המדינה שהצליחה לחמוק מנזקי עליית הריבית והתחזקות הדולר

עליית הריבית בארה"ב והתחזקות הדולר עשו שמות השנה בביצועי השווקים המתעוררים • אבל הודו נקטה מבעוד מועד צעדים להיערכות עם הגורמים הללו, וכמו כן הצליחה להתחמק מהדעיכה בכלכלת סין ומירידת מחירי הנפט - שפגעו בשווקים אחרים • כל זה מבטיח לעת עתה שהודו תמשיך להוביל בצמיחה בקרב המשקים המתעוררים

עובדים בבורסת המניות במומביי חוגגים את עליית המדד המקומי/ צילום: רויטרס
עובדים בבורסת המניות במומביי חוגגים את עליית המדד המקומי/ צילום: רויטרס

כבר מאז 2014 ביססה הודו את מעמדה ככלכלה המתפתחת הגדולה ביותר בעולם, ועקפה את סין - עם קצב צמיחה ממוצע של כ-7% בשנה. זאת למרות דשדוש קל ב-2017, עקב הדה-מונטיזציה שהוחלה בנובמבר 2016. מדובר באיסור המיידי על שימוש בשטרות מזומן של 500 ו-1,000 רופי, שהיוו עד אז 85% מסך המזומן במחזור.

האוכלוסייה הצעירה, רמות החיסכון, ההשקעה בבריאות והמשך אינטגרציה עם הכלכלה העולמית, צפויות להמשיך לתמוך בצמיחה המהירה של הודו גם בשנים הבאות. מספר רפורמות פיננסיות בוצעו בשנים האחרונות, ביניהן בניית בסיס למדיניות מוניטרית מכוונת יעד אינפלציה, רפורמת המע"מ האחיד, הסדרת תהליכי פשיטות רגל וחדלות פירעון, הקלות בכניסת משקיעים זרים לפרויקטים בכלכלה הריאלית והקלה בעשיית עסקים.

למרות הרפורמות הנ"ל, הצמיחה הכלכלית עדיין לא מממשת את מלוא הפוטנציאל, ונדרשים רפורמות מבניות נוספות שיעלו את רמת ההשקעות במשק, שיפור בקצב יצירת המשרות ועלייה בפריון. כל זאת כדי שהודו תוכל להדביק את הפער לעומת הכלכלות המתקדמות, ותספק את דרישות התעסוקה של האוכלוסייה הצעירה שלה.

הצמיחה בהודו מול הגידול השנתי במדד המניות
 הצמיחה בהודו מול הגידול השנתי במדד המניות

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שמנסה לדחוף את המשק ההודי לתחרותיות ולכלכלה חופשית, שואף להפוך את הודו למעצמת שירותים שתמשוך השקעות רבות של זרים אל תוך המדינה. הודו הפכה בשנים האחרונות ליצואנית גדולה של שירותי IT, מיקור-חוץ של תהליכים עסקיים ושירותי תוכנה עם הכנסות בהיקפים של מיליארדים. כבר היום ענף השירותים מהווה כ-60% מהתוצר, ועם זאת מעסיק רק כשליש מכוח העבודה. האתגרים של מודי עדיין רבים, שכן הביורוקרטיה המסובכת של הודו מערימה קשיים ומרחיקה לא מעט משקיעים זרים.

על פי מדד "קלות עשיית העסקים" של הבנק העולמי, הודו מדורגת במקום ה-100 מתוך 190 מדינות - אמנם שיפור דרמטי מדירוג של 130 בשנה שעברה - אך נראה שלהודו יש עוד לאן להתקדם.

אם נשאל את המטייל הישראלי הממוצע בהודו, נבין שתשתיות כמו מים זורמים וחשמל הן בגדר פריבילגיה בחלקים מסוימים בהודו, וישנם לא מעט אזורים שבהם לא רק שהתשתיות ירודות, אלא שקיים ספק אם הן בכלל קיימות.

