מניית טלרד צללה ב-60% מאז ההנפקה אשתקד על רקע הרעה ניכרת בתוצאותיה העסקיות?

טלרד, שנמצאת בשליטת קרן פורטיסימו, הצטרפה לבורסה בתל אביב ביוני 2017, כשגייסה 80 מיליון שקל בהנפקה ראשונית של 24% ממניותיה, לפי שווי חברה של 340 מיליון שקל "אחרי הכסף" • מחיר המניה כיום משקף לה שווי של כ-120 מיליון שקל בלבד • רוב מניות החברות שהצטרפו לבורסה בגל ה-IPO של 2017 סובלות גם הן ממגמה שלילית

יובל כהן פורטיסימו / צילום:שלומי יוסף
יובל כהן פורטיסימו / צילום:שלומי יוסף

רבעון שלילי נוסף בתוצאות העסקיות שהציגה חברת ציוד התקשורת טלרד ביום חמישי האחרון, לא הותירה את המשקיעים אדישים. עם צלילה תלת-יומית של כ-20% שרשמה מניית החברה, היא השלימה צניחה של כ-60% בתוך פחות משנה וחצי, מאז הנפקתה בת"א, והגיעה לשפל, כשהיא משקפת לחברה שווי של כ-120 מיליון שקל. היום נמשכו הירידות במניה ובשעות הצהריים הגיעו לכ-7%.

טלרד , שנמצאת בשליטת קרן פורטיסימו בראשות יובל כהן (המכהן כיו"ר טלרד), הצטרפה לבורסה בתחילת יוני 2017, אז השלימה גיוס של כ-80 מיליון שקל בהנפקה ראשונית (IPO) של 24% ממניותיה, לפי שווי חברה של כ-340 מיליון שקל "אחרי הכסף". כחלק ממהלך ההנפקה מכרו פורטיסימו ובעלי מניות נוספים בחברה (דסק"ש והמנכ"ל רן בוקשפן) 24% נוספים ממניות החברה תמורת סכום דומה (כ-80 מיליון שקל).

הירידות החדות שמציגה מניית טלרד מאז הנפקתה בולטות אמנם לשלילה, אבל מהוות חלק ממגמה של ביצועים גרועים שמציגות מרבית המניות של החברות שהצטרפו לבורסה בגל ההנפקות הראשוניות של 2017 - מה שעשוי להסביר את דעיכת גל זה ב-2018, עד להקפאתו המלאה לפני כמה חודשים. גל זה כלל 17 חברות, כאשר 11 מאותן הנפקות הסבו למשקיעים בהן הפסד דו-ספרתי, ובחמש מהן הצלילה במניה מסתכמת ב-50%-70% מאז ההנפקה (בחברות אחים יעקובי, טלרד, אירונאוטיקס, ברנמילר וגלובל כנפיים). 

המגמה השלילית ניכרת גם במניות "בציר" 2018, אבל היא מתונה יותר: הנפקות של קרוב ל-10 חברות מתחילת השנה, שכמעט כולן רשמו ירידות חד-ספרתיות. בצד השלילי של מחזור 2018 בולטת הנפקתה של חברת האופנה המקוונת עדיקה, שמנייתה נשחקה ב-17%. לעומתה, בולטת לחיוב חברת המלונות פתאל החזקות עם קפיצה של קרוב ל-40% מאז ההנפקה.

התשואות הבולטות לשלילה בין המצטרפות לבורסה
 התשואות הבולטות לשלילה בין המצטרפות לבורסה

נפילה של עשרות אחוזים ברווח הנקי

בסיכום הרבעון השלישי של 2018 צלל הרווח הנקי של טלרד בעשרות אחוזים, והסתכם בפחות מ-300 אלף דולר, אחרי רווח נקי של קרוב ל-1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 המגמה דומה, עם רווח נקי של פחות מ-2 מיליון דולר, לעומת 6.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הכנסותיה הרבעוניות של טלרד נשחקו ברבעון ב-10% ל-31 מיליון דולר, ומתחילת השנה ירדו ב-4% ל-98 מיליון דולר, ובדרך לשורת הרווח ניכרת ההרעה ברווח הגולמי והתפעולי של החברה, המנוהלת על ידי רן בוקשפן. התוצאות ל-9 החודשים הראשונים של 2018 מגיעות אחרי שב-2017 - שנת ההנפקה - הציגה טלרד צמיחה בפעילות, עם רווח נקי של 10.5 מיליון דולר - שיפור של יותר מ-80% ביחס לרווחיה ב-2016 לצד עלייה של 15% בהכנסותיה השנתיות, שהסתכמו בשנה שעברה ב-140 מיליון דולר. רווחי טלרד אשתקד הושפעו גם מהכנסה חד-פעמית של יותר מ-2 מיליון דולר, שנרשמה לה ממכירת זכויות לתקבולים מחוב של חברת נורטל כלפיה.

טלרד מחלקת את פעילותה לשני מגזרים עיקריים - תשתיות תקשורת ו-IT, ותחום מוצרים, פתרונות ושירותים למפעילי תקשורת, עם תרומה של קצת יותר מ-50% להכנסות מגזר תשתיות התקשורת. בפילוח הפעילות ניכרת הרעה בשוק של טלרד בצפון אמריקה, שההכנסות ממנו ירדו כמעט ב-3 מיליון דולר ברבעון ובכ-9 מיליון דולר מתחילת השנה, שם טלרד "מזהה האטה במכירות" במגזר מוצרים, פתרונות ושירותים למפעילי תקשורת.

בטלרד מציינים כי ההאטה נובעת בעיקר מעיכובים בסיום תוכנית הקצאת תדרים חדשה של רשות התקשורת הפדרלית האמריקאית (FCC), והחברה מעריכה כי בשלב הנוכחי היא לא תוכל לממש סכום של 3.5 מיליון דולר הכלול בצבר ההזמנות שלה, "בשל עצירת הקצאת תדרים על ידי ה-FCC.

סיבות נוספות המיוחסות להאטה במגזר המוצרים והשירותים בצפון אמריקה קשורות ל"קצב מימוש הזמנות איטי יחסית כמתאפיין בפריסת רשתות תקשורת חדשות", ולכניסת מתחרים חדשים בתחום הפעילות בכלל, ובארה"ב בפרט בשנה האחרונה, שלפי טלרד, "יש בה כדי להשפיע, להערכת החברה, על היקף הפרויקטים החדשים שבהם זוכה החברה".

כך, למרות שיפור ברווח הגולמי של מגזר תשתיות התקשורת ו-IT ברבעון השלישי ומתחילת השנה, בשתי תקופות אלה הרווח הגולמי במגזר המוצרים והשירותים למפעילי תקשורת צנח בכ-30%, והשפיע לשלילה על השורה התחתונה.