רכישות | בלעדי

אילן'ס במגעים מתקדמים לרכישת רשת בתי הקפה ג'ו

ל"גלובס" נודע כי המגעים מתנהלים בנוגע לרכישת כל הפעילות של חברת ג'ו קפה שכוללת גם את מפעל הקפה וגם את רשת בתי הקפה הקמעונאית שלה מחזור מכירות שנתי של כ-60 מיליון שקל • קפה ג'ו נשלטת כיום על-ידי קבוצת דלק • הרשתות: לא מגיבים לספקולציות

נדב קמיל ועמי שם טוב, קפה ג'ו / צילום: דניאל לילה
נדב קמיל ועמי שם טוב, קפה ג'ו / צילום: דניאל לילה

אהוד קרלינסקי, הבעלים של רשת בתי הקפה אילן'ס, מנהל משא ומתן מתקדם לרכישת רשת בתי הקפה ג'ו - כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, המגעים מתנהלים בנוגע לרכישת כל הפעילות של חברת ג'ו קפה גורמה בע"מ שכוללת גם את מפעל הקפה וגם את רשת בתי הקפה הקמעונאית עם מחזור מכירות שנתי של כ-60 מיליון שקל. קפה ג'ו נשלטת כיום על-ידי קבוצת דלק שרכשה ב-2011 את השליטה בחברה (51%), כשיתר המניות מוחזקות על-ידי המייסדים האמריקאים - דיויד קליין ודב גולדפרב. עוד נודע, כי לאחרונה בחנה דלק ישראל השולטת בקפה ג'ו, אפשרות להחליף את פעילות בתי הקפה של ג'ו ברשת החנויות מנטה, ולהכניס במקומה רשת חלופית.

קפה ג'ו נוסדה ב-1997 והיא מפעילה כיום כ-40 סניפים בזיכיון בנוסף לכ-200 נקודות לממכר קפה בחנויות הנוחות של מנטה. הפעילות של החברה מתחלקת לשניים: מפעל קפה שמוכר גם לרשת לשוק המוסדי; ורשת קפה ג'ו שמחזור המכירות שלה מסתכם כיום כאמור בכ-60 מיליון שקל בשנה. מרבית הסניפים כיום הם עם שירות מלא בגודל של כ-120 מ"ר בממוצע, כשמתוכם חלק משמעותי נמצא במקומות עבודה כמו אינטל ובנקים. בנוסף יש לרשת מותג בשם "ג'ו קולג'" שפועל במוסדות להשכלה גבוהה.

בשנתיים האחרונות מנוהלת רשת קפה ג'ו על-ידי עמי שם טוב, ורק לאחרונה היא יצאה עם תת-רשת חדשה ומוזלת תחת השם "ג'ו אנד גו'" שפועלת במודל של זכיינות. בתוכניות של החברה הוסכם על פתיחה של כ-30 מיקומים בתוך 3 שנים.

שחקן פעיל בשוק הקפה 

קרלינסקי הוא שחקן פעיל בשוק הקפה. לפני כמעט שלוש שנים הוא רכש 11 מתוך 13 הסניפים של אילן'ס מידי יעקב לוזון, בעסקה שהוערכה בזמנו בסכום של כ-15 מיליון שקל, בעיקר הודות לסניף הרשת בטרמינל 3 בנתב"ג שרשם באותה תקופה מכירות של כ-3 מיליון שקל בחודש. מחזור המכירות של רשת אילן'ס עמד ב-2015 על כ-35 מיליון שקל.

עד לפני כשנתיים היה קרלינסקי שותף במשווקת מכונות הקפה לבתי עסק "דיספנסינג מועדון קפה", והחזיק ב-50% מבית הקלייה אווא קפה, המייצר למותגים פרטיים של בתי קפה ורשתות קפה ומחזיק בנתח שוק של כ-60%. אילן'ס, שהייתה אחת מרשתות הקפה הראשונות בארץ שהתמחו בקפה איכותי, הוקמה באפריל 1994 על-ידי אילן שנהב, ומאוחר יותר הצטרף אליה כשותף אמיר גרינברג. 

ירידה סמלית במספר סניפי הרשתות 

על פי נתוני משרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, שוק בתי הקפה בישראל נאמד בכ-5.7 מיליארד שקל בשנה. בין השנים 2009-2013 הוא רשם גידול של כ-7% בשנה, בעוד שבשנים האחרונות (2014-2017) נרשם גידול מתון יותר עם צמיחה שנתית ממוצעת של 4% בלבד בשנה. נכון לסוף 2017 פעלו בישראל כ-3,600 נקודות מכירה של קפה ומוצריו, כאשר 65% מתוכן היו בתי קפה. לפי הנתונים, 26% מאותן נקודות מכירה היו בתי קפה של רשתות מוכרות שתפסו כמעט 50% מגודל השוק במונחים כספיים. בתי הקפה הפרטיים, לעומת זאת, היוו כ-38% מכלל נקודות המכירה ותפסו "רק" קצת מעל ל-30% מגודל השוק במונחים כספיים. יתר נקודות ממכר הקפה היו עגלות וחנויות נוחות (לרוב בתחנות תדלוק).

בשנה האחרונה חלו מספר שינויים בולטים בענף, בראשם ירידה סמלית במספר סניפי הרשתות, בזמן שמספר הסניפים הפרטיים גדל בכ-40. כמו כן, השוק התאים עצמו לתוספת הביקוש של כוח הקנייה החודשי, מה שבא לידי ביטוי בגידול ניכר במספר נקודות מכירת הקפה, בין היתר, אודות לגידול בסניפים הפרטיים ובתחנות הדלק.

מקפה ג'ו נמסר בתגובה:" אנו לא מתייחסים לשמועות וספקולציות". מטעם אילן'ס נמסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לשמועות".