כדי שכל סוג תעשייה ושירותים לאזרח יוכלו להתקיים ולשגשג, נדרשת תשתית ראויה, ונכון להיום, המחסור בתשתיות מהווה את המגבלה המרכזית למימוש הפוטנציאל של הודו. במהלך שנות שלטונו של מודי הוא התניע תהליכים רבים ורפורמות רבות. עם זאת, לצד ההצלחות היו לו גם לא מעט כישלונות, כשהסחבת הביורוקרטית הקשתה על יישומן של לא מעט רפורמות. עקב זאת, ובהתחשב בעובדה שהבחירות מעבר לפינה (במאי 2019), בתקופה האחרונה שם מודי דגש רב יותר על האצת הרפורמות הקיימות, על חשבון יוזמות חדשות.

הגורמים שיתמכו בשוק המניות

אם נחשפתם לעיתונות הכלכלית בשנה האחרונה אתם ודאי יודעים שהשווקים המתעוררים הם לא המקום הכי בטוח להיות בו כרגע מבחינה פיננסית. עליית הריבית בארה"ב, בשילוב עם התחזקות הדולר, עשו שמות מתחילת 2018 בביצועי השווקים המתעוררים, שנחשבים לחשופים במיוחד לדולר על רקע תפיחת החובות הדולריים שלהם במהלך העשור האחרון. בהקשר זה הודו שונה באופן בולט משאר השווקים המתעוררים, בעיקר בנקודות המפורטות להלן.

בניגוד לשווקים מתפתחים אחרים, הודו ערוכה כיום הרבה יותר להתמודדות עם ההתחזקות בדולר. הממשלה והבנק המרכזי ביצעו פעולות שגרמו ירידה חדה בגירעון בחשבון השוטף ושמירה על יציבות החוב חיצוני (שרובו דולרי) לאורך השנים, ברמה נמוכה של כ-19% מהתוצר.

פעולות אלה של ממשלת הודו לא בוצעו על-ידי מדינות כמו טורקיה, דרום אפריקה, מקסיקו, אינדונזיה וברזיל, שאפשרו לחוב החיצוני שלהן לתפוח בצורה דרמטית במהלך השנים האחרונות, ובתוך כך הגדילו בצורה דרמטית את הסיכון הפיננסי שלהן.

סיבות נוספות לדשדוש בשווקים המתעוררים השנה, שמהן הודו מצליחה להתחמק, הן הדעיכה בכלכלת סין וירידת מחירי הנפט. בניגוד לשאר המתעוררים ולמרות הקרבה הפיזית, להודו אין כמעט קשרי מסחר עם סין. לכן ההאטה בפעילות הכלכלית של סין אינה משפיעה על הכלכלה ההודית כלל. בנוגע לנפט, הודו אינה מייצאת נפט כלל, ולמעשה היא אחת מיבואניות הנפט הגדולות בעולם. לכן, נפילת מחירי הנפט בחודשיים האחרונים רק צפויה לתרום לה.

בשורה התחתונה הודו צפויה להמשיך ולהוביל את השווקים המתעוררים מבחינת קצבי הצמיחה שלה גם בשנים הבאות. הפיתוח וההשקעה בכלכלה המקומית רק צפויים להתעצם ולתמוך ברווחי החברות המקומיות. בתקופה שנחשבת לבעייתית מאוד בשווקים המתעוררים, הודו היא אחת מנקודות האור. לאורך זמן, לצמיחה של המשק ההודי יש מתאם חזק במיוחד עם שוק המניות המקומי שלה, כך שאם להיות חשוף לשווקים המתעוררים בימים אלו, עדיף שהודו תהיה חלק מרכזי מחשיפה זו.

IT: אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים

אחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה ההודית הוא מגזר שירותי ה-IT. העולם המערבי זיהה לפני יותר מעשור את הפוטנציאל הקיים בהודו, שמורכב מיכולות מתמטיות המולידות מהנדסים ותוכניתנים איכותיים לצד כוח עבודה זול מאוד. אלו הובילו להעברה של משרדים ומתקנים רבים מצד חברות מערביות להודו. בעקבות מעברים אלו נוצרו חברות ענק המספקות שירותי אאוטסורסינג בתחום מערכות המידע לחברות בכל העולם, ובמיוחד בעולם המערבי.

IT) Information Technology) הוא מונח המתייחס לשימוש בטכנולוגיות מחשוב ותקשורת לשם ניהול ועיבוד מידע. מדובר למעשה בשם כולל ליישום של אחסון, טיפול וניתוח מידע בעסקים ובארגונים - מידע שעובר דרך כלל האמצעים הטכנולוגיים, ביניהם שרתים, מחשבים, מכשירים ניידים ועוד. טכנולוגיית המידע עוסקת בשימוש בחומרה ובתוכנה של מחשבים ובתקשורת מחשבים לניהול מידע שכולל אחסון, עיבוד, הגנה והעברה של מידע.

הודו היוותה שחקן מרכזי בתחום טכנולוגיות המידע, בעיקר לאחר הופעת באג אלפיים שהגדיל את הצורך בתוכניתנים. חברות בעולם המערבי, שזיהו את הפוטנציאל הגדול שבמיקור-חוץ מעבר לים, החלו להעביר את פעילות תחזוקת הנתונים, ואף את פיתוח התוכנה, למיקור-חוץ בהודו - שלה מבחר מהנדסים מיומנים ומוכשרים דוברי אנגלית. אלו יצרו סביבה מושלמת לעבודה עם טכנולוגיות מידע.

אבל לא הכל ורוד. למרות היתרונות הברורים שבמיקור חוץ של טכנולוגיות מידע להודו, בעיותיה הפוליטיות של המדינה ייצרו וממשיכים גם היום לייצר בעיות, בין היתר עבור החברות שלעיתים מעדיפות יעדים אחרים באסיה ביניהם: וייטנאם, סין והפיליפינים. משבר הסחר בין סין וארה"ב עשוי שוב להוביל עסקים לחשב מסלול מחדש ולהחזיר חלק מהפעילות או לחילופין לפיתוח פעילות חדשה במדינה.

למרות העליות והירידות במהלך השנים, תעשיית שירותי טכנולוגיות המידע ממשיכה לצמוח, ותעשיית התוכנה נעשית יותר תחרותית, וחברות מהעולם המערבי מנסות לצמצם יותר ויותר בעלויות. מנגד הממשל בהודו פועל כבר שנים רבות לקידום מעמדה של המדינה כמרכז עסקי עבור תעשיות הטכנולוגיה וההייטק ובשנת 2012 גם השיקה תכנית תמריצים שסיפקה הטבות רבות לחברות טכנולוגיה (לא רק בתחום השירותים אלא גם מתחומי הייצור).

העלייה המתמדת בצורך באיסוף ובניתוח DATA נוכח השינויים והפיתוחים הטכנולוגיים בעולם, מובילה לצמיחה אורגנית בתחום. ככל שהכלכלה העולמית נשענת יותר ויותר על העולם הטכנולוגי, והפרט צורך יותר ויותר DATA, כך הצורך רק ילך ויגדל, ויתמוך בהמשך הצמיחה העתידית של הענף. אם ננטרל לרגע את חוסר היציבות של המטבע המקומי, אזי נראה כי התחום מהווה את אחד הענפים הצומחים באזור, ואולי גם היותר מעניינים להשקעה.

מגזר ה-IT מהווה כ-18% ממדד המניות המרכזי של MSCI בהודו, השני בהיקפו לאחר סקטור הפיננסים, שמהווה כ-23% מהמדד המרכזי.

■ הכותבים הם כלכלן ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/ או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